Fortschr Neurol Psychiatr 1998; 66(9): 387-390
DOI: 10.1055/s-2007-995276
ORIGINALARBEIT

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die spontane perimesenzephale Subarachnoidalblutung (PMH)

Eine eigene Krankheitsentität mit guter Prognose?The Non-Traumatic Perimesencephalic Subarachnoid Haemorrhage (PMH)A Subgroup of Subarachnoidal Haemorrhages with Good Prognosis?Eva M. Meisenzahl1,2 , S.  Gottschalk1 , C.  Lechner3 , R.  Lehmann1
  • 1Abteilung für Neuroradiologie, Universitätsklinikum Charité der Humboldt-Universität Berlin
  • 2Psychiatrische Klink der Ludwigs-Maximilians-Universität München
  • 3Abt. Klin. Neurophysiologie, Max-Planck-Institut für Psychiatrie, München
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Publication Date:
08 January 2008 (online)

Abstract

Perimesencephalic subarachnoid haemorrhage (PMH) is characterized by a typical blood distribution pattern in the basal cysterns in the CAT, missing evidence of an aneurysm in the panangiogram, a mild clinical course and a very positive prognosis. Between 1990 and 1995, 108 inpatients with non-traumatic subarachnoidal haemorrhage were treated in our clinic. Within this group 14 patients (13%) were identified retrospectively with a perimesencephalic haemorrhage distribution pattern in the CAT and a negative panangiogram. These patients experienced a mild clinical course with excellent outcome without rebleeding during the observation period of 2 to 50 months. All patients were fully able to work, and only two patients complained of frequent headaches. The mild clinical course, the negative panangiogram as well as the extremely positive outcome confirm the hypothesis of a benign subgroup of non-traumatic subarachnoidal haemorrhages.

Zusammenfassung

Die perimesenzephale Subarachnoidalblutung (PMH) ist gekennzeichnet durch ein typisches Blutverteilungsmuster in den basalen Zisternen im CCT, fehlenden Aneurysmanachweis in der Panangiographie, einen blanden klinischen Verlauf sowie eine sehr günstige Prognose. Im Zeitraum von 1990 bis 1995 wurden in unserer Klinik 108 Patienten mit spontaner Subarachnoidalblutung behandelt. Innerhalb dieser Gruppe wurden retrospektiv 14 Patienten (13%) mit einem perimesenzephalen Verteilungsmuster der Blutung lm CCT und negativer Panangiographie identifiziert. Diese Patienten zeichneten sich durch einen günstigen klinischen Verlauf ohne Rezidivblutung im Beobachtungszeitraum von 2 bis 50 Monaten aus. Alle Patienten waren voll arbeitsfähig, nur zwei Patienten klagten über häufige Kopfschmerzen. Der blande klinische Verlauf, die negative Panangiographie, sowie der hervorragende Outcome bestätigen die Hypothese einer benignen Untergruppe der spontanen Subarachnoidalblutungen.

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