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DOI: 10.1055/s-2008-1062410
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Morgagni-Hernie: Diagnostik und Therapie
Hernia of the foramen of Morgagni: diagnosis and treatmentPublication History
Publication Date:
25 March 2008 (online)
Zusammenfassung
Ein 35jähriger Patient litt seit 6 Wochen an anhaltender Belastungsdyspnoe und linksthorakalem Druckgefühl. Auskultatorisch war das Atemgeräusch rechts basal etwas abgeschwächt. Im Röntgenbild des Thorax fiel eine etwa 10 cm große, rechtsparakardiale, ventrale Verschattung auf. Computertomographisch wurde die Verdachtsdiagnose einer Morgagni-Hernie gestellt. Wegen anhaltender Beschwerden erschien die Operation indiziert. Bei der Laparotomie zeigte sich eine fingerdicke Bruchpforte im Trigonum sternocostale dexter, durch die das gesamte Omentum majus in den Thorax verlagert war. Das große Netz konnte mühelos reponiert werden, die Bruchpforte wurde direkt verschlossen. Nach komplikationslosem postoperativem Verlauf wurde der Patient am siebten Tag entlassen.
Abstract
A 35-year-old man reported persistent exertional dyspnoea and pressure sensation over the left chest for the last six weeks. On auscultation there were diminished breath sounds over the right base. Chest X-ray demonstrated a 10 cm large ventral paracardiac shadow on the right. Computed tomography suggested a hernia of the foramen of Morgagni; persisting symptoms indicated a laparotomy. This revealed an opening of about 1.5 cm in the right substernocostal triangle through which the entire greater omentum had herniated into the thorax. The omentum was repositioned and the hernial defect closed by direct suture. The postoperative course was without complication and the patient was discharged after seven days.