Klin Monbl Augenheilkd 2018; 235(11): 1212-1217
DOI: 10.1055/a-0715-7918
Übersicht
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Sehschärfe, Kontrastempfindlichkeit, Farbensehen: Gedanken zu psychophysischen Untersuchungen in der Neuroophthalmologie

Visual Acuity, Contrast Sensitivity, Colour Vision: Thoughts on Psychophysical Exams in Neuro-ophthalmology
Sven P. Heinrich
1   Klinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum Freiburg, Medizinische Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Freiburg
,
Michael B. Hoffmann
2   Klinik für Augenheilkunde, Universität Magdeburg, Magdeburg
3   Center for Behavioural Brain Sciences, Magdeburg
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Publikationsverlauf

eingereicht 02. Juli 2018

akzeptiert 20. August 2018

Publikationsdatum:
20. November 2018 (online)

Zusammenfassung

Trotz aller technischen Fortschritte in der ophthalmologischen Diagnostik spielt die psychophysische Untersuchung der individuellen Sehleistungen weiterhin eine wichtige Rolle. Dies gilt insbesondere für neuroophthalmologische Fragestellungen. Der vorliegende Artikel betrachtet methodische und klinische Aspekte der Untersuchung von Sehschärfe, Kontrastempfindlichkeit und Farbsehvermögen. Im Gegensatz zur Sehschärfe wird die Kontrastempfindlichkeit bislang nur selten untersucht, obgleich ihre Reduktion in vielen Fällen ein sensitiverer Indikator einer Erkrankung ist. Generell haben standardisierte Verfahren, wie sie insbesondere für die Sehschärfeprüfung existieren, den Vorteil der Vergleichbarkeit. Vom Standard abweichende Verfahren können hierbei jedoch unter Umständen die spezifischen, für eine Erkrankung charakteristischen Sehstörungen besser erfassen, sodass deren Anwendung im konkreten Einzelfall gerechtfertigt ist. Dies zeichnet sich auch für die Testung des Farbensehens ab. Bisherige Studien deuten darauf hin, dass die Messung der Farbsättigungsschwelle bei erworbenen Farbsehstörungen eine effiziente und sensitive Alternative zu herkömmlichen Farbsehtests darstellen könnte.

Abstract

Despite many technical advances, psychophysical testing of perceptual performance continues to play an important role in ophthalmic diagnostics, including neuro-ophthalmology. The present article considers methodological and clinical aspects of examining visual acuity, contrast sensitivity, and colour vision. In contrast to acuity, contrast sensitivity is at present rarely tested, despite often being a more sensitive marker of disease. In general, standardised procedures have the advantage of a high degree of comparability. However, tests that deviate from the standard might be better adapted to detect the characteristic impairments associated with a specific visual disorder, which justifies their application in certain cases. This also applies to colour vision testing. Preliminary evidence suggests that the measurement of colour saturation thresholds might be a more efficient and more sensitive alternative to conventional colour vision tests in cases of acquired colour vision deficiencies.

 
  • Literatur

  • 1 Hoffmann M, Heinrich S, Al Nosairy K. Mit klinischer Elektrophysiologie hinter die Netzhaut. Klin Monatsbl Augenheilkd 2018; 235: 1229-1234
  • 2 Bach M, Maurer JP, Wolf ME. Visual evoked potential-based acuity assessment in normal vision, artificially degraded vision, and in patients. Br J Ophthalmol 2008; 92: 396-403
  • 3 Hoffmann MB, Brands J, Behrens-Baumann W. et al. VEP-based acuity assessment in low vision. Doc Ophthalmol 2017; 135: 209-218
  • 4 Hoffmann M, Thieme H, Ahmadi K. Potenzial von fMRT für die Funktionsüberprüfung des pathologischen Sehsystems. Klin Monatsbl Augenheilkd 2017; 234: 303-310
  • 5 Diem R, Molnar F, Beisse F. et al. Treatment of optic neuritis with erythropoietin (TONE): a randomised, double-blind, placebo-controlled trial-study protocol. BMJ Open 2016; 6: e010956
  • 6 Roland J, Hirsch U, Heinrich SP. et al. Ein stochastischer Test zur Validitätskontrolle von Visusangaben. Ophthalmologe 2010; 107: 47-54
  • 7 Kröger N, Jürgens C, Kohlmann T. et al. Evaluation of a visual acuity test using closed Landolt-Cs to determine malingering. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2017; 255: 2459-2465
  • 8 Flueckiger P, Mojon DS. Detection of nonorganic visual loss with a new optotype chart in simulated malingerers. Klin Monatsbl Augenheilkd 2003; 220: 89-92
  • 9 International Council of Ophthalmology. Visual acuity measurement standard. Ital J Ophthalmol 1988; II/I: 1-15
  • 10 Koenig S, Tonagel F, Schiefer U. et al. Assessing visual acuity across five disease types: ETDRS charts are faster with clinical outcome comparable to Landolt Cs. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2014; 252: 1093-1099
  • 11 Kushner BJ, Lucchese NJ, Morton GV. Grating Visual Acuity With Teller Cards Compared With Snellen Visual Acuity in Literate Patients. Arch Ophthalmol 1995; 113: 485-493
  • 12 Barrett BT, Pacey IE, Bradley A. et al. Nonveridical Visual Perception in Human Amblyopia. Invest Ophthalmol Vis Sci 2003; 44: 1555-1567
  • 13 Sireteanu R, Lagreze WD, Constantinescu DH. Distortions in two-dimensional visual space perception in strabismic observers. Vision Res 1993; 33: 677-690
  • 14 Hess RF, Campbell FW, Greenhalgh T. On the nature of the neural abnormality in human amblyopia; neural aberrations and neural sensitivity loss. Pflugers Arch 1978; 377: 201-207
  • 15 Owsley C, Stalvey BT, Wells J. et al. Visual risk factors for crash involvement in older drivers with cataract. Arch Ophthalmol 2001; 119: 881-887
  • 16 Szlyk JP, Taglia DP, Paliga J. et al. Driving performance in patients with mild to moderate glaucomatous clinical vision changes. J Rehabil Res Dev 2002; 39: 467-482
  • 17 Wood JM, Owens DA. Standard measures of visual acuity do not predict driversʼ recognition performance under day or night conditions. Optom Vis Sci 2005; 82: 698-705
  • 18 Lennerstrand G, Ahlström CO. Contrast sensitivity in macular degeneration and the relation to subjective visual impairment. Acta Ophthalmol (Copenh) 1989; 67: 225-233
  • 19 Rubin GS, Bandeen-Roche K, Huang GH. et al. The association of multiple visual impairments with self-reported visual disability: SEE project. Invest Ophthalmol Vis Sci 2001; 42: 64-72
  • 20 Rubin GS, Roche KB, Prasada-Rao P. et al. Visual impairment and disability in older adults. Optom Vis Sci 1994; 71: 750-760
  • 21 Owidzka M, Wilczynski M, Omulecki W. Evaluation of contrast sensitivity measurements after retrobulbar optic neuritis in Multiple Sclerosis. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2014; 252: 673-677
  • 22 Longbrake EE, Lancia S, Tutlam N. et al. Quantitative visual tests after poorly recovered optic neuritis due to multiple sclerosis. Mult Scler Relat Disord 2016; 10: 198-203
  • 23 Chatzistefanou KI, Theodossiadis GP, Damanakis AG. et al. Contrast Sensitivity in Amblyopia: The Fellow Eye of Untreated and Successfully Treated Amblyopes. J AAPOS 2005; 9: 468-474
  • 24 Blamires TL, Reeves BC. Vision defects in patients with peri-chiasmal lesions. Optom Vis Sci 1996; 73: 572-578
  • 25 Ravalico G, Baccara F, Rinaldi G. Contrast sensitivity in multifocal intraocular lenses. J Cataract Refract Surg 1993; 19: 22-25
  • 26 Anton A, Böhringer D, Bach M. et al. Contrast sensitivity with bifocal intraocular lenses is halved, as measured with the Freiburg Vision Test (FrACT), yet patients are happy. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2014; 252: 539-544
  • 27 Hess RF. Contrast vision and optic neuritis: neural blurring. J Neurol Neurosurg Psychiatry 1983; 46: 1023-1030
  • 28 Wilhelm H, Schabet M. The Diagnosis and Treatment of Optic Neuritis. Dtsch Arztebl Int 2015; 112: 616-625
  • 29 Cleary PA, Beck RW, Bourque LB. et al. Visual symptoms after optic neuritis. Results from the Optic Neuritis Treatment Trial. J Neuroophthalmol 1997; 17: 18-23 quiz 24–28
  • 30 Bach M, Hoffmann MB, Jägle H. et al. Kontrastsehen – Definitionen, Umrechnungen und Äquivalenztabelle. Ophthalmologe 2017; 114: 341-347
  • 31 Bach M, Wesemann W, Kolling G. et al. Photopisches Kontrastsehen. Örtliche Kontrastempfindlichkeit. Ophthalmologe 2008; 105: 46-48 50–59
  • 32 Hertenstein H, Bach M, Gross NJ. et al. Marked dissociation of photopic and mesopic contrast sensitivity even in normal observers. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2016; 254: 373-384
  • 33 Campbell FW, Robson JG. Application of Fourier analysis to the visibility of gratings. J Physiol (Lond) 1968; 197: 551-566
  • 34 Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft. Prüfung des Kontrast- oder Dämmerungssehens. Ophthalmologe 2011; 108: 1195-1198
  • 35 Köllner H. Die Störungen des Farbensinnes. Berlin: Karger; 1912
  • 36 Erb C, Fahle M. Farbensehen und erworbene Farbsinnstörungen. Teil I: Grundlagen. Ophthalmologe 2006; 103: 349-360
  • 37 Katz B. The dyschromatopsia of optic neuritis: a descriptive analysis of data from the optic neuritis treatment trial. Trans Am Ophthalmol Soc 1995; 93: 685-708
  • 38 Jägle H. Die Rolle des Farbsinns bei der Abklärung unklarer Visusminderungen. Klin Monatsbl Augenheilkd 2004; 221: 739-742
  • 39 Cole BL. Assessment of inherited colour vision defects in clinical practice. Clin Exp Optom 2007; 90: 157-175
  • 40 Committee on Vision, Assembly of Behavioral and Social Sciences, National Research Council. Procedures for Testing Color Vision: Report of Working Group 41. Washington, DC: National Academy Press; 1981
  • 41 Cole BL, Lian KY, Lakkis C. The new Richmond HRR pseudoisochromatic test for colour vision is better than the Ishihara test. Clin Exp Optom 2006; 89: 73-80
  • 42 Frisén L, Kalm H. Sahlgrenʼs saturation test for detecting and grading acquired dyschromatopsia. Am J Ophthalmol 1981; 92: 252-258
  • 43 Almog Y, Gepstein R, Nemet AY. A simple computer program to quantify red desaturation in patients with optic neuritis. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 2014; 252: 1305-1308