Handchir Mikrochir Plast Chir 2006; 38(2): 82-89
DOI: 10.1055/s-2006-924042
Originalarbeit

Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Osteosynthetische Versorgung distaler Radiusextensionsfrakturen bei Frauen über 60 Jahren mit der dorsalen Radiusplatte (π-Platte)

Open Reduction and Internal Fixation of Distal Radius Extension Fractures in Women Over 60 Years of Age with the Dorsal Radius Plate (π-Plate)M. Keller1 , R. Steiger2
  • 1Universitäre Handchirurgische Klinik “Longeraie” (Chefarzt: Prof. Dr. D. V. Egloff)
  • 2Abteilung für Handchirurgie der Orthopädischen Klinik (Leiterin: Dr. R. Steiger), Kantonsspital Liestal, Schweiz
Further Information

Publication History

Eingang des Manuskriptes: 1.6.2005

Angenommen: 1.3.2006

Publication Date:
05 May 2006 (online)

Zusammenfassung

Fragestellung: Ziel der Arbeit war die Untersuchung der klinischen und radiologischen Ergebnisse sowie der subjektiven Funktionalität, gemessen mit dem DASH-Score. Methoden und Patienten: Neunundvierzig Frauen über 60 Jahre mit mehrheitlich intraartikulären Radiusfrakturen wurden offen reponiert und mit einer π-Platte versorgt. In der retrospektiven Studie betrug die mittlere Nachuntersuchungszeit 32 Monate und mindestens ein Jahr. Ergebnisse: 71 % gaben keine Einschränkungen an, nur eine Patientin klagte über eine stärkere Behinderung im Alltag. Die Flexion im Handgelenk war um zirka 15 Grad im Vergleich zur gesunden Seite eingeschränkt (Mittelwert 50 Grad). Der DASH-Score (14,4) lag im Bereich des Durchschnittswertes einer aktivitäts- und altersadaptierten Normalbevölkerung. Das Implantat erwies sich im osteoporotischen Knochen als sehr stabil. Es gab nur eine sekundäre Dislokation. Die meisten Patientinnen waren schmerzfrei. Zwei hatten tolerierbare Schmerzen aufgrund der Zunahme einer Radiokarpalarthrose beziehungsweise der Irritation des Ramus superficialis N. radialis durch ein Neurom. Eine späte Strecksehnenruptur der Zeigefingerstrecksehnen trat bei einer von zwölf Patientinnen mit nicht entfernter π-Platte auf. Schlussfolgerung: Der dorsale Zugang erlaubt die visuelle Kontrolle der anatomischen Rekonstruktion der Gelenkfläche durch Eröffnung des Radiokarpalgelenkes. Auch beim älteren Patienten lohnt sich die Zielsetzung einer anatomischen Reposition der dislozierten Fraktur, um somit ein belastbares Handgelenk zu erhalten. Die Entfernung des Osteosynthesematerials der π-Platte nach zirka vier Monaten ist dabei unerlässlich.

Abstract

Purpose: The goal of this study was to review the clinical and radiological results and to correlate them with the functional outcome score DASH in women over 60 years who underwent open reduction and internal fixation with a π-plate for displaced distal radius fractures. Method and Clinical Material: In this retrospective study, forty-nine women over 60 years old with mainly intra-articular distal radius fractures underwent open reduction and internal fixation with a π-plate. The dorsal approach was used permitting an anatomical reduction of the articular surface under direct vision of the radio-carpal joint. Patient follow-up was for a minimum of twelve months with a mean of 32 months. Results: For 71 % of patients, there were no limitations in their daily activities and only one patient complained of a major disability. Overall, the flexion of the wrist was reduced by 15 degrees compared to the opposite side (mean 50 degrees). The DASH score (14.4) was not higher than that of a comparable age controlled group without radius fracture. The π-plate was demonstrated to be a stable implant in osteoporotic bone and there was only one secondary dislocation. Most patients were painfree with two patients describing tolerable pain, one because of a progressing radio-carpal osteoarthritis and the second due to a neuroma of the superficial branch of the radial nerve. The other major complication was a late rupture of the extensor tendon of the index finger in one of the twelve patients where the π-plate had not been removed. Conclusion: We recommend anatomical reduction and internal fixation for displaced intra-articular distal radius fractures using a dorsal approach to achieve a good wrist function including painless load bearing with the implant removed four months after surgery.

Literatur

  • 1 Beck-Bornholdt H P, Dubben H H. Der Schein der Weisen - Irrtümer und Fehlurteile im täglichen Denken. Hamburg; rororo 2001
  • 2 Germann G, Harth A, Wind G. Standardisierung und Validierung der deutschen Version 2.0 des „Disability of Arm, Shoulder, Hand“ (DASH) Fragebogens zur Outcome-Messung an der oberen Extremität.  Unfallchirurg. 2003;  106 13-19
  • 3 Germann G, Wind G, Harth A. Ein neues Instrument zur Beurteilung von Behandlungsergebnissen an der oberen Extremität.  Handchir Mikrochir Plast Chir. 1999;  31 149-152
  • 4 Hahnloser D, Platz A, Amgwerd M D. Internal fixation of distal radius fractures with dorsal dislocation: π-plate or two 1/4 tube plates? A prospective randomized study.  J Trauma. 1999;  47 760-765
  • 5 Jakob M, Rikli D A, Regazzoni P. Fractures of the distal radius treated by internal fixation and early function. A prospective study of 73 consecutive patients.  J Bone Joint Surg [Br]. 2000;  82 340-344
  • 6 Jester A, Harth A, Germann G. Measuring levels of upper-extremity disability in employed adults using the DASH questionnaire.  J Hand Surg [Br]. 2005;  30 A 1074-1082
  • 7 Kambouroglou G K, Axelrod T S. Complications of the AO/ASIF titanium distal radius plate system (π-plate) in internal fixation of the distal radius: A brief report.  J Hand Surg [Am]. 1998;  23 737-741
  • 8 Keller M, Steiger R. The π-plate: An implant for unstable extension fractures of the distal radius in patients with osteoporotic bone.  Tech Hand Upper Extr Surg. 2004;  8 212-218
  • 9 Orbay J L, Fernandez D L. Volar fixed-angle plate fixation for unstable distal radius fractures in the elderly patient.  J Hand Surg [Am]. 2004;  29 96-102
  • 10 Ring D, Jupiter J B, Brennwald J. Prospective multicenter trial of a plate for dorsal fixation of distal radius fractures.  J Hand Surg [Am]. 1997;  22 777-784
  • 11 Sanchez T, Jakubietz M, Jakubietz R. Complications after Pi-plate osteosynthesis.  Plast Reconstr Surg. 2005;  116 153-158
  • 12 Young B T, Vernal U T, Rayan G M. Outcome following nonoperative treatment of displaced distal radius fractures in low-demand patients older than 60 years.  J Hand Surg [Am]. 2000;  25 19-28

Dr. med. Martin Keller

Clinique Longeraie

Av. de la Gare 9

1003 Lausanne

Schweiz

Email: keller_m@bluewin.ch

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