Zusammenfassung
Das Behandlungsergebnis aller neu zwischen dem 1.1.2001 und dem 29.2.2004 begonnenen
948 Behandlungen in der Schweizer Heroin gestützten Behandlung wird nach den beiden
Zielkriterien „erwünschte” bzw. „unerwünschte” Beendigung der Heroinvergabe analysiert.
Hauptzielkriterium ist die Zeit bis zum Eintritt eines dieser beiden Ereignisse. Prognostische
Merkmale der Patient/Innen auf beide Zielereignisse werden jeweils aus einer umfangreichen
Merkmalsliste medizinisch-anamnestischer wie sozialer Daten bestimmt. Anschließend
vorgenommene Zentrumsvergleiche bezüglich des Behandlungsergebnisses werden für die
Unterschiede in der Patientenzusammensetzung adjustiert. Im Ergebnis sind nur sehr
wenige Patientenmerkmale für das spätere Therapieergebnis prädiktiv. Zwischen den
23 untersuchten HegeBe-Zentren zeigten sich deutliche Unterschiede, die zum Teil mit
unterschiedlichen Behandlungsstrategien in Verbindung stehen. Insgesamt war die Qualität
der Ergebnisse der jüngsten Behandlungsperiode 2001 bis 2004 sehr ähnlich zu den Ergebnissen,
wie sie unter den besonderen Bedingungen der Erprobung dieser Maßnahme Mitte der 90er-Jahre
des 20. Jahrhunderts erzielt werden konnten. Damit konnte augenscheinlich eine Ausdünnung
der „efficacy” von Heroin gestützter Behandlung hin zu einer (bei vielen therapeutischen
Maßnahmen in der allgemeinen Anwendung beobachtbaren) geringeren „effectiveness” offensichtlich
durch ein kontinuierliches Qualitätsmonitoring verhindert werden.
Abstract
All 948 episodes of heroin assisted treatment in Switzerland that became incident
between January, 2001 and February, 2004 were evaluated with respect to their outcome.
Time until reaching either a “favourable” or an “unwanted” termination of heroin assisted
treatment served as major study endpoints. Patients’ initial medical and sociodemographic
characteristics were evaluated concerning their prognostic impact, and subsequent
comparisons of treatment centers were adjusted for patient mix. Few patient variables
were indicative for later outcome, but treatment centers displayed remarkable differences
that could partly be related to different therapy strategies. Overall, results of
the treatment period 2001 to 2004 were quite similar to the earlier results of the
initial treatment studies during the 1990ies pointing at an virtually non-existent
attenuation effect when implementing experimental heroin assisted treatment in routine
practice. The high effectiveness (as compared to the initial treatment efficacy) might
be caused by continuous quality feedback to the treatment centers.
Schlüsselwörter
Heroin gestützte Behandlung - Outcome - Qualitätssicherung - Institutionsvergleich
- Risikoadjustierung
Key words
Heroin assisted treatment - outcome - quality assurance - comparison of treatment
centers - risk adjustment
Literatur
1
Klingemann H.
Drug treatment in Switzerland: harm reduction, decentralization and community response.
Addiction.
1996;
91 (5)
723-736
2 Uchtenhagen A, Dobler-Mikola A, Steffen T. et al .Prescription of narcotics for
heroin addicts - Main results of the Swiss National Cohort Study. Basel; Karger Verlag
1999
3
Rehm J, Gschwend P, Steffen T. et al .
Feasibility, safety, and efficacy of injectable heroin prescription for refractory
opioid addicts: a follow-up study.
Lancet.
2001;
385
1417-1420
4
Güttinger F, Gschwend P, Schulte B. et al .
Evaluating long-term effects of heroin-assisted treatment - The results of a 6-year
follow-up.
Eur Addict Res.
2003;
9
73-79
5
Gschwend P, Eschmann S, Güttinger F. et al .
Acht Jahre Erfahrung mit der Heroin gestützten Behandlung in der Schweiz - aktuelle
Ergebnisse und künftige Weiterentwicklung.
Ther Umsch.
2003;
60 (6)
355-360
6
Uchtenhagen A, Rehm J.
Langzeitbehandlung in Heroin gestützer Behandlung in der Schweiz.
Abhängigkeiten.
2004;
10
12-15
7
Fischer B, Rehm J, Kirst M. et al .
Heroin-assisted treatment as a response to the public health problem of opiate dependence.
Eur J Public Health.
2002;
12
228-234
8 Stimson G V, Metrebian N. Prescribing Heroin: What is the Evidence?. York; York
Publishing Services Ltd 2003
9
Bammer G, van den Brink W, Gschwend P. et al .
What can the Swiss and Dutch trials tell us about the potential risks associated with
heroin prescription?.
Drug Alcohol Rev.
2003;
22
363-371
10
van den Brink W, Hendriks V, Blanken P. et al .
Medical prescription of heroin to treatment resistant heroin addicts: two randomised
controlled trials.
Brit Med J.
2003;
327
310
11
Gschwend P, Rehm J, Blättler R. et al .
Dosage regimes in the prescription of heroin and other narcotics to chronic opioid
addicts in Switzerland - swiss national cohort study.
Eur Addict Res.
2004;
10 (1)
41-48
12
Ferri M, Davoli M, Perucci C.
Heroin maintenance for chronic heroin dependents.
Cochrane Database Syst Rev.
2003;
4
CD003410
13
Diamond G A, Denton T A.
Alternative perspectives on the biased foundations of medical technology assessment.
Ann Intern Med.
1993;
118 (6)
455-464
14 Frick U. Krankenhausvergleiche: Ziele, Methoden, Möglichkeiten, Grenzen [Habilitation]. Regensburg;
Universität Regensburg 2003
15
Amato L, Davoli M A, Perucci C. et al .
An overview of systematic reviews of the effectiveness of opiate maintenance therapies:
available evidence to inform clinical practice and research.
J Subst Abuse Treat.
2005;
28 (4)
321-329
16
Ferri M, Davoli M, Perucci C.
Heroin maintenance for chronic heroin dependents.
Cochrane Database Syst Rev.
2005;
18 (2)
CD003410
17
Rehm J, Frick U, Hartwig C. et al .
Mortality in heroin-assisted treatment in Switzerland 1994 - 2000.
Drug Alcohol Depend.
2005;
79
137-143
18 Blossfeld H P, Hamerle A, Mayer K U. Ereignisanalyse. Statistische Theorie und
Anwendung in den Wirtschafts- und Sozialwissenschaften. Frankfurt/New York; Campus
1986
19 Kalbfleisch J D, Prentice R L. The statistical analysis of failure time data. New
York; Wiley 1980
20
Hendryx M S, Moore R, Leeper T. et al .
An examination of methods for risk-adjustment of rehospitalization rates.
Ment Health Serv Res.
2001;
3 (1)
15-24
Prof. Dr. Ulrich Frick
Institut für Sucht- und Gesundheitsforschung
Konradstr. 32
Postfach
8031 Zürich
Postfach
Schweiz
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