Psychiatr Prax 2011; 38(8): 369-375
DOI: 10.1055/s-0031-1276934
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Diabetes und komorbide Depression: Systematische Literaturübersicht gesundheitsökonomischer Studien

Diabetes Mellitus and Comorbid Depression: Economic Findings from a Systematic Literature ReviewThomas  Lehnert1 , 2 , Alexander  Konnopka1 , Steffi  Riedel-Heller2 , 3 , Hans-Helmut  König1 , 2
  • 1Institut für Medizinische Soziologie, Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie (IMSG), Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
  • 2IFB AdipositasErkrankungen, Universitätsmedizin Leipzig
  • 3Institut für Sozialmedizin, Arbeitsmedizin und Public Health, Medizinische Fakultät, Universität Leipzig
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Publication History

Publication Date:
02 November 2011 (online)

Zusammenfassung

Anliegen Systematischer Literaturüberblick zu gesundheitsökonomischen Studien, in denen Diabetiker mit komorbider Depression untersucht wurden. Methode Literaturrecherche in PubMed und NHS EED im März 2011. Ergebnisse Die Ergebnisse der eingeschlossenen Krankheitskostenstudien (n = 8) zeigen, dass eine Depression zu erhöhten diabetesbezogenen Behandlungskosten führen kann, welche vermutlich auf Wechselwirkungen zwischen der depressiven Symptomatik und der Diabetestherapie zurückzuführen sind. Die Ergebnisse ökonomischer Evaluationen (n = 3) deuten an, dass geeignete Interventionen diese Zusatzkosten reduzieren beziehungsweise die aus der Intervention resultierenden zusätzlichen Kosten überkompensieren könnten. Schlussfolgerung Depressionen bei Diabetikern gehen mit zusätzlichen Versorgungskosten einher, welche sich durch geeignete Interventionen deutlich reduzieren lassen.

Abstract

Objective To conduct a systematic literature review of cost-of-illness studies and economic evaluations for diabetic patients with comorbid depression. Methods Systematic literature search in PubMed and NHS EED in March 2011, complemented by a bibliographic search within all eligible articles. Results The search produced a total of 388 studies of which 16 were analysed in full text. Altogether, eleven studies were included into the review, all of which were conducted in the USA. The results from cost-of-illness studies (n = 8) indicate excess costs in between 35 % and 300 % for diabetics with comorbid depression, in comparison to those without depression. Three economic evaluations indicate that appropriate interventions can lead to improved health (i. e. more depression free days) at no extra cost. The results from two cost-effectiveness analyses indicate dominance (more depression free days and cost-savings compared to „usual care“) for the evaluated interventions. Conclusions Depressive symptoms are associated with increased health care costs in diabetic patients. Part of these excess costs can be attributed to the treatment of diabetes. Appropriate interventions aimed at depression treatment can increase time free of depression at no greater cost than usual care.

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Dipl.-Soz. Thomas Lehnert

Institut für Medizinische Soziologie, Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie (IMSG), Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf

Martinistraße 52

20246 Hamburg

Email: t.lehnert@uke.uni-hamburg.de