Zusammenfassung
Die Wertigkeit der Sonographic hinsichtlich des Nachweises bzw. Ausschlusses von Halslymphknotenme-tastasen
bei Verwendung des Lymphknotenlängsdurchmessers, des Querdurchmessers allein bzw.
eines Maximal-/Quer-durchmesserquotienten (= M/Q-Quotient) als Malignitätskri-tcrium
und sonomorphologischer Kriterien wurden untersucht. Das Patientenkollektiv bestand
aus 119 HNO-Tumorpatienten, die sich über einen Zeitraum von durchschnittlich 26 Monaten
in der Tumornachsorge befanden. Ein Maximal-/Querdurch-messerquoticnt größter 2 schließt
mit einer 94%igen Sicherheit eine zervikale Lymphknotenmetastasierung einer Halsseite
aus. Ein Maximal-/Querdurchmesserquotient klciner 2 weist zu 92% eine Lymphknotenmetastase
zervikal nach. Die allei-nige Beurteilung mittels des Lymphknotenlängsdurchmessers
schließt mit einer Sicherheit von nur 52% eine Lymphknotenmetastasierung einer Halsseite
aus. Die Verwendung eines Querdurchmesserkriteriums hat eine hohe Spezifität (92%)
bei relativ niedriger Sensitivität (83%). Sonomorphologische Kriterien wie der zentrale
Markreflex und ein verbreiterter Lymphknotenkortex erhöhen die diagnostische Sicherheit.
Abstract
The ranking of postoperative sonography is examined in respect of imaging of neck
lymph node enlargement and neck lymph node metastases or lymphomas, using a prospective
study involving 119 patients whose head and neck tumours had already undergone treatment.
These patients had been subjected to tumour aftercare for an average period of 26
months. The resulting quotient values (M/Q-Quotient) and the transverse and long axis
lengths, respectively, were used as diagnostic criteria for suspicion of malignancy.
A cervical lymph node with an M/Q-Quotient greater than two ruled out a metastasis
with 94% accuracy. A quotient of less than two confirmed the presence of a metastasis
with 92% accuracy. In comparison, evaluation using the transverse axis method ruled
out metastasis in 92% of the cases, with a sensivity of only 83%. The presence of
sonomorphological criteria as a highly medullary reflex at the centre of the lymph
node or excentric widening of cortex improves diagnostic safety.
Schlüsselwörter
Kopf-/Hals-Tumoren - Nachsorge - Lymph-knotenstaging - Maximal-/Querdurchmcsserquotient
Key words
Ultrasound - Head and Neck Tumours - Staging of Cervical Lymph Nodes - Maximum to
Transverse Diameter Quotient (M/Q-Quotient)