Zusammenfassung
Checkpoint-Inhibitoren haben in der bislang limitierten Therapie des Urothelzellkarzinoms
eine neue Ära eingeleitet. Dies spiegelt sich in der aktuellen S3-Leitlinie zum Harnblasenkarzinom
derzeit noch nicht wider. Da es sich bei der Krebsimmuntherapie um ein neues Therapieprinzip
handelt, stellen sich gegenwärtig Fragen für den Praxisalltag: Auf welchen Daten beruhen
die Zulassungen der einzelnen Wirkstoffe? Wie verändern sich die Therapiealgorithmen?
Worauf muss beim Therapiemanagement geachtet werden? Welche Nebenwirkungen können
auftreten, wie lassen sie sich erkennen und behandeln? Die vorliegende Publikation
verfolgt das Ziel, diese Fragen zu beantworten.
Abstract
The approval of immune checkpoint inhibitors has started a new era in the treatment
of urothelial carcinoma, which, so far, has been a disease with limited treatment
options. However, in the current German S3 guideline for bladder cancer the remarkable
improvements provided by immune checkpoint inhibitors have not been reflected. As
cancer immunotherapy is a novel approach, there are several questions related to the
daily clinical routine: What clinical data was used as the basis for the approval
of the individual substances? What does this mean for previous treatment algorithms?
What issues must be considered in the management of adverse events? What side-effects
may occur and how can they be recognised and treated? The present paper provides an
overview of the new treatment options regarding their relevance as well as recommendations
for their application in clinical practice.
Schlüsselwörter
Urothelzellkarzinom - Krebsimmuntherapie - Checkpoint-Inhibitoren
Key words
urothelial carcinoma - cancer immunotherapy - checkpoint inhibitors