Dtsch Med Wochenschr 2007; 132(8): 369-374
DOI: 10.1055/s-2007-970342
Originalarbeit | Original article
Onkologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Unklare hepatische Raumforderungen: Häufigkeit von Adenokarzinom-Metastasen eines unbekannten Primärtumors

Space-occupying lesions in the liver: Incidence of adenocarcinoma metastases of unknown primary site A. Eickhoff1 , A. Spiethoff2 , D. Hartmann1 , R. Jakobs1 , U. Weickert1 , D. Schilling1 , J. C. Eickhoff3 , M. H. Bohrer2 , J. F. Riemann1
  • 1Medizinische Klinik C, Klinikum Ludwigshafen gGmbH
  • 2Institut für Pathologie, Klinikum Ludwigshafen gGmbH
  • 3Department of Biostatistics and Medical Informatics, University of Wisconsin, Madison, WI, USA
Further Information

Publication History

eingereicht: 23.10.2006

akzeptiert: 8.2.2007

Publication Date:
14 February 2007 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund und Fragestellung: Hepatische Malignome können nicht immer sicher histogenetisch einem Primärtumor zugeordnet werden. Häufig lässt sich lediglich die Diagnose einer Adenokarzinommetastase mit unbekanntem Primärtumorsitz (Adeno-CUP, CUP = Cancer of Unknown Primary) stellen. Die Häufigkeit dieser Diagnose variiert je nach den eingesetzten klinischen und histochemischen Methoden. Ziel der Studie war die Bestimmung der Häufigkeit eines Adeno-CUP-Syndroms nach Anwendung eines standardisierten Protokolls klinischer und immunhistochemischer Diagnostik sowie die Evaluation des weiteren klinischen Verlaufs.

Patienten und Methodik: Vom 01.01.2000 bis 01.01.2003 wurden 127 Patienten konsekutiv in die Studie eingeschlossen. Alle diagnostischen Leberpunktionen erfolgten aufgrund einer unklaren hepatischen Raumforderung. Auf Basis der histopathologischen Befunde und Immunhistochemie wurde für jeden Patienten individuell ein adaptierter und begrenzter diagnostischer Algorithmus (Endoskopie, Radiologie) erstellt.

Ergebnisse: Eingeschlossen wurden 44 Frauen und 83 Männer (medianes Alter: 66,8 Jahre). Primäre Lebertumore fanden sich bei 21 Patienten, nicht-hepatozelluläre Tumore (Metastasen) bei 106 Patienten, darunter in 82 Fällen Adenokarzinommetastasen (77 %). Mittels weiterführender Histochemie, Immunhistochemie und zielführender apparativer Diagnostik konnte bei 59 Patienten (72 %) der Primärtumor detektiert werden. Bei 23 Patienten (18 %) musste die Diagnose eines Adeno-CUP-Syndroms gestellt werden.

Schlussfolgerungen: Trotz moderner Diagnosemethoden ist die histogenetische Zuordnung von Lebermetastasen nicht immer eindeutig möglich. In den letzten Jahren zeigt sich jedoch ein deutlicher diagnostischer Zugewinn durch den Einsatz immunhistochemischer Methoden. Den Patienten kann durch die immunhistochemische Eingrenzung eine belastende „Überdiagnostik” erspart und frühzeitig eine Therapieoption angeboten werden.

Summary

Background and objective: The diagnostic approach to newly detected space-occupying lesions in the liver can be difficult and a histogenetic classification of the primary tumor is impossible in some cases. Such cases of metastatic disease without a detectable primary tumor are classified as cancer of unknown primary site (CUP). The incidence of this diagnosis depends on the clinical and histochemical methods used. It was the main aim of this study to analyze the true incidence of adenocarcinoma metastases of the liver with an unknown primary cancer after application of a standardized protocol of clinical and immunhistochemical diagnostic tests and a long-term follow-up.

Patients and methods: Between January 2000 and January 2003 127 consecutive patients underwent diagnostic ultrasound-guided biopsy of a space-occupying lesion in the liver. Based on the histopathology and immunochemistry a well defined and individually adapted diagnostic algorithm was employed (endoscopy, imaging).

Results: 44 females and 83 males, median age 66.8 years, were enrolled into the study. Primary tumors of the liver were found in 21 cases and non-hepatocellular tumors (metastases) were documented in 106 patients, 82 of the latter (77%) had metastases of an adenocarcinoma. The further diagnostic approach was based on histochemistry, immunhistochemistry and imaging techniques, making possible a full diagnosis of primary tumor in a further 59 (72%) cases. Thus the incidence of an adenocarcinoma of the liver of unknown primary site was 23 of 127 cases (18%).

Conclusions: Although there is a wide variety of modern diagnostic methods today, the histogenetic classification of hepatic metastases is not always possible. However, in the last few years diagnostic advances have occurred based on modern immunhistochemical methods. This immunhistochemical definition has made it possible to avoid an oppressive "overdiagnosis" and offer patients early and appropriate therapeutic options.

Literatur

  • 1 Abbruzzese J L, Abbruzzese M C, Hess K R, Raber M N, Lenzi R, Frost P. Unknown primary carcinoma: natural history and prognostic factors in 657 consecutive patients.  J Clin Oncol. 1994;  12 1272-1280
  • 2 Abbruzzese J L, Abbruzzese M C, Lenzi R, Hess K R, Raber M N. Analysis of a diagnostic strategy for patients with suspected tumors of unknown origin.  J Clin Oncol. 1995;  13 2094-2103
  • 3 Albrecht T, Hohmann J, Oldenburg A, Skrok J, Wolf K J. Detection and characterisation of liver metastases.  Eur Radiol. 2004;  (Suppl 8) 14 P25-33
  • 4 Ayoub J P, Hess K R, Abbruzzese M C, Lenzi R, Raber M N, Abbruzzese J L. Unknown primary tumors metastatic to liver.  J Clin Oncol. 1998;  16 2105-2112
  • 5 Bertz J, Hentschel S, Hundsdörfer G. et al .Krebs in Deutschland-Häufigkeiten und Trends. 4. überarbeitete, aktualisierte Ausgabe Arbeitsgemeinschaft bevölkerungsbezogener Krebsregister in Deutschland. Saarbrücken 2004: 1-104
  • 6 Bläker H, Hofmann W J, Theuer D, Otto H F. Pathohistologische Befunde bei Lebermetastasen.  Radiologe. 2001;  41 1-7
  • 7 Dennis J L, Hvidsten T R, Wit E C. et al . Markers of adenocarcinoma characteristics of the site of origin: development of a diagnostic algorithm.  Clin Cancer Res. 2005;  11 3766-3772
  • 8 Dietrich C F, Kratzer W, Strobe D. et al . Assessment of metastatic liver disease in patients with primary extrahepatic tumors by contrast-enhanced sonography versus CT and MRI.  World J Gastroenterol. 2006;  12 1699-1705
  • 9 Hainsworth J D, Erland J B, Kalman L A, Schreeder M T, Greco F A. Carcinoma of unknown primary site: treatment with 1-hour paclitaxel, carboplatin, and extended-schedule etoposide.  J Clin Oncol. 1997;  15 2385-2393
  • 10 Hansen H H, Daugaard G. Management of carcinoma of unknown primary site (CUP), any changes?.  Ann Oncol. 2001;  12 431-432
  • 11 Hess K R, Abbruzzese M C, Lenzi R, Raber M N, Abbruzzese J L. Classification and regression tree analysis of 1000 consecutive patients with unknown primary carcinoma.  Clin Cancer Res. 1999;  5 3403-3410
  • 12 Hogan B A, Thornton F J, Brannigan M. et al . Hepatic metastases from an unknown primary neoplasm (UPN): survival, prognostic indicators and value of extensive investigations.  Clin Radiol. 2002;  57 1073-1077
  • 13 Hossfeld D K, Wittekind C. Metastasen bei unbekanntem Primärtumor. Das CUP-Syndrom.  Dtsch Arztebl. 2005;  102 B761-B764
  • 14 Lau S K, Prakash S, Geller S A, Alsabeh R. Comparative immunohistochemical profile of hepatocellular carcinoma, cholangiocarcinoma, and metastatic adenocarcinoma.  Hum Pathol. 2002;  33 1175-1181
  • 15 Lenzi R, Hess K R, Abbruzzese M C, Raber M N, Ordonez N G, Abbruzzese J L. Poorly differentiated carcinoma and poorly differentiated adenocarcinoma of unknown origin: favorable subsets of patients with unknown-primary carcinoma?.  J Clin Oncol. 1997;  15 2056-2066
  • 16 Lortholary A, Abadie-Lacourtoisie S, Guerin O, Mege M, Rauglaudre G D, Gamelin E. Cancers of unknown origin: 311 cases.  Bull Cancer. 2001;  88 619-627
  • 17 Mousseau M, Schaerer R, Lutz J M, Menegoz F, Faure H, Swiercz P. Hepatic metastasis of unknown primary site.  Bull Cancer. 1991;  78 725-736
  • 18 Pantou D, Tsarouha H, Papadopoulou A. et al . Cytogenetic profile of unknown primary tumors: clues for their pathogenesis and clinical management.  Neoplasia. 2003;  5 23-31
  • 19 Pavlidis N, Briasoulis E, Hainsworth J, Greco F A. Diagnostic and therapeutic management of cancer of an unknown primary.  Eur J Cancer. 2003;  39 1990-2005
  • 20 Pouessel D, Culine S, Becht C. et al . Gemcitabine and docetaxel as front-line chemotherapy in patients with carcinoma of an unknown primary site.  Cancer. 2004;  100 1257-1261
  • 21 Quaia E, D’Onofrio M, Palumbo A. et al . Comparison of contrast-enhanced ultrasonography versus baseline ultrasound and contrast-enhanced computed tomography in metastatic disease of the liver: diagnostic performance and confidence.  Eur Radiol. 2006;  16 1599-1609
  • 22 Saghatchian M, Fizazi K, Borel C. et al . Carcinoma of an unknown primary site: a chemotherapy strategy based on histological differentiation - results of a prospective study.  Ann Oncol. 2001;  12 535-540
  • 23 Stolzel U, Tannapfel A, Wittekind C, Hamm B, Schuppan D. Indikationen zur Leberbiopsie bei Lebertumoren.  Dtsch Med Wochenschr. 2000;  125 1041-1044
  • 24 Tot T, Samii S. The clinical relevance of cytokeratin phenotyping in needle biopsy of liver metastasis.  APMIS. 2003;  111 1075-1182
  • 25 Tot T. Adenocarcinomas metastatic to the liver: the value of cytokeratins 20 and 7 in the search for unknown primary tumors.  Cancer. 1999;  85 171-177
  • 26 van der Gaast A, Verwij J, Planting A S, Stoter G, Henzen-Logmans S C. The value of immunohistochemistry in patients with poorly differentiated adenocarcinomas and undifferentiated carcinomas of unknown primary.  J Cancer Res Clin Oncol. 1996;  122 181-185
  • 27 Varadhachary G R, Abbruzzese J L, Lenzi R. Diagnostic strategies for unknown primary cancer.  Cancer. 2004;  100 1776-1785

Dr. med. Axel Eickhoff

Medizinische Klinik C, Klinikum der Stadt Ludwigshafen gGmbH

Bremserstraße 79

D- 67063 Ludwigshafen

Phone: 0621/5034100

Fax: 0621/5034114

Email: eickhofa@klilu.de

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