Z Orthop Unfall 2019; 157(05): 566-573
DOI: 10.1055/a-0809-5765
Miscellaneous/Sonstige
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Recommendations for the Diagnostic Testing and Therapy of Atlas Fractures

Article in several languages: English | deutsch
Philipp Schleicher
1   Zentrum für Wirbelsäulenchirurgie und Neurotraumatologie, Berufsgenossenschaftliche Unfallklinik Frankfurt am Main
,
Matti Scholz
1   Zentrum für Wirbelsäulenchirurgie und Neurotraumatologie, Berufsgenossenschaftliche Unfallklinik Frankfurt am Main
,
Frank Kandziora
1   Zentrum für Wirbelsäulenchirurgie und Neurotraumatologie, Berufsgenossenschaftliche Unfallklinik Frankfurt am Main
,
Andreas Badke
2   Klinik für Unfall- und Wiederherstellungschirurgie, Berufsgenossenschaftliche Unfallklinik Tübingen
,
Marc Dreimann
3   Wirbelsäulenchirurgie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
,
Harry W. Gebhard
4   Orthopädie Zentrum Kantonsspital Baden, Schweiz
,
Erol Gercek
5   Orthopädie und Unfallchirurgie, Gemeinschaftsklinikum Mittelrhein, Koblenz
,
Oliver Gonschorek
6   Wirbelsäulenchirurgie, Berufsgenossenschaftliche Unfallklinik Murnau
,
René Hartensuer
7   Unfall-, Hand- und Wiederherstellungschirurgie, Universitätsklinikum Münster
,
Jan-Sven Gilbert Jarvers
8   Klinik für Orthopädie, Unfallchirurgie und Plastische Chirurgie, Universitätsklinikum Leipzig
,
Sebastian Katscher
9   Orthopädie und Unfallchirurgie, Sana Kliniken Leipziger Land GmbH, Borna
,
Philipp Kobbe
10   Klinik für Unfall- und Wiederherstellungschirurgie, Uniklinik RWTH Aachen
,
Holger Koepp
11   Wirbelsäulenzentrum, St. Josefs-Hospital, Wiesbaden
,
Stefan Matschke
12   ATOS Klinik Heidelberg
,
Sven Mörk
13   Orthopädie und Unfallchirurgie, St. Anna Krankenhaus, Sulzbach-Rosenberg
,
Christian W. Müller
14   Abteilung Orthopädie und Unfallchirurgie, Asklepios Klinik Wandsbek, Hamburg
,
Georg Osterhoff
15   Klinik für Traumatologie, UniversitätsSpital Zürich, Schweiz
,
Ferenc Pécsi
16   Wirbelsäulenchirurgie/Skoliosezentrum, Schön Klinik Neustadt, Neustadt in Holstein
,
Miguel Pishnamaz
10   Klinik für Unfall- und Wiederherstellungschirurgie, Uniklinik RWTH Aachen
,
Maximilian Reinhold
17   Abteilung für Unfallchirurgie, Orthopädie und Handchirurgie, Klinikum Südstadt Rostock
,
Gregor Schmeiser
18   Abteilung für Spinale Chirurgie, Schön Klinik Hamburg-Eilbek
,
Klaus John Schnake
19   Zentrum für Wirbelsäulentherapie, Schön Klinik Fürth
,
Kristian Schneider
11   Wirbelsäulenzentrum, St. Josefs-Hospital, Wiesbaden
,
Ulrich Josef Albert Spiegl
8   Klinik für Orthopädie, Unfallchirurgie und Plastische Chirurgie, Universitätsklinikum Leipzig
,
Bernhard Ullrich
20   Unfall- und Wiederherstellungschirurgie, BG Klinikum Bergmannstrost Halle (Saale)
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
05 February 2019 (online)

Abstract

In a consensus process with four sessions in 2017, the working group on “the upper cervical spine” of the German Society for Orthopaedic and Trauma Surgery (DGOU) formulated “Therapeutic Recommendations for the Diagnosis and Treatment of Fractures to the Upper Cervical Spine”, incorporating their own experience and current literature. The following article describes the recommendations for the atlas vertebra. About 10% of all cervical spine injuries include the axis vertebra. The diagnostic process primarily aims to detect the injury and to determine joint incongruency and integrity of the atlas ring. For classification purposes, the Gehweiler classification and the Dickman classification are suitable. The Canadian c-spine rule is recommended for clinical screening for c-spine injuries. CT is the preferred imaging modality; MRI is needed to determine the integrity of the Lig. transversum atlantis in complete atlas ring fractures. Conservative treatment is appropriate in very many atlas fractures. Surgical treatment is recommended in existing or potential joint incongruity or instability, which are frequently seen in Gehweiler IIIB or Gehweiler IV fractures. Posterior atlanto-axial stabilisation and fusion using transarticular screws or an internal fixator are regarded as a gold standard in the majority of surgical cases. Especially in young patients, the possibility of isolated atlas osteosynthesis should be checked. A possible option for Gehweiler IV fractures is halo-fixation with mild distraction for ligamentotaxis. Secondary dislocation should be checked for frequently. Involvement of the occipito-atlantal joint complex requires stabilisation of the occiput as well.