Zusammenfassung
Oxaliplatin führt zu zwei unerwünschten neurotoxischen Wirkungen, die mit sensiblen
Symptomen vergesellschaftet sind. Eine sensible axonale Neuropathie entsteht mit kumulativen
Dosen durch längenabhängige Schädigung distaler peripherer Nerven. Eine akute reversible
Neurotoxizität durch vorübergehende Hyperexzitabilität der peripheren Nerven tritt
während der Oxaliplatininfusion auf. Wir beschreiben einen Patienten mit der akuten
reversiblen Symptomatik kälteinduzierter Parästhesien und Myokymien, die nach jedem
Behandlungszyklus auftraten. Während dieser Phase konnten bei der Untersuchung der
Nervenleitgeschwindigkeiten und des EMG Zeichen der Hyperexzitabilität des peripheren
Nerven nachgewiesen werden - repetitive Muskelantwortpotenziale nach Einzelreiz eines
motorischen Nerven und Myokymieentladungen bzw. neuromyotone Entladungen. Diese Ergebnisse
unterstreichen die Notwendigkeit sorgfältig geplanter elektrophysiologischer Untersuchungen
bei Patienten, die Oxaliplatin erhalten, da Amplitudenminderungen des sensiblen Nervenaktionspotenzials
bei Tumorpatienten häufig sind und deshalb irreführend sein können.
Abstract
Oxaliplatin is associated with two distinct forms of neurotoxicity leading to sensory
symptoms. Sensory axonal neuropathy is correlated with cumulative doses and length-dependent
damage of the distal nerves. Acute transient neurotoxicity occurs within hours of
oxaliplatin infusion as a consequence of hyperexcitability of the peripheral nerves.
We describe a patient with acute reversible symptoms of cold-induced paresthesias
and myokymia following each treatment. At the same time nerve conduction studies and
needle EMG disclosed two hallmarks of peripheral nerve hyperexcitability - repetitive
muscle action potentials in response to a single motor nerve stimulus and myokymic
and neuromyotonic discharges. These results highlight the need for careful planning
of electrophysiological studies in patients with oxaliplatin since amplitude reduction
of the sensory nerve action potential is a common finding in cancer patients and may
be misleading.
Key words
Oxaliplatin - acute neurotoxicity - repetitive muscle action potential - myokymic
discharges - neuromyotonic discharges
Literatur
- 1
Wilson R H, Lehky T J, Thomas R R, Quinn M G, Floeter M K, Grem J L.
Acute oxaliplatin-induced peripheral nerve hyperexcitability.
J Clin Oncol.
2002;
20
1767-1774
- 2
Lehky T J, Leonard G D, Wilson R H, Grem J L, Floeter M K.
Oxaliplatin-induced neurotoxicity: Acute hyperexcitability and chronic neuropathy.
Muscle Nerve.
2004;
29
387-392
- 3
Besser R, Gutmann L.
Muscle action potential precipitated complex repetitive discharge.
Muscle Nerve.
1988;
11
1190-1191
- 4
Gutman L, Libell D, Gutmann L.
When is myokymia neurromyotonia?.
Muscle Nerve.
2001;
24
151-153
- 5
Eckel F, Schmelz R, Adelsberger H, Erdmann J, Quasthoff S, Lersch C.
Prophylaxe der Oxaliplatin-induzierten Neuropathie mit Carbamazepin. Eine Pilotstudie.
Dtsch Med Wochenschr.
2002;
127
78-82
- 6
Adelsberger H, Quasthoff B, Grosskreutz J, Lepiere A, Eckeld F, Lersch C.
The chemotherapeutic oxaliplatin alters voltage-gated Na+ channel kinetics on rat sensory neurons.
Eur J Pharmacol.
2000;
406
25-32
- 7
Marimura K, Sonoda Y, Watanabe O. et al .
Isaacs' syndrome as a potassium channelopathy of the nerve.
Muscle Nerve.
2002;
Suppl 11
S55-S58
Dr. Roland Besser
Neurologische Klinik · Klinikum Krefeld
Lutherplatz 40
47805 Krefeld
eMail: neurologie.besser@klinikum-krefeld.de