Summary
Aim: For evaluation of the effect of radiosynoviorthesis (RSO) on the early and delayed
uptake of 99mTc-biphosphonates and its relation to clinical outcome we studied these variables
before and after radiosynoviorthesis performed on 41 knees affected by rheumatoid
arthritis. Method: Thirty-seven patients with rheumatoid gonarthritis were treated
by intraarticular injection with 185 MBq yttrium-90 citrate. In four of them both
knees were treated so that 41 therapies were evaluated. On the average 35 days before
and 120 days after radiosynoviorthesis, the early and delayed uptake of 99mTc-diphosphonate (DPD) was measured with a planar gamma camera. Early and late DPD
uptake was quantified as a ratio between count values derived from rectangular ROIs
placed on the knee treated and on the ipsilateral thigh. The severity of clinical
symptoms was assessed on two 3-point rating scales averaged. Results: 30 of the 41
cases favorably responded to radiosynovior-thesis. There was a significant correlation
between clinical outcome and pretherapeutic early DPD uptake (EDU) (p <0.05), but
not between outcome and pretherapeutic late DPD uptake (DDU). In the whole group,
EDU decreased in approximately 76% of cases after therapy (p <0.05), DDU in 54% (p
>0.05). In 25 of the 30 responders EDU decreased; EDU increased or remained constant
in five of the eleven non-responders. The correlation between outcome and the difference
in EDU was significant (r = 0.344; p <0.05). There was no such significant relationship
between the difference between pre- and posttherapeutic DDU and clinical course. Conclusion:
Three-phase bone scintigraphy may contribute to predict and assess the success of
radiosynovior-thesis in rheumatoid arthritis of the knee joint.
Zusammenfassung
Ziel: Zur objektiven Quantifizierung der 3-Phasen-Skelettszintigraphie als Therapiekontrolle
nach Radiosynoviorthese (RSO) untersuchten wir die Aufnahme von 99mTc-3,3-Diphosphono-1,2-propandicarbonsäure (DPDUptake) in der Pool- und Mineralisationsphase
vor und vier Monate nach Radiosynoviorthese. Diese Variablen wurden bei 41 Knien bestimmt.
Methoden: 37 Patienten mit rheumatoider Gonarthritis wurden mit je 185 MBq Yttrium-90-zitrat
behandelt. Bei vier Patienten wurden beide Kniegelenke behandelt, insgesamt wurden
also 41 Therapien ausgewertet. Im Schnitt wurde 35 Tage vor und 120 Tage nach Radiosynoviorthese
die Pool-und Mineralisationsaufnahme von 99mTc-Diphosphonat mit einer planaren Gammakamera gemessen und mit der Region-of-interest-Technik
quantifiziert. Die Schwere klinischer Symptome wurde mit zwei 3-Punkt-Schätzskalen
evaluiert. Ergebnisse: In 30 der 41 ausgewerteten Fälle besserten sich die Beschwerden
nach Radio-synoviorthese. Es gab eine signifikante Korrelation zwischen klinischem
Resultat und prätherapeutischem Pool-Uptake (EDU) (p <0,05), aber nicht zwischen klinischem
Resultat und prätherapeutischem MineralisationsUptake (DDU). In dem untersuchten Kollektiv
kam es in 76% zu einer deutlichen Verringerung des Pool-Uptakes (p <0,05), in 54%
zu einer Verringerung des DDU (p >0,05). Es bestand eine signifikante Korrelation
zwischen klinischem Resultat und Veränderung des Pool-Uptakes (r = 0,344; p <0,05),
jedoch keine Korrelation zwischen klinischem Ergebnis und Mineralisation. Schlussfolgerung:
Die 3-Phasen-Skelettszintigraphie kann dazu beitragen, den Erfolg der Radiosynoviorthese
bei rheumatoider Gonarthritis vorauszusagen und zu evaluieren.
Keywords
Radiosynovectomy - bone scintigraphy - rheumatoid arthritis
Schlüsselwörter
3-Phasen-Skelettszintigraphie - Radiosynoviorthese