Rofo 2018; 190(09): 825-835
DOI: 10.1055/a-0620-8925
Review
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Vascular Anomalies (Part I): Classification and Diagnostics of Vascular Anomalies

Gefäßanomalien (Teil I): Klassifikation und Diagnostik von Gefäßanomalien
Maliha Sadick
1   University Medical Center Mannhein, Institute for Clinical Radiology and Nuclear Medicine, Mannheim, Germany
,
René Müller-Wille
2   Department for Radiology, Universitätsmedizin Göttingen, Georg-August-Universität, Göttingen, Germany
,
Moritz Wildgruber
3   Department for Clinical Radiology, Universitätsklinikum Münster, Westfälische Wilhelms Universität, Münster, Germany
,
Walter A. Wohlgemuth
4   Department for Radiology, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

18 December 2017

13 April 2018

Publication Date:
06 June 2018 (online)

Abstract

Background Vascular anomalies are a diagnostic and therapeutic challenge. They require dedicated interdisciplinary management. Optimal patient care relies on integral medical evaluation and a classification system established by experts in the field, to provide a better understanding of these complex vascular entities.

Method A dedicated classification system according to the International Society for the Study of Vascular Anomalies (ISSVA) and the German Interdisciplinary Society of Vascular Anomalies (DiGGefA) is presented. The vast spectrum of diagnostic modalities, ranging from ultrasound with color Doppler, conventional X-ray, CT with 4 D imaging and MRI as well as catheter angiography for appropriate assessment is discussed.

Results Congenital vascular anomalies are comprised of vascular tumors, based on endothelial cell proliferation and vascular malformations with underlying mesenchymal and angiogenetic disorder. Vascular tumors tend to regress with patient’s age, vascular malformations increase in size and are subdivided into capillary, venous, lymphatic, arterio-venous and combined malformations, depending on their dominant vasculature. According to their appearance, venous malformations are the most common representative of vascular anomalies (70 %), followed by lymphatic malformations (12 %), arterio-venous malformations (8 %), combined malformation syndromes (6 %) and capillary malformations (4 %).

Conclusion The aim is to provide an overview of the current classification system and diagnostic characterization of vascular anomalies in order to facilitate interdisciplinary management of vascular anomalies.

Key Points

  • Vascular anomalies are comprised of vascular tumors and vascular malformations, both considered to be rare diseases.

  • Appropriate treatment depends on correct classification and diagnosis of vascular anomalies, which is based on established national and international classification systems, recommendations and guidelines.

  • In the classification, diagnosis and treatment of congenital vascular anomalies, radiology plays an integral part in patient management.

Citation Format

  • Sadick M, Müller-Wille R, Wildgruber M et al. Vascular Anomalies (Part I): Classification and Diagnostics of Vascular Anomalies. Fortschr Röntgenstr 2018; 190: 825 – 835

Zusammenfassung

Hintergrund Gefäßanomalien sind eine diagnostische und therapeutische Herausforderung. Sie erfordern dediziertes interdisziplinäres Management. Optimale Patientenversorgung hängt von einer ganzheitlichen medizinischen Begutachtung ab und erfordert ein Klassifikationssystem, erstellt von Experten in diesem Spezialgebiet, für ein fachübergreifendes Verständnis dieser komplexen Gefäßerkrankung.

Methode Ein dediziertes Klassifikationssystem nach ISSVA (International Society for the Study of Vascular Anomalies) und DiGGefA (Deutsche Interdisziplinäre Gesellschaft für Gefäßanomalien) wird vorgestellt. Das breite Spektrum der diagnostischen Modalitäten, einschließlich farbkodierter Duplexsonografie, Konventioneller Radiografie, Computertomografie mit 4 D Bildgebung, MRT und auch der Katheterangiografie wird diskutiert.

Ergebnisse Kongenitale Gefäßanomalien umfassen Gefäßtumoren, die auf einer endothelialen Proliferation beruhen und vaskuläre Malformationen, basierend auf einer mesenchymalen und vaskulogenetischen Entwicklungsstörung. Gefäßtumoren verfügen über die Fähigkeit der Regression mit zunehmenden Alter des Patienten, dagegen weisen vaskuläre Malformationen einen Progress auf. Sie werden, abhängig von der dominierenden vaskulären Komponente, unterteilt in kapilläre, venöse, lymphatische, arterio-venöse und kombinierte Malformationen. Venöse Malformationen machen prozentual den größten Anteil aus (70 %), gefolgt von lymphatischen (12 %), arterio-venösen (8 %), kombinierten syndromalen (6 %) und kapillären Malformationen (4 %).

Zusammenfassung Ziel dieser Arbeit ist ein Überblick über Klassifikation und Diagnostik von kongenitalen Gefäßfehlbildungen um das interdisziplinäre Management von Gefäßanomalien zu erleichtern.

Kernaussagen

  • Gefäßanomalien beinhalten Gefäßtumoren und vaskuläre Malformationen, die Seltene Erkrankungen darstellen.

  • Eine angemessene Therapie beruht auf korrekter Klassifikation und Diagnose von Gefäßanomalien, basierend auf etablierten nationalen und internationalen Klassifikationssystemen, Empfehlungen und Leitlinien.

  • Die Radiologie leistet einen bedeutenden Beitrag zu Klassifikation, Diagnostik und Behandlung von Gefäßanomalien.

 
  • Literatur

  • 1 Ricci KW. Advances in the Medical Management of Vascular Anomalies. Semin Intervent Radiol 2017; 34: 239-249
  • 2 Greene AK, Liu AS, Mulliken JB. et al. Vacular Anomalies in 5621 Patients: Guidelines for Referral. J Pediatr Surg 2011; 46: 1784-1789
  • 3 Johnson CM, Navarro OM. Clinical and sonographic features of pediatric soft-tissue vascular anomalies part 1: classification, sonographic approach and vascular tumors. Pediatr Radiol 2017; 47: 1184-1195
  • 4 Adams DM, Brandão LR, Peterman CM. et al. Vascular anomaly cases for the pediatric hematologist oncologists – An interdisciplinary review. Pediatr Blood Cancer 2017; DOI: 10.1002/pbc.2671.
  • 5 Nosher JL, Murillo PG, Liszewski M. et al. Vascular anomalies: A Pictorial Review of Nomenclature, Diagnosis and Treatment. World J Radiol 2014; 28: 677-692
  • 6 Mulliken JB, Glowacki J. Hemangiomas and Vascular Malformations in Infants and Children: a classification based on endothelial characterisitics. Plast Reconstr Surg 1982; 69: 412-422
  • 7 Tekes A, Kalayci TO, Mitchell SE. Congenital Vascular Anomalies: Classification and Terminology. In: Mauro MA, Murphy KP, Thomson KR. (eds). Image Guided Interventions. Philadelphia: Saunders; 2013: 271-283
  • 8 Wassef M, Blei F, Adams D. et al. Vascular Anomalies Classification: Recommendations From the International Society for the Study of Vascular Anomalies. Pediatrics 2015; 136: e203-e214
  • 9 http://www.diggefa.com - letzter Zugriff 14.10.2017
  • 10 Léaute-Labrèze C, Boccara O, Degrugillier-Chopinet C. et al. Safety of Oral Propranolol for the Treatment of Infantile Hemangioma: A Systematic Review. Pediatrics 2016; 138: e20160353
  • 11 Amouri M, Mesrati H, Chaaben H. et al. Congenital hemangioma. Cutis 2017; 99: E31-E33
  • 12 Wojcicki P, Wojcicka K. Epidemiology, Diagnostics and Treatment of Vascular Tumors and Malformations. Adv Clin Exp Med 2014; 23: 475-484
  • 13 Kitami M. Diffusion-weighted imaging as a routine MRI protocol for the evaluation of infantile hemangioma. Clin Imaging 2017; pii: S0899-7071(17)30143-2. DOI: 10.1016/j.clinimag.2017.07.015.
  • 14 Benzar I. A Diagnostic Program of Vascular Tumor and Vascular Malformations in Children According to Modern Classification. Acta Medica 2017; 60: 19-26
  • 15 Lee BB, Baumgartner I, Berlien P. et al. Diagnosis and Treatment of Venous Malformations Consensus Document of the International Union of Phlebology (IUP): Updated 2013. International Angiology 2015; 34: 97-149
  • 16 Puig S, Aref H, Chigot V. et al. Classification of venous malformations in children and implications for sclerotherapy. Pediatr Radiol 2003; 33: 99-103
  • 17 Lee JY, Suh DC. Visualization of Soft Tissue Venous Malformations of Head and Neck with 4D Flow Magnetic Resonance Imaging. Neurointervention 2017; 12: 110-115
  • 18 Hung JW, Leung MW, Liu CS. et al. Venous Malformation and Localized Intravascular Coagulopathy in Children. Eur J Pediatr Surg 2017; 27: 181-184
  • 19 Hammer S, Uller W, Manger F. et al. Time-resolved magnetic resonance angiography (MRA) at 3.0 Tesla for evaluation of hemodynamic characteristics of vascular malformations: description of distinct subgroups. Eur Radiol 2017; 27: 296-305
  • 20 Henzler T, Vogler N, Lange B. et al. Low dose time-resolved CT-angiography in pediatric patients with venous malformations using 3rd generation dual-source CT: Initial experience. Eur J Radiol Open 2016; 12: 216-222
  • 21 Vahlensieck M, Beltz L. The value of plain x-ray diagnosis and phlebography in the thoracic outlet syndrome. Aktuelle Radiol 1991; 1: 244-248
  • 22 Smith MC, Zimmermann B, Burke DK. et al. Efficacy and Safety of OK-432 Immunotherapy of Lymphatic Malformations. Laryngoscope 2009; 119: 107-115
  • 23 Weitz NA, Lauren CT, Behr GG. et al. Clinical Spectrum of Capillary Malformation-Arteriovenous Malformation Syndrome Presenting to a Pediatric Dermatology Practice: A Retrospective Study. Pediatr Dermatol 2015; 32: 76-84
  • 24 Clemens RK, Pfammatter T, Meier TO. et al. Vascular malformations revisited. Vasa 2015; 44: 5-22
  • 25 Gilbert P, Dubois J, Giroux MF. et al. New Treatment Approaches to Arteriovenous Malformations. Semin Intervent Radiol 2017; 34: 258-271
  • 26 MacDonald ME, Dolati P, Mitha AP. et al. Flow and pressure measurements in aneurysms and arteriovenous malformations with phase contrast MR imaging. Magn Reson Imaging 2016; 34: 1322-1328
  • 27 Wohlgemuth WA, Müller-Wille R, Teusch VI. et al. The Retrograde Transvenous Push-through Method: a Novel Treatment of Peripheral Arteriovenous Malformations with Dominant Venous Outflow. Cardiovasc Intervent Radiol 2015; 38: 623-631
  • 28 Gnannt R, Clemens RK, Pfammatter T. Transvenous Embolization of an Acquired Arteriovenous Malformation of the Arm. J Vasc Interv Radiol 2015; 26: 1585-1587
  • 29 Sadick M, Dally FJ, Schönberg SO. et al. Strategies in Interventional Radiology: Formation of an Interdisciplinary Center of Vascular Anomalies – Chances and Challenges for Effective and Efficient Patient Management. Rofo 2017; 189: 957-966
  • 30 Nikolaou VS, Chytas D, Korres D. et al. Vanishing bone disease (Gorham-Stout syndrome): A review of a rare entity. World J Orthop 2014; 18: 694-698
  • 31 Nguyen HL, Boon LM, Vikkula M. Vascular Anomalies Caused by Abnormal Signaling within Endothelial Cells: Targets for Novel Therapies. Semin Intervent Radiol 2017; 34: 233-238