Ultraschall Med 2014; 35(06): 540-546
DOI: 10.1055/s-0034-1366090
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

A Novel Application for Assessing Diaphragmatic Function by Ultrasonic Deformation Analysis in Noninvasively Ventilated Healthy Young Adults

Eine neue Anwendung zur Erfasssung der diaphragmalen Funktion mithilfe der ultraschallbasierten Deformationsanalyse – eine Probandenstudie
N. Hatam
1   Clinic for Cardiac, Thoracic and Vascular Surgery, Aachen University hospital RWTH Aachen
,
A. Goetzenich
1   Clinic for Cardiac, Thoracic and Vascular Surgery, Aachen University hospital RWTH Aachen
,
R. Rossaint
2   Department of Anesthesiology, Aachen University hospital RWTH Aachen
,
I. Karfis
1   Clinic for Cardiac, Thoracic and Vascular Surgery, Aachen University hospital RWTH Aachen
,
J. Bickenbach
3   Department of Intensive and Intermediate Care, Aachen University hospital RWTH Aachen
,
R. Autschbach
1   Clinic for Cardiac, Thoracic and Vascular Surgery, Aachen University hospital RWTH Aachen
,
G. Marx
3   Department of Intensive and Intermediate Care, Aachen University hospital RWTH Aachen
,
C. S. Bruells
3   Department of Intensive and Intermediate Care, Aachen University hospital RWTH Aachen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

16 September 2013

18 January 2014

Publication Date:
19 March 2014 (online)

Abstract

Purpose: Noninvasive pressure support ventilation is intended to relieve the load on respiratory muscles and to prevent exhaustion. This includes continuous positive airway pressure (CPAP) as well as pressure support ventilation (PSV). Speckle tracking echocardiography (STE) allows quantification of tissue deformation by tracing characteristic grayscale patterns, independent of the acquisition angle. The aim of the present study was to assess the applicability of using STE as a way to investigate diaphragm movement using deformation analysis as a parameter for respiratory workload.

Materials and Methods: Healthy male subjects (n = 13, 27 ± 7 years) were treated while in a seated supine position with the following respirator settings: regular breathing, 5 mbar CPAP, CPAP + 5 / + 10 / + 15 mbar PSV. A 2 – 4 MhZ M5S phased array sector transducer was used on a Vivid E 9 (GE, Horton, Norway) to visualize the diaphragm. The inspiratory peak transverse strain was measured as a parameter of maximal inspiratory muscle workload and compared to the M-mode-based fractional thickening (FT).

Results: Both the FT and the transverse strain increased significantly under CPAP and PSV. The transverse strain correlated well with the FT (r = 0.753; p < 0.001).

Conclusion: The results measured by STE were comparable to the M-mode-based measurements. The capturing of a larger diaphragmatic sample area and movement tracking possibly lead to higher precision compared to one-dimensional M-mode. The use of STE in patients might provide a reproducible, bedside method to analyze the respiratory workload. Due to the larger sampling area, it might prove superior to mere M-mode acquisition.

Zusammenfassung

Ziel: Patienten sollen durch die Anwendung von druckunterstützter, nicht invasiver Beatmung eine effektive Entlastung der Atemmuskulatur erreichen. Dazu werden ein kontinuierlicher positiver Atemwegsdruck (CPAP) sowie eine Druckunterstützung (PSV) eingesetzt. Die Untersuchung mittels Speckle-Tracking-Echokardiografie (STE) erlaubt es, anhand der Verfolgung charakteristischer Grauwertmuster Gewebedeformationen zu quantifizieren. Ziel der Studie war es, die Deformationsanalyse mittels STE am Diaphragma als Parameter der Atemarbeit zu untersuchen.

Material und Methode: Männliche, gesunde Probanden (n = 13, 27 ± 7 Jahre) wurden in aufrecht sitzender Position mit folgenden Beatmungseinstellungen behandelt: Ruheatmung, 5 mbar CPAP, CPAP +  5 / + 10 / + 15 mbar PSV. Zur sonografischen Darstellung des Diaphragmas wurde ein 2 – 4 MhZ M5S-Phased Array Sektorschallkopf an einer Vivid E 9 (GE, Horton, Norwegen) an der rechts-lateralen Thoraxwand aufgesetzt. Der inspiratorische peak transversal strain wurde als Ausdruck maximaler inspiratorischer Muskelarbeit im Vergleich zum M-Mode basierten fractional thickening (FT) gemessen.

Ergebnisse: Sowohl das FT als auch der transversale Strain stiegen unter CPAP sowie PSV signifikant an. Der transversale Strain zeigte eine gute Korrelation zum FT (r = 0,753; p < 0,001).

Schlussfolgerungen: Die Nutzung von STE zeigte eine gute Vergleichbarkeit zu M-Mode basierten Messmethoden. Durch die mit der STE mögliche Erfassung eines größeren Sektoranteils des Diaphragmas und die Nachverfolgung bei Bewegung kann eine genauere Messung gegenüber dem eindimensionalen M-Mode erfolgen. Die STE kann bei Patienten mit nicht invasiver Beatmung eine gut reproduzierbare, bettseitige Methode der Erfassung der Atemarbeit darstellen, die in ihrer Aussagekraft dem M-Mode überlegen sein kann.

 
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