Abstract
Maurice Raynaud first described color changes and symptoms of the fingers due to cold-induced
vasospasm and restricted blood flow in his medical school thesis in 1862. Raynaud’s
phenomenon is common and exists as an uncomplicated primary Raynaud phenomenon and
a Raynaud phenomenon secondary to underlying diseases and medication. Mechanisms contributing
to altered vasoconstrictor activity are endothelial and not-endothelial. Cold-induced
vasospasm is probably a thermoregulatory problem and effects are mediated by sympathetic
activity and selective stimulation of alpha2c-adrenoreceptors.
Es ist das große Verdienst von Raynaud, dass er die klinischen Symptome und Lokalbefunde
des „Raynaud-Phänomens“ nicht nur beschrieb, sondern auch versuchte, diese in einen
klinischen Zusammenhang zu bringen. Anfälle der lokalen Asphyxie, das plötzliche Blasswerden
der Finger und Zehen („dead finger“) sowie deren Berührungs- und Schmerzempfindlichkeit
unter Kälte und Erregung: bis heute ein „Phänomen“!
Schlüsselwörter
Triggerfaktor - Hand-Arm-Vibrationstätigkeit - Reperfusionsschaden - Prostazykline
- Sklerodermie
Key words
trigger factor - hand-arm vibration activity - reperfusion injury - prostacyclins
- scleroderma