Summary:
Aim: Although parathyroid scintigraphy using 99mTc-sestamibi is considered the best preoperative localization method for hyperfunctioning
parathyroid tissue it lacks the anatomical details required for successful, minimal
invasive surgery of ectopic parathyroid lesions. This study presents the role of combined
SPECT/X-ray-CT imaging in a single device for localization of mediastinal parathyroid
glands. Methods: 99mTc-sestamibi SPECT/ X-ray-CT was performed by gamma camera-mounted anatomical X-ray
tomography (GMAXT; GE Medical systems, Millenium VG with Hawkeye) in four patients
with ectopic parathyroid glands (two patients with primary, two with persistent secondary
hyperparathyroidism). The device contains an X-ray tube and a set of detectors that
rotate around the patient combined with a gamma camera. For comparison with GMAXT
additionally high resolution computed tomography images of the neck and mediastinum
were performed. Results: Correct preoperative localization was achieved. The parathyroid glands were located
in the anterior mediastinum. High resolution computed tomography could not provide
further details. Three patients were operated by a minimal invasive open and one patient
by a transsternal approach because of concomitant aortic valve replacement. Conclusion: 99mTc-sestamibi/X-ray-CT fusion imaging in a single device can accurately localise ectopic
or supernumerary mediastinal parathyroid tumours in primary and secondary hyperparathyroidism.
Morbidity, radiation exposure, time, and costs are reduced by avoiding multiple diagnostic
examinations and minimal invasive parathyroid surgery becomes possible.
Zusammenfassung:
Ziel: Die Nebenschilddrüsenszintigraphie mit 99mTc-Sestamibi gilt als beste präoperative Methode zur Lokalisation überaktiven Nebenschilddrüsengewebes.
Wir beschreiben die Bedeutung der kombinierten 99mTc-Sestamibi-SPECT/Röntgen-CT in einem Gerät zur Lokalisation und Operationsplanung
bei ektopen mediastinalen Nebenschilddrüsen. Methoden: 99mTc-SestamibiSPECT/Röntgen-CT wurde mit dem GMAXT-System (gamma camera-mounted x-ray
tomography) von GE Medical systems, Millenium VG mit Hawkeye an vier Patienten mit
ektopen mediastinalen Nebenschilddrüsen durchgeführt. Das Gerät besteht aus einer
Röntgeneinheit mit einem Satz Detektoren, die zusammen mit einer Gammakamera um den
Patienten rotieren. Zum Vergleich wurde eine hochauflösende CT des Halses und des
Mediastinums durchgeführt. Ergebnisse: Es wurde eine korrekte präoperative Lokalisation erreicht. Die Nebenschilddrüsen
waren bei allen Patienten im vorderen Mediastinum lokalisiert. Durch hochauflösende
CT konnte keine für die Operationsplanung relevante Zusatzin-formation gewonnen werden.
Drei Patienten wurden über einen transzervikalen, minimal-invasiv offenen Zu-gang
und ein Patient über einen transsternalen Zugang wegen gleichzeitig durchgeführtem
Aortenklappenersatz operiert. Schlussfolgerung: Durch 99mTc-SestamibiSPECT/Röntgen-CT in einem Gerät gelingt die exakte Lokalisation von ektopen
oder überzähligen mediastinalen Nebenschilddrüsen. Morbidität, Strahlenbelastung,
Zeit und Kosten werden reduziert, da mehrfache bildgebende Untersuchungen vermieden
werden und eine exakte Planung minimal-invasiver Nebenschilddrüsenchirurgie ermöglicht
wird.
Key words:
Hyperparathyroidism - SPECT - CT -
99mTc-sestamibi - minimal invasive surgery
Schlüsselwörter:
Hyperparathyroidismus - SPECT - Computertomographie -
99mTc-Sestamibi - minimal-invasive Chirurgie