CC BY-NC-ND 4.0 · Geburtshilfe Frauenheilkd 2019; 79(07): 723-730
DOI: 10.1055/a-0871-6831
GebFra Science
Original Article
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Is There a Relationship Between Vitamin D Deficiency Status and PCOS in Infertile Women?

Gibt es eine Beziehung zwischen Vitamin-D-Mangel und PCOS bei unfruchtbaren Frauen?
Emine Arslan
Hitit University Faculty of Medicine, Department of Obstetrics and Gynecology, Corum, Turkey
,
Umit Gorkem
Hitit University Faculty of Medicine, Department of Obstetrics and Gynecology, Corum, Turkey
,
Cihan Togrul
Hitit University Faculty of Medicine, Department of Obstetrics and Gynecology, Corum, Turkey
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 13 October 2018
revised 06 February 2019

accepted 07 March 2019

Publication Date:
10 July 2019 (online)

Abstract

Introduction It is still unclear in the literature whether low vitamin D levels play a role in the pathogenesis of polycystic ovary syndrome (PCOS), especially with respect to the regulation of anti-Müllerian hormone (AMH). Therefore, we aimed to investigate whether there could be a relationship between vitamin D deficiency status and PCOS.

Materials and Methods A total of 146 infertile women were divided into two groups according to their ovarian reserve patterns: (i) normal (NOR), and (ii) high (PCOS). The participants were also categorized into two groups according to vitamin D concentrations: (i) Group A < 10 ng/mL, and (ii) Group B 10 – 20 ng/mL. Samples were obtained and analyzed for estradiol (E2), follicle-stimulating hormone (FSH), luteinizing hormone (LH), total testosterone (TT), 17-hydroxyprogesterone (17-OHP), dehydroepiandrosterone sulfate (DHEA-S) and AMH.

Results In the NOR group, there were significant differences between Group A and Group B in terms of anthropometric characteristics (p < 0.05, for all). The women in both Group A and Group B had similar AMH concentrations (p > 0.005). Only the NOR group showed a significant though moderate negative correlation between 25(OH)D levels and anthropometric parameters. AMH levels were not correlated with 25(OH)D levels in the NOR or the PCOS group (r = − 0.112, p = 0.008; r = 0.027, p = 0.836). Multivariate regression analysis showed no impact of 25(OH)D on other study parameters. Only AMH measurements were significant enough (p < 0.001) to differentiate between PCOS and NOR patterns.

Conclusion We found no difference in serum 25(OH)D and AMH levels between women with and women without PCOS. No correlation could be demonstrated between 25(OH)D and AMH in the PCOS group or controls.

Zusammenfassung

Einleitung In der Literatur ist immer noch unklar, ob ein niedriger Vitamin-D-Spiegel eine Rolle bei der Pathogenese von polyzystischem Ovarialsyndrom (PCOS) spielt, besonders in Bezug auf die Regulierung des Anti-Müller-Hormons (AMH). Ziel dieser Studie war es daher zu untersuchen, ob es eine Beziehung zwischen Vitamin-D-Mangel und PCOS gibt.

Material und Methoden Es wurden insgesamt 146 unfruchtbare Frauen in die Studie aufgenommen und entsprechend ihrer ovariellen Reserve in 2 Gruppen eingeteilt: (i) normale ovarielle Reserve (NOR), und (ii) hohe ovarielle Reserve (PCOS). Die Teilnehmerinnen wurden zusätzlich je nach Vitamin-D-Spiegel in 1 von 2 Gruppen unterteilt: (i) Gruppe A < 10 ng/mL, und (ii) Gruppe B 10 – 20 ng/mL. Den Teilnehmerinnen wurden Blutproben zur Bestimmung von Östradiol (E2), follikelstimulierendem Hormon (FSH), luteinisierendem Hormon (LH), Gesamttestosteron (TT), 17-Hydroxyprogesteron (17-OHP), Dehydroepiandrosteron-Sulfat (DHEA-S) und AMH entnommen.

Ergebnisse In der NOR-Gruppe gab es signifikante Unterschiede zwischen Gruppe A und Gruppe B hinsichtlich der anthropometrischen Daten (p < 0,05, für alle Gruppen). Die AMH-Konzentrationen waren ähnlich für Frauen aus Gruppe A und Frauen aus Gruppe B (p > 0,005). Nur bei der NOR-Gruppe fand sich eine signifikante moderate negative Korrelation zwischen 25(OH)D-Spiegel und anthropometrischen Parametern. AMH-Werte korrelierten weder in the NOR-Gruppe noch in der PCOS-Gruppe mit 25(OH)D-Werten (r = − 0,112, p = 0,008; r = 0,027, p = 0,836). Bei der multivariaten Regressionsanalyse zeigten sich keine Auswirkungen von 25(OH)D-Werten auf andere Studienparameter. Nur die AMH-Werte waren signifikant genug (p < 0,001), um zwischen PCOS und NOR zu unterscheiden.

Schlussfolgerung Wir fanden keinen Unterschied in den 25(OH)D-Werten und den AMH-Werten zwischen Frauen mit und Frauen ohne PCOS. Es gab keine Hinweise auf eine Korrelation zwischen 25(OH)D-Werten und AMH-Werten in der PCOS-Gruppe und der Kontrollgruppe.