Zentralbl Gynakol 2001; 123(10): 590-592
DOI: 10.1055/s-2001-19092
Kasuistiken

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Management of intracavitary left atrium tumors during pregnancy - two case reports

Klinisches Management eines intrakavitären Tumors des linken Herzvorhofs während der Schwangerschaft - zwei FallberichteM. Korbel'1 , K. Kanáliková2 , V. Fischer2 , Z. Nižňanská1 , M. Redecha1 , Z. Paulíková2
  • 11st Department of Obstetrics and Gynecology Comenius University, School of Medicine Bratislava, Slovak Republic
  • 2Slovak Institute of Cardiovascular Diseases Bratislava, Slovak Republic
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 December 2001 (online)

Summary

Objective: Authors documented an individual management of intracavitary left atrium tumors diagnosed during pregnancy. - Subject: Two case reports were presented. Brain embolisation was supposed in the case one of intracavitary left atrium tumor. An urgent cardiosurgery at 24 weeks' gestation was performed on the cardiopulmonary bypass. In case two (multiple pregnancy - twins) cardiac tumor in left atrium was detected in third trimester of pregnancy. The mother was without any serious cardiac and systemic complications during the last trimester. Surgical approach was different - removal of tumor after delivery. - Conclusion: The surgical approach should be determinated by clinical behavior of left atrial cardiac tumors.

Klinisches Management eines intrakavitären Tumors des linken Herzvorhofs während der Schwangerschaft - zwei Fallberichte

Zusammenfassung

Ziel: Die Autoren dokumentieren ihr klinisches Management eines intrakavitären Tumors des linken Herzvorhofs während der Schwangerschaft. - Gegenstand: Es werden zwei Fälle vorgestellt. Im ersten Fall wurde bei einer Patientin mit dem Befund eines Tumors des linken Herzvorhofs eine Gehirnembolisierung vermutet. Bei der Patientin wurde in der 24. Schwangerschaftswoche ein kardiopulmonaler Bypass gelegt. Im zweiten Fall (Mehrlingsschwangerschaft Zwillinge) wurde im III. Trimenon ein Tumor des linken Herzvorhofs festgestellt. Während des letzten Trimenons hatte die Mutter keine kardialen und systemischen Beschwerden. Der chirurgische Zugang war anders; der Tumor wurde erst nach der Entbindung entfernt. - Fazit: Der chirurgische Zugang sollte durch das klinische Verhalten des Tumors des linken Herzvorhofs determiniert werden.

References

  • 1 Abboud T K, Viljonen J F. Anesthesia for cardiac surgery during pregnancy. In: Gleicher N (Ed). Principles of Medical Therapy in Pregnancy. Plenum Medical, New York l985: 705-710
  • 2 Banning A P, Pearson J F, Hall R J. Role of balloon dilatation of the aortic valve in pregnant patients with severe aortic stenosis.  Br Heart J. 1993;  70 544-545
  • 3 Becker R M. Intracardiac surgery in Pregnant Women.  Ann Thorac Surg. 1983;  36 453-458
  • 4 Casarotto D, Bortolotti U, Russio R. et al . Surgical removal of a left atrial myxoma during pregnancy.  CHEST. 1979;  75 390-392
  • 5 Danihel L. Ochorenia endokardu. In: Zaviačič M (Eds). Kompendium patológie. RUK, Bratislava 2001 (in press)
  • 6 Goldstein I, Jakobi P, Gutterman E, Milo S. Umbilical artery flow velocity during maternal cardiopulmonary bypass.  Ann Thorac Surg. 1995;  60 1116-1118
  • 7 Izquierdo L A, Kushnir O, Knieriem K. et al . Effect of mitral valve prosthetic surgery on the outcome of a growth-retarded fetus.  Am J Obst Gynecol. 1990;  163 584-586
  • 8 Khandelwal M, Rasanen J, Ludormirski A. et al . Evaluation of fetal and uterine hemody namics during maternal cardiopulmonary bypass.  Obstet Gynecol. 1996;  88 667-671
  • 9 Kishore A GR, Desai N, Nayak G. Choriocarcinoma presenting as intracavitary tumor in the left atrium.  Int J Cardiol. 1992;  35 405-407
  • 10 Kole S D, Jain S M, Walia A, Sharma M. Cardiopulmonary bypass in pregnancy (letter, comment).  Ann Thorac Surg. 1997;  63 915-916
  • 11 McFaul P B, Dornan J C, Lamki H, Boyle D. Pregnancy complicated by maternal heart disease. A review of 519 women.  British J Obst Gynaecol. 1988;  95 861-867
  • 12 Parry A J, Westaby S. Cardiopulmonary bypass during pregnancy.  Ann Thorac Surg. 1996;  61 1865-1869
  • 13 Pomini F, Mercogliano D, Cavalleti C. et al . Cardiopulmonary bypass in pregnancy.  Ann Thorac Surg. 1996;  61 259-268
  • 14 Preusse C J, Schulte H D. Herzchirugische Eingriffe während der Schwangerschaft.  Gynäkologie. l990;  23 108-113
  • 15 Tripp H F, Stiegel R M, Coyle J P. The use of pulsatile perfusion during aortic valve replacement in pregnancy.  Ann Thorac Surg. 1999;  67 1169-1171
  • 16 Weiss B M, von Segesser L K, Alon E. et al . Outcome of cardiovascular surgery and pregnancy: a systemic review of the period 1984-1996.  Am J Obstet Gynecol. 1998;  179 1643-1653
  • 17 Wynne J. Miscellaneous conditions of the heart: tumor, trauma and systemic disease. In: Goldman L, Bennett JC (Eds). Cecil textbook of medicine. W.B. Saunders, Philadelphia 2000: 372-374

Assoc. Prof Miroslav Korbel'M.D., Ph.D. 

1st Department Obstetrics and Gynecology

Zochova 7

81103 Bratislava

Slovak Republic

Phone: +42-17-54 41 48 28

Email: gyn_zochova@computel.sk

    >