Rofo 1982; 137(12): 675-677
DOI: 10.1055/s-2008-1056277
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die Darstellbarkeit des Pankreas in Bauchlage am automatisierten Multisektorscanner mit Wasservorlauf (Octoson)

Visualisation of the pancreas in prone position with the automated waterpath multisector scanner (Octoson)W. Fiegler
  • Strahlenklinik und Poliklinik (Direktor: Prof. Dr. R. Felix) im Klinikum Charlottenburg der Freien Universität Berlin
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Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

In einer Vergleichsstudie wird an 300 Patienten die Darstellbarkeit des Pankreas an dem real-time-Gerät Combison 100 und Compoundgerät Combison 202 in Rückenlage (ohne Gabe von Wasser oder Methylzellulose) sowie am Octoson in Bauchlage verglichen. Die Patienten wurden innerhalb einer Stunde an beiden Geräten untersucht. Durch die Untersuchungsposition in Bauchlage am Octoson kommt es zu einer unterschiedlichen Luftverteilung. Dies wurde an 100 Röntgenuntersuchungen des Magens bestätigt. Durch diese unterschiedliche Luftverteilung wird das Pankreas nicht mehr so stark von Luft überlagert. Folgende weitere Faktoren beeinflussen die Darstellbarkeit des Pankreas: Überlagerndes omentales und subkutanes Fett (führt zu einer Absorption und Defokussierung des Schallstrahls), Fettinfiltration des Pankreas (Lipomatose) sowie Narben und starke Stammbehaarung.

Summary

In a comparative study involving 300 patients the pancreas was demonstrated using the Combison 100 real-time system and the Combison 202 (compound-scanner) with the patients in supine position (without administration of methyl-cellulose or water) as well as with Octoson with the patient in the prone position. Both studies were performed within 1 hour in each case. Distribution of air in the abdomen is altered when the patient assumes the prone position for the Octoson study, a fact confirmed by 100 radiological examinations. This alteration in the distribution of air (in the abdomen) results in less interference when the pancreas is demonstrated. Other factors influencing visualization of the pancreas include: interposition of subcutaneous and omental fat (which cases absorption and defocussing of the ultrasonic beam) infiltrating of the pancreas by fat (lipomatosis) cutaneous scars, and hair, which disturbs contact between the transducer and the skin.