Klin Padiatr 2013; 225(01): 8-12
DOI: 10.1055/s-0032-1331169
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Predictive and Concurrent Validity of Standardized Neurodevelopmental Examinations by the Griffiths Scales and Bayley Scales of Infant Development II

Vergleichbarkeit und Vorhersagewert standardisierter entwicklungsneurologischer Untersuchungen mit den Griffiths- und Bayley-II-Skalen
T. Chaudhary
1   Emergency Medicine, Friedrich Schiller University Hospital, Jena, Germany
,
E. Walch
2   Sozialpädiatrisches Zentrum, Charité University Medical Center, Berlin, Germany
,
B. Herold
3   Linguistics, University of Potsdam, Potsdam, Germany
,
B. Metze
4   Neonatology, Charité University Medical Center, Berlin, Germany
,
A. Lejeune
5   Pediatric Pulmonology/Immunology, Charité University Medical Center, Berlin, Germany
,
F. Burkhardt
6   Cardiology, Charité University Medical Center, Berlin, Germany
,
C. Bührer
4   Neonatology, Charité University Medical Center, Berlin, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
12 December 2012 (online)

Preview

Abstract

Background:

Standardized examinations of preterm infants are used to identify candidates for early intervention. We aimed to assess the predictive power and concurrent validity of the mental development index of the Bayley scales of infant development II (Bayley MDI) and the Griffiths scales developmental quotient (Griffiths DQ) in healthy term and preterm infants <1 500 g birth weight without major perinatal complications.

Methods:

137 Infants (89 term, 48 preterm) were examined by both tests at a corrected age of 6, 12, and 22 months, and 114 went on to undergo Bayley assessments at 39 months.

Results:

There were significant correlations between Bayley and Griffiths results at 6, 12, and 22 months (r=0.530, 0.714, and 0.833, respectively, p<0.001) but Bland Altman plots revealed major systematic bias at 6 months (Griffiths>Bayley, mean differences 14.3±9.8) and 22 months (Bayley>Griffiths, mean difference 5.2±13.9) and wide 95% limits of agreement at 6, 12 and 22 months (35.9%, 40.0%, and 52.4%, respectively). The agreement for a presumptive diagnosis of developmental impairment in the group of preterm infants between Bayley examinations obtained at 39 months corrected age (reference) and previous examinations was poor at 6, 12, and 22 months for both Bayley and Griffiths (Cohen’s kappa for Griffiths: 0.225, 0.192, 0.369; for Bayley: 0.121, 0.316, 0.369, respectively).

Conclusion:

Caution should be exercised when interpreting results from standardized neurodevelopmental examinations obtained during the first 2 years of life in comparatively well preterm infants.

Zusammenfassung

Hintergrund:

Zur entwicklungsdiagnostischen Nachuntersuchung ehemaliger Frühgeborener werden im deutschen Sprachraum vornehmlich die Bayley Scales of Infant Development II und die Griffiths-Skalen eingesetzt. In dieser Studie untersuchten wir Vergleichbarkeit und Vorhersagewert beider Testinstrumente für ein Kollektiv reifer Neugeborener und Frühgeborener unter 1 500 g Geburtsgewicht ohne größere neonatale Komplikationen.

Methoden:

137 Kinder (89 Reifgeborene, 48 Frühgeborene unter 1 500 g Geburtsgewicht) wurden mit 6, 12 und 22 Monaten (korrigiertes Alter) nachuntersucht (Bayley II MDI und Griffiths DQ), bei 114 wurden zusätzlich mit 39 Monaten Bayley-Testungen durchgeführt.

Ergebnisse:

Bayley und Griffiths-Quotienten korrelierten hochsignifikant (p<0,001) mit 6 (r=0,530), 12 (r=0,714) und 22 Monaten (r=0,833). In Bland-Altman-Plots zeigten sich aber relevante systematische Verzerrungen mit 6 Monaten (Griffiths>Bayley, mittlere Differenz 14,3±9,8) und 22 Monaten (Bayley>Griffiths, mittlere Differenz 5,2±13,9) und große 95%-Schwankungsbreiten der Übereinstimmung (35,9% mit 6, 40% mit 12, und 52,4% mit 22 Monaten). In der Gruppe der Frühgeborenen zeigte sich für beide Testverfahren nur eine geringe Übereinstimmung eines diagnostizierten Entwicklungsdefizits bezogen auf die Bayley-Untersuchung mit 39 Monaten (Cohens Kappa für Griffiths-Ergebnisse mit 6, 12 und 22 Monaten: 0,225, 0,192, 0,369; für Bayley-Ergebnisse: 0,121, 0,316, 0,369).

Schlussfolgerung:

Bei Frühgeborenen ohne größere Komplikationen sind Bayley-II oder Griffiths-Testergebnisse mit Zurückhaltung zu interpretieren.