Dtsch Med Wochenschr 2018; 143(15): 1094-1096
DOI: 10.1055/a-0523-4571
Klinischer Fortschritt
Nephrologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Akute Nierenschädigung – Update 2018

Acute Kidney Injury, AKI – Update 2018
Daniel Patschan
1   Innere Medizin I, Kardiologie, Angiologie und Nephrologie, Klinikum Brandenburg, Medizinische Hochschule Brandenburg
,
Gerhard Anton Müller
2   Klinik für Nephrologie und Rheumatologie der Universitätsmedizin Göttingen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
30 July 2018 (online)

Was ist neu?

Prophylaxe der KM-induzierten akuten Nierenschädigung (AKI) (Kontrastmittelnephropathie, KMNP) Eine im November 2017 hochrangig publizierte Studie zeigt, dass die Anwendung von Natriumbikarbonat der Gabe von Natriumchlorid zur Prävention der Kontrastmittelnephropathie nicht überlegen ist.

SGLT-2-Antagonisten und AKI SGLT-2-Antagonisten entfalten mutmaßlich protektive Effekte hinsichtlich einer CKD (chronic kidney disease). Neuere Beobachtungen lassen vermuten, dass bei behandelten Patienten ein höheres Risiko für die akute Nierenschädigung besteht.

Zellbasierte Therapien der AKI Zellbasierte Therapieansätze der AKI sind in den letzten Jahren v. a. unter experimentellen Bedingungen evaluiert worden. Erste humane Studien mit mesenchymalen Stammzellen werden derzeit durchgeführt. Die Umsetzung zellbasierter Therapien bei humaner AKI ist allerdings noch mit zahlreichen Schwierigkeiten verbunden.

Abstract

Acute Kidney Injury (AKI) remains a frequent and serious complication in hospitalized individuals worldwide. The current article will focus on three AKI-related aspects: prevention of contrast-Induced Nephropathy with sodium chloride vs. sodium bicarbonate (PRESERVE trial), kidney-related unwanted side effects of Sodium-Glucose co-Transporter-2-antagonists (SGLT-2-inhibitors), and the utilization of certain types of stem/progenitor cells for AKI therapy.

 
  • Literatur

  • 1 Mehran R. et al. A simple risk score for prediction of contrast-induced nephropathy after percutaneous coronary intervention: development and initial validation. J Am Col Cardiol 2004; 44 (07) 1393-1399
  • 2 Weisbord SD, Gallagher M, Jneid H. et al. Outcomes after Angiography with Sodium Bicarbonate and Acetylcysteine. N Engl J 2018; 378 (07) 603-614
  • 3 Toto RD. SGLT-2 Inhibition: A Potential New Treatment for Diabetic Kidney Disease?. Nephron 2017; 137 (01) 64-67
  • 4 Wanner C, Inzucchi SE, Zinman B. et al. Empagliflozin and Progression of Kidney Disease in Type 2 Diabetes. N Engl J Med 2016; 375 (04) 323-334
  • 5 Pleros C, Stamataki E, Papadaki A. et al. Dapagliflozin as a cause of acute tubular necrosis with heavy consequences: a case report. CEN Case Rep 2018; 7 (01) 17-20
  • 6 Szalat A, Perlman A, Muszkat M. et al. Can SGLT2 Inhibitors Cause Acute Renal Failure? Plausible Role for Altered Glomerular Hemodynamics and Medullary Hypoxia. Drug Safety 2018; 41 (03) 239-252
  • 7 Nadkarni GN. et al. Acute Kidney Injury in Patients on SGLT2 Inhibitors: A Propensity-Matched Analysis. Diabetes Care 2017; 40 (11) 1479-1485
  • 8 Lee PY, Chien Y, Chiou GY. et al. Induced pluripotent stem cells without c-Myc attenuate acute kidney injury via downregulating the signaling of oxidative stress and inflammation in ischemia-reperfusion rats. Cell Transplant 2012; 21 (12) 2569-2585
  • 9 Westenfelder C, Togel FE. Protective actions of administered mesenchymal stem cells in acute kidney injury: relevance to clinical trials. Kidney Int Suppl 2011; 1 (03) 103-106
  • 10 Patschan D, Kribben A, Müller GA. Postischemic microvasculopathy and Endothelial Progenitor Cell-based therapy in ischemic AKI – update and perspectives. Am J Physiol Renal Physiol 2016; 311 (02) F382-F394
  • 11 De Chiara L, Fagoonee S, Ranghino A. et al. Renal cells from spermatogonial germline stem cells protect against kidney injury. J Am Soc Nephrol 2014; 25 (02) 316-328
  • 12 Dellepiane S, Medica D, Quercia AD. et al. The exciting “bench to bedside” journey of cell therapies for acute kidney injury and renal transplantation. J Nephrol 2017; 30 (03) 319-336