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DOI: 10.1055/s-2008-1067927
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Angiotensin-converting-Enzym und 1,25-Dihydroxy-Vitamin D3 bei unklarer Hypercalcämie
Angiotensin converting enzyme and 1,25-dihydroxy-vitamin D3 in unclassified hypercalcaemiaPublication History
Publication Date:
25 March 2008 (online)
Zusammenfassung
Bei einer 44jährigen Patientin wurde eine Sarkoidose der Nieren und der Leber ohne radiologisch faßbare Lungenbeteiligung als Ursache eines Hypercalcämie-Syndroms nachgewiesen. Die Hypercalcämie wird auf eine erhöhte Produktion von 1,25-(OH)2-Vitamin D3 zurückgeführt, das, wie das erhöhte ACE, in den Epitheloid- und Riesenzellen gebildet werden kann. Eine Corticoidtherapie normalisierte die Serumcalcium- und AGE-Werte und verbesserte die Nierenfunktion. Diese Beobachtung zeigt, daß die Bestimmung von ACE und 1,25-(OH)2-Vitamin D3 bei der Differentialdiagnose von Hypercalcämien im Hinblick auf die Sarkoidose hilfreich ist und zu den diagnostischen Maßnahmen zählen sollte.
Abstract
Sarcoidosis of the kidneys and liver without radiologically demonstrable lung involvement in a 44-year-old woman was shown to be the cause of a hypercalcaemia syndrome. The hypercalcaemia was presumably due to an increased production of 1,25-(OH)2-vitamin D3, which - like the increased angiotensin converting enzyme - is produced in the epithelioid and giant cells. Corticoid treatment normalized serum calcium and ACE levels and improved renal function. These observations demonstrate that measurement of ACE and l,25-(OH)2-vitamin D3 levels is helpful in the differential diagnosis of hypercalcaemia, in view of the possibility of sarcoidosis, and should be among the diagnostic tests.