Abstract
Background:
More than 80% of all paediatric oncology patients have a long term central catheter
(CVAD; port or Broviac type). Many aspects considering the use of CVADs have not been
studied.
Patients:
Children and adolescents treated in Paediatric Oncology centres.
Methoden:
Internet-based multicentre survey related to the use of CVADs conducted in cooperation
with the German Society of Paediatric Oncology and Haematology (GPOH).
Results:
29 centres participated; 25 German participants represented at about 50% of all paediatric
oncology centres in Germany. Which CVAD type is preferred depends on the centre and
not on the underlying malignancy. Most centres implant the CVAD at the beginning of
induction therapy for paediatric ALL. Port-needles are changed and Broviacs are flushed
once a week. The i. v. system is changed every 72 h. 93% of all units use antiseptics
at the Broviac entry site and at the CVAD hub. Only a few centres use antimicrobial
lock solutions (ALs) for prophylaxis of bloodstream infections (BSI). Most units use
ALs or ethanol locks as adjuvant treatment for CVAD-associated BSIs. Only 42% of all
centres have performed a prospective surveillance of BSIs in 2011.
Conclusions:
Beside differences between centres in some issues, many procedures have been implemented
consensualy in paediatric oncology units. In terms of common experience, it is possible
to describe a good clinical practice. The proportion of units performing a prospective
systematic surveillance of BSIs should be increased.
Zusammenfassung
Hintergrund:
Über 80% aller kinderonkologischen Patienten haben dauerhaft implantierte zentrale
Katheter vom Typ Port oder Broviac (CVADs). Viele Aspekte der Anwendung sind nicht
in Studien untersucht.
Patienten:
Kinder und Jugendliche, die aufgrund einer Krebserkrankung in spezialisierten Zentren
behandelt werden.
Methoden:
internetbasierter, multizentrischer Survey zur Anwendung von CVADs, in Zusammenarbeit
mit der Gesellschaft für Pädiatrische Onkologie und Hämatologie (GPOH).
Ergebnisse:
29 Zentren nahmen teil, die 25 deutschen Zentren repräsentieren die Hälfte aller Behandlungszentren
in Deutschland. Die Präferenz für einen bestimmten CVAD-Typ ist abhängig vom Zentrum
und nicht von der Grunderkrankung. Die meisten Zentren implantieren den CVAD zu Beginn
der Induktionstherapie einer ALL. Portnadeln werden einmal pro Woche gewechselt, Broviac-Katheter
wöchentlich gespült. Der Systemwechsel erfolgt alle 72 Stunden. 93% desinfizieren
regelmäßig die Eintrittsstelle des Broviacs und den Katheterhub. Nur ein kleiner Teil
aller Zentren nutzt prophylaktisch antimikrobielle Blocks (ALs); ALs und Ethanol-Blocks
werden in der adjuvanten Therapie CVAD assoziierter Blutstrominfektionen (BSI) eingesetzt.
Nur 41% führten 2011 eine prospektive Surveillance von BSI durch.
Schlussfolgerung:
Die Ergebnisse dieses multizentrischen Surveys zeigen Unterschiede zwischen den Zentren,
jedoch auch eine gute Übereinstimmung in zahlreichen Aspekten. Daraus lassen sich
Hinweise für eine gute klinische Praxis ableiten. Der Anteil der Zentren, die prospektiv
und systematisch alle BSI erfassen, sollte gesteigert werden.
Key words
paediatric oncology - port - broviac - multicentre survey - bloodstream infection
Schlüsselwörter
pädiatrische Onkologie - Port - broviac - multizentrischer Survey - Blutstrominfektion