Thorac Cardiovasc Surg 1973; 21(5): 424-427
DOI: 10.1055/s-0028-1099065
Copyright © 1973 by Georg Thieme Verlag

Klinik, Therapie und Prognose der primären Sarkome der Lunge

Clinic, therapy, and prognosis of primary sarcoma of the lungM. Schamaun, J. Kunz
  • Chirurgische Universitätsklinik A des Kantonsspitals Zürich (Direktor: Prof. Dr. Å. Senning)
  • Chirurgische Klinik des Rätischen Kantonsspitals in Chur (Chefarzt: Prof. Dr. M. Schamaun)
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 December 2008 (online)

Zusammenfassung

An der Chirurgischen Universitätsklinik A in Zürich wurden von 1950–1969 18 Patienten mit primären Sarkomen der Lunge beobachtet. Je 9 gingen vom lymphatischen System und vom Lungengerüst aus. Am häufigsten war mit 7 Fällen das Spindelzellsarkom. Die klinischen Symptome waren uncharakteristisch und entsprachen denjenigen der korrespondierenden Formen des Bronchuskarzinoms. Radiologisch erschienen 9 Sarkome als Rundherd, 7 als Infiltrat und 2 als Atelektase. 13 Patienten wurden operiert (9 Lobektomien, 4 Pneumonektomien). Von ihnen wurden 4 zusätzlich bestrahlt und/oder zytostatisch behandelt. 4 Kranke wurden wegen Inoperabilität nur bestrahlt, ein weiterer nur zytostatisch behandelt. 11 der 18 Patienten starben nach einem halben bis 3 Jahren. 7 überleben nach 53/12; bis 18œ Jahren. Die 5-Jahresüberlebensrate beträgt 7 von 18 Fällen (39 %). Die Prognose des Sarkoms der Lunge scheint eher günstiger zu sein als diejenige des Bronchuskarzinoms.

Summary

18 patients with primary sacroma of the lung were observed in the Surgical Department A of the University of Zürich between 1950 and 1969. 9 originated from the lymphatic system and 9 from the fibrous structure of the lung. Spindler cell sarcoma (9) was the most common. The clinical symptoms were uncharacteristic and were similar to those of the corresponding form of the bronchial carcinoma. On X-ray, 9 sacomas appeared as a circular focus, 7 as infiltration and 2 as atelectasis. 13 patients were operated (9 lobectomies, 4 pneumonectomies). Of these, 4 received additional radiation and/or cytostatic drugs. 4 patients were inoperable and only received radiation and another patient cytostatics. 11 of the 18 patients died within 1/2–3 years. 7 survived 5 3/12–8 1/2 years. The five year survival rate was 7 out of 18 patients (39%). The prognosis of pulmonary sarcoma appears to be more favourable than that of bronchial carcinoma.

    >