Thorac Cardiovasc Surg 1973; 21(5): 446-450
DOI: 10.1055/s-0028-1099070
Copyright © 1973 by Georg Thieme Verlag

Herzbeutelerguß nach kardiochirurgischen Eingriffen als Substrat des Postkardiotomiesyndroms

Pericardial effusion after open heart surgery as a substratum of the postcardiotomy-syndromP. Kalmar, N. Bleese, M. Polonius, G. Rodewald, H. Seidenwerg, K. Sieg
  • Abteilung für Herz- und Gefäßchirurgie und experimentelle Kardiologie der Chirurgischen Universitätsklinik Hamburg (Direktor: Prof. Dr. Rodewald)
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 December 2008 (online)

Zusammenfassung

1972 traten bei 25 von 200 Herzoperierten im Mittel 3 bis 9 Tage nach dem Eingriff Symptome in einer Kombination auf, die große Ähnlichkeit mit dem Postkardiotomie-Syndrom haben. Pleuraoder Perikardreiben, Temperaturanstieg, Herzvergrößerung, Erniedrigung des systolischen Blutdrucks, Verkleinerung der Blutdruckamplitude, Erhöhung der AVDO2 bzw. Erniedrigung der venösen O2-Sättigung, Anstieg der Pulsfrequenz und das Nichtansprechen auf Digitalis bzw. Diuretika waren bei den 25 Patienten die Symptome. Durch Eröffnung der Operationswunde im Epigastrium wurde in Lokalanästhesie digital Zugang zum Herzbeutel geschaffen. Nach Entleerung von 100 bis 600 ml Erguß normalisierten sich die Symptome.

Durch dieses Vorgehen, das bei allen Patienten mit einem nicht unmittelbar postoperativ manifesten Low-output-Syndrom durchgeführt wurde, konnte der Beweis erbracht werden, daß die Entleerung eines Herzbeutelergusses bei Patienten mit Postkardiotomiesyndrom die hämodynamischen Auswirkungen dieses Symptomenkomplexes aufhebt.

Summary

In 1972 25 out of 200 patients after open heart surgery developed 3 to 9 days postoperatively a combination of symptoms, which have great similarity to the postcardiotomy-syndrom. Pleural friction sound and/or frolement, rise in temperature, enlargement of the cardiac shadow, decrease in systolic blood pressure, shrinkage of the amplitude of blood pressure, increase in central venous and left atrial pressure, increase of the AVDO2, respectively decrease of the central venous O2 saturation, increase in heartrate and no response of digitalis and/or diuretics were the principle signs in all 25 patients.

The pericardial cavity was explored digitally from the epigastric part of the original incision in local anesthesia.

After evacuation of 100–600 cc effusion all symptoms disappeared and all vital parameters went back to normal.

By this approach performed on all patients, who developed LOS which was not immediate postoperatively manifest, it could be proved that in patients with postcardiotomy-syndrom the evacuation of a pericardial effusion eliminates the haemodynamic effect of this syndrom.

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