Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin
DOI: 10.1055/a-2203-2631
Original Article

Quality Indicators for Rehabilitation Care Among Patients with Rheumatic and Musculoskeletal Diseases: A Multicenter Study, Cross sectional study.

Qualitätsindikatoren für die Rehabilitationsversorgung bei Patienten mit rheumatischen und muskuloskelettalen Erkrankungen: Eine multizentrische Studie, Querschnittsstudie.
Wafaa K Makarm
1   Rheumatology and Rehabilitation, Zagazig University Faculty of Human Medicine, Zagazig, Egypt
,
Mohammad Hassan Abu-Zaid
2   Rheumatology & Rehabilitation department, Tanta University Faculty of Medicine, Tanta, Egypt
,
Ibrahim A. Alramadhani
3   Rehabilitation and physical therapy department, Security Forces Hospital Makkah, Makkah, Saudi Arabia
,
Ahmed M. Elsheikh
4   Quality and Patient Safety, Security Forces Hospital Makkah, Makkah, Saudi Arabia
,
1   Rheumatology and Rehabilitation, Zagazig University Faculty of Human Medicine, Zagazig, Egypt
3   Rehabilitation and physical therapy department, Security Forces Hospital Makkah, Makkah, Saudi Arabia
› Author Affiliations

Abstract

Objective Rheumatic and musculoskeletal diseases (RMDs) are among the most common disorders in the general population. Rehabilitation quality indicators (QIs) are one tool for assessing the quality and efficiency of healthcare resources. The aim of this study was to utilize one of the validated QIs to assess the current quality of rehabilitation services for RMDs in Egypt and Saudia Arabia.

Materials and Methods A cross-sectional survey study, in which rehabilitation unit managers answered 19 structure questions at the start of the test period using a web-based, structured questionnaire. While one to two months after completing a rehabilitation program, the patient answered 14 written questions based on 11 process and 3 outcome quality indicators.

Results 36 Egyptian and 43 Saudi healthcare workers, as well as 350 Egyptian and 331 Saudi patients, completed the questionnaires. In Egypt and Saudi Arabia, more than 60% of rehabilitation units and service users agreed on the majority of quality indicator domains, including patient assessment and rehabilitation outcomes. The lowest pass rates for a rehabilitation unit structure QIs were the planning of two meetings between the patient and the team, meeting with next of kin, and access to meetings with some professionals, which also reflected the lowest quality domains observed by the service user in the process as regards patient participation in the rehabilitation process and planning of the period after rehabilitation.

Conclusion The quality of RMDs rehabilitation programs varies widely, both nationally and across countries. Quality improvement in specific aspects of RMD rehabilitation care is required.

Zusammenfassung

Ziel Rheumatische und muskuloskelettale Erkrankungen (RMDs) gehören zu den häufigsten Erkrankungen in der Allgemeinbevölkerung. Rehabilitationsqualitätsindikatoren (QIs) sind ein Instrument zur Bewertung der Qualität und Effizienz von Gesundheitsressourcen. Ziel dieser Studie war es, einen der validierten QIs zu nutzen, um die aktuelle Qualität der Rehabilitationsdienste für RMDs in Ägypten und Saudi-Arabien zu bewerten.

Materialien und Methoden Eine Querschnittsbefragungsstudie, bei der Leiter von Rehabilitationseinheiten zu Beginn des Testzeitraums 19 Strukturfragen mithilfe eines webbasierten, strukturierten Fragebogens beantworteten. Ein bis zwei Monate nach Abschluss eines Rehabilitationsprogramms beantwortete der Patient 14 schriftliche Fragen auf der Grundlage von 11 Prozess- und 3 Ergebnisqualitätsindikatoren.

Ergebnisse 36 ägyptische und 43 saudische Gesundheitspersonal sowie 350 ägyptische und 331 saudische Patienten füllten die Fragebögen aus. In Ägypten und Saudi-Arabien waren sich mehr als 60 % der Rehabilitationseinrichtungen und Leistungsnutzer in den meisten Bereichen der Qualitätsindikatoren einig, darunter Patientenbeurteilung und Rehabilitationsergebnisse. Die niedrigsten Erfolgsquoten für die Struktur-QIs einer Rehabilitationseinheit waren die Planung von zwei Treffen zwischen dem Patienten und dem Team, Treffen mit den nächsten Angehörigen und der Zugang zu Treffen mit einigen Fachkräften, was auch die vom Servicenutzer beobachteten Bereiche mit der niedrigsten Qualität widerspiegelte der Prozess hinsichtlich der Beteiligung des Patienten am Rehabilitationsprozess und der Planung der Zeit nach der Rehabilitation.

Fazit Die Qualität der RMD-Rehabilitationsprogramme ist sowohl national als auch von Land zu Land sehr unterschiedlich. In bestimmten Aspekten der RMD-Rehabilitationsversorgung ist eine Qualitätsverbesserung erforderlich.



Publication History

Received: 15 August 2023

Accepted: 02 November 2023

Article published online:
19 December 2023

© 2023. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
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