Laryngorhinootologie 2008; 87(12): 862-866
DOI: 10.1055/s-2008-1077389
Originalien

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Picrotoxin in der Therapie des Morbus Menière

Picrotoxin in the Treatment of Menière’s DiseaseS.  Weikert1 , A.  Rotter1 , H.  Scherer1 , M.  Hölzl1
  • 1Hals-Nasen-Ohrenklinik und Poliklinik Universitätsmedizin Berlin, Charité, Campus Mitte (Direktor: Professor Dr. med. H. Scherer)
Further Information

Publication History

eingereicht 27. Dezember 2007

akzeptiert 16. Mai 2008

Publication Date:
21 August 2008 (online)

Zusammenfassung

Einleitung: Im medikamentösen Therapieregime des Morbus Menière ist eine wenig verbreitete Methode der Anfallsprophylaxe das Picrotoxin-Zäpfchen. Die Studienlage zur Wirkung und zum therapeutischen Effekt von Picrotoxin ist spärlich. In der vorliegenden Studie soll die therapeutische Wirksamkeit von Picrotoxin in der Anfallsprophylaxe bei Morbus Menière im Vergleich zur in Deutschland weit verbreiteten Standardtherapie mit Betahistin evaluiert werden.

Material und Methoden: Es wurde eine prospektive Studie durchgeführt. Eingeschlossen wurden 41 Patienten, von welchen 18 Patienten die Standardtherapie Betahistin 3 × 12 mg, 23 die Therapie mit Picrotoxin-Zäpfchen à 0,001 g 3 × wöchentlich erhielten. Evaluiert wurde die Frequenz und Intensität der Schwindelattacken mittels Fragebogen und Visueller Analogskala vor Therapiebeginn und unter Therapie. Die mittlere Nachbeobachtungszeit betrug 12 Monate.

Ergebnisse: In beiden Therapiegruppen konnte eine Reduktion der Anfallsfrequenz und -intensität beobachtet werden. Im Therapieverlauf konnte jedoch für Picrotoxin eine signifikant stärkere Reduktion von Häufigkeit und Stärke der Schwindelanfälle nachgewiesen werden. Anhand der eigenen Ergebnisse wird die aktuelle Therapie der Menière’schen Erkrankung diskutiert.

Schlussfolgerung: Picrotoxin ist eine wirkungsvolle und nebenwirkungsarme Ergänzung in der medikamentösen Therapie der Menière’schen Erkrankung, welches einen festen Stellenwert in der Behandlungskaskade erhalten sollte.

Abstract

Objective: In medical long-term treatment of menière’s disease picrotoxin suppositories are an uncommon method of prophylaxis. In spite of its empirical benefit in clinical use and its lack of side effects, there are few clinical studies about the therapeutical effect of picrotoxin. In this study we evaluate the effectiveness of picrotoxin compared to the therapy with betahistine in menière's disease. Material and Methods: In a prospective clinical trial we examined 41 patients, 18 of them were treated with betahistine 3 × 12 mg, 23 had a therapy with picrotoxin-suppositories à 0,001 g three times a week. Frequency and intensity of the vertigo attacks were evaluated before and under treatment. Mean follow up time was 12 months. Results: In both groups a reduction of the attacks’ frequency and intensity could be noticed, which was statistically significant for all the two groups. Thus, in the course of the treatment we observed a significant stronger effectiveness of picrotoxin, regarding the frequency and intensity of vertigo attacks. Discussing our own results we rewiew the state of the art in medical long-term treatment in menière's disease. Conclusion: Because of its clinical benefit and the lack of side effects Picrotoxin is a reasonable alternative in medical long- term treatment of menière’s disease, which should have an important role in the treatment cascade.

Literatur

  • 1 Atlas J T, Parnes L S. Intratympanic gentamicin titration therapy for intractable Meniere’s disease.  Am J Otol. 1999;  20 357-363
  • 2 Bagger-Sjoback D. Effect of streptomycin and gentamicin on the inner ear.  Ann N Y Acad Sci. 1997;  830 120-129
  • 3 Blakley B W. Update on intratympanic gentamicin for Menière’s disease.  Laryngoscope. 2000;  110 236-240
  • 4 Boudewyns A N, Wuyts F L, Hoppenbrouwers M. et al . Meniett therapy: rescue treatment in severe drug-resistant Menière’s disease?.  Acta Otolaryngol. 2005;  125 1283-1289
  • 5 Brookes G B. Medical management of Menière’s disease.  Ear Nose Throat J. 1997;  76 634-640
  • 6 Claes J, Van de Heyning P H. A review of medical treatment for Menière’s disease.  Acta Otolaryngol. 2000;  Suppl 544 34-39
  • 7 Ehrenberger K, Benkoe E, Felix D. Suppressive action of picrotoxin, a GABA antagonist, on labyrinthine spontaneous nystagmus and vertigo in man.  Acta Otolaryngol. 1982;  93 269-273
  • 8 Ehrenberger K, Felix D. Receptorpharmacological models for the therapy of labyrinthine vertigo.  Acta Otolaryngol. 1996;  116 189-191
  • 9 Ehrenberger K, Felix D. Peripher labyrinthäre Schwindelformen: Transmitterantagonisten als Therapeutikum.  In: Westhofen M (ed). Vestibularfunktion. Wien, New York; Springer 2005: 63-66
  • 10 Enke M. Die Wirkung von Picrotoxin auf den physiologischen, experimentellen und pathologischen Nystagmus. Berlin; Freie Universität Berlin 1996
  • 11 Friberg U, Stahle J, Svedberg A. The natural course of Menière’s disease.  Acta Otolaryngol. 1984;  Suppl 406 72-77
  • 12 Gates G A. Treatment of Meniere’s disease with the low-pressure pulse generator (Meniett device).  Expert Rev Med Devices. 2005;  2 533-537
  • 13 Ge X SJJ. Transtympanic electrocochleography: a 10-year experience.  Otol Neurotol Sep. 2002;  23 799-805
  • 14 Helling K, Scherer H. Vertigo attacks – current therapy.  Laryngo-Rhino-Otol. 2005;  84 838-840
  • 15 Ishikawa M M, Fukuda H. Modulatory roles of GABAergic mechanisms in post-rotatory nystagmus in rabbits.  Gen Pharmacol. 1989;  20 229-232
  • 16 James A L, Burton M J. Betahistine for Menière’s disease or syndrome.  Cochrane Database Syst Rev. 2001;  CD001873
  • 17 Klockhoff I, Lindblom U, Stahle J. Diuretic treatment of Menière disease. Long-term results with chlorthalidone.  Arch Otolaryngol. 1974;  100 262-265
  • 18 Montandon P, Guillemin P, Hausler R. Prevention of vertigo in Menière’s syndrome by means of transtympanic ventilation tubes.  ORL J Otorhinolaryngol Relat Spec. 1988;  50 377-381
  • 19 Morgenstern C, Ninoyu O, Mori N, Mertens H P. Effect of aminoglycosides on experimentally induced endolymphatic hydrops.  Laryngol Rhinol Otol (Stuttg). 1986;  65 371-373
  • 20 Oosterveld W J. Betahistine dihydrochloride in the treatment of vertigo of peripheral vestibular origin. A double-blind placebo-controlled study.  J Laryngol Otol. 1984;  98 37-41
  • 21 Ostrowski V B, Kartush J M. Endolymphatic sac-vein decompression for intractable Meniere’s disease: long term treatment results.  Otolaryngol Head Neck Surg. 2003;  128 550-559
  • 22 Quaranta A, Aloisi A, De Benedittis G, Scaringi A. Intratympanic therapy for Menière’s disease. High-concentration gentamicin with round-window protection.  Ann N Y Acad Sci. 1999;  884 410-424
  • 23 Schneider B, Klein P, Weiser M. Treatment of vertigo with a homeopathic complex remedy compared with usual treatments: a meta-analysis of clinical trials.  Arzneimittelforschung. 2005;  55 23-29
  • 24 Sennaroglu L, Sennaroglu G, Gursel B, Dini F M. Intratympanic dexamethasone, intratympanic gentamicin, and endolymphatic sac surgery for intractable vertigo in Menière’s disease.  Otolaryngol Head Neck Surg. 2001;  125 537-543
  • 25 Smith P F, Zheng Y, Horii A, Darlington C L. Does vestibular damage cause cognitive dysfunction in humans?.  J Vestib Res. 2005;  15 1-9
  • 26 Streinzer W. Die klinische Wertigkeit von Picrotoxin in der Behandlung peripher-vestibulärer Störungen.  In: Zrunek EHMM (ed). Aktuelles in der ORL. Wien; Faccultas 1986: 369-371
  • 27 Thai-Van H, Bounaix M J, Fraysse B. Menière’s disease: pathophysiology and treatment.  Drugs. 2001;  61 1089-1102
  • 28 Thomsen J, Bretlau P, Tos M, Johnsen N J. Placebo effect in surgery for Menière’s disease. A double-blind, placebo-controlled study on endolymphatic sac shunt surgery.  Arch Otolaryngol. 1981;  107 271-277
  • 29 Thomsen J, Sass K, Odkvist L, Arlinger S. Local overpressure treatment reduces vestibular symptoms in patients with Menière’s disease: a clinical, randomized, multicenter, double-blind, placebo-controlled study.  Otol Neurotol. 2005;  26 68-73
  • 30 Tighilet B, Leonard J, Lacour M. Betahistine dihydrochloride treatment facilitates vestibular compensation in the cat.  J Vestib Res. 1995;  5 53-66
  • 31 Van Deelen G W, Huizing E H. Use of a diuretic (Dyazide) in the treatment of Menière’s disease. A double-blind cross-over placebo-controlled study.  ORL J Otorhinolaryngol Relat Spec. 1986;  48 287-292

Sebastian Weikert

Hals-Nasen-Ohrenklinik und Poliklinik
Charité, Campus Mitte

Schumannstraße 20/21
10117 Berlin

Email: sebastian.weikert@charite.de

    >