Aktuelle Dermatologie 2019; 45(11): 540-545
DOI: 10.1055/a-0886-9250
Übersicht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

SIP: Berufsdermatologische Präventions-Seminare

SIP: Occupational Dermatological Prevention Seminars
E. Weisshaar
Berufsdermatologie, Universitäts-Hautklinik, Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg
,
C. Weseloh
Berufsdermatologie, Universitäts-Hautklinik, Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 July 2019 (online)

Zusammenfassung

Berufliche Hautkrankheiten zählen zu den häufigsten Berufskrankheiten, insbesondere in den Industrieländern. Das Gesundheitswesen, die Metallbearbeitung, das Friseurhandwerk, das Baugewerbe und die Lebensmittelindustrie sind dabei besonders betroffen. In diesen Berufen ist die Haut der Beschäftigten oft Wasser, arbeitsspezifischen Reizstoffen und Allergenen ausgesetzt und es besteht ein hohes Risiko, ein Kontaktekzem, am häufigsten an den Händen, zu entwickeln. Die Folgen auf individueller und gesellschaftlicher Ebene sind enorm. Berufliche Hauterkrankungen verursachen hohe Kosten. Fehlzeiten und mangelnde Produktivität belasten insbesondere kleine und mittlere Betriebe. Der Prävention berufsbedingter Hauterkrankungen kommt daher seit Jahren eine wichtige Bedeutung zu. Auf ambulanter Versorgungsebene spielt die sekundäre Individualprävention (SIP) eine wesentliche Rolle. Sie beinhaltet ein ambulantes dermatologisches Heilverfahren sowie das Angebot von interdisziplinären Hautschutzseminaren. Frühzeitig eingeleitete Präventions- und Therapiemaßnahmen können der Manifestation einer Berufserkrankung nach BK 5101 entgegenwirken und Kosten sparen.

Abstract

Occupational skin diseases are among the most common occupational diseases in industrialized countries. Hairdressing, metalworking, construction industry, the food industry and healthcare are particularly affected. There, the skin of employees is often exposed to work-specific irritants, water and allergens and there is a high risk of developing contact dermatitis, most commonly on the hands. The consequences on an individual and social level are enormous. Occupational skin diseases cause high costs. Absenteeism and lack of productivity are a particular burden on small and medium-sized enterprises. The prevention of occupational skin diseases is therefore of great importance. Secondary individual prevention (SIP) plays an important role at the outpatient care level. It includes an outpatient dermatological treatment as well as the offer of interdisciplinary skin protection seminars. Early initiated prevention and therapy measures can counteract the manifestation of an occupational disease according to BK 5101 and save costs.

 
  • Literatur

  • 1 Brans R, Skudlik C, Weisshaar E. et al. Multicentre cohort study ‘Rehabilitation of Occupational Skin Diseases – Optimization and Quality Assurance of Inpatient Management [ROQ]’: results from a 3-year follow-up. Contact Dermatitis 2016; 75: 205-212
  • 2 Deutsche Gesetzliche Unfallversicherung e. V. (DGUV). ed. DGUV – Statistiken für die Praxis 2017. Aktuelle Zahlen und Zeitreihen aus der Deutschen Gesetzlichen Unfallversicherung. Paderborn: Bonifatius GmbH; 2018 63. Online-Zugriff: https://www.dguv.de/de/zahlen-fakten/bk-geschehen/index.jsp
  • 3 Papadatou Z, Williams H, Cooper K. Effectiveness of interventions for preventing occupational irritant hand dermatitis: a quantitative systematic review. JBI Database System Rev Implement Rep 2018; 16: 1398-1417
  • 4 Dickel H, Kuss O, Schmidt A. et al. Impact of preventive strategies on trend of occupational skin disease in hairdressers: population based register study. BMJ 2002; 324: 1422-1423
  • 5 Wulfhorst B, Bock M, Gediga G. et al. Sustainability of an interdisciplinary secondary prevention program for hairdressers. Int Arch Occup Environ Health 2010; 83: 165-171
  • 6 Weisshaar E, Radulescu M, Bock M. et al. Hautschutzseminare zur sekundären Individualprävention bei Beschäftigten in Gesundheitsberufen: erste Ergebnisse nach über 2-jähriger Durchführung. JDDG 2005; 3: 33-38
  • 7 Weisshaar E, Radulescu M, Bock M. et al. Educational and dermatological aspects of secondary individual prevention in healthcare workers. Contact Dermatitis 2006; 54: 254-260
  • 8 Weisshaar E, Radulescu M, Soder S. et al. Secondary individual prevention of occupational skin diseases in health care workers, cleaners and kitchen employees: aims, experiences and descriptive results. Int Arch Occup Environ Health 2007; 80: 477-484
  • 9 Ibler KS, Jemec GB, Diepgen TL. et al. Skin care education and individual counselling versus treatment as usual in healthcare workers with hand eczema: randomised clinical trial. BMJ 2012; 345: e7822
  • 10 Wilke A, Gediga G, Goergens A. et al. Interdisciplinary and multiprofessional outpatient secondary individual prevention of work-related skin diseases in the metalworking industry: 1-year follow-up of a patient cohort. BMC Dermatol 2018; 18: 12
  • 11 Skudlik C, Weisshaar E, Scheidt R. et al. First results from the multicentre study rehabilitation of occupational skin diseases – optimization and quality assurance of inpatient management [ROQ]. Contact Dermatitis 2012; 66: 140-147
  • 12 Skudlik C, Weisshaar E. Individuell ambulante und stationäre Prävention bei Berufsdermatosen. Hautarzt 2015; 66: 160-166
  • 13 Mertin M, Frosch P, Kügler K. Hautschutzseminare zur sekundären Individualprävention bei Beschäftigten in der Maschinenbau- und Metallbranche. Dermatologie in Beruf und Umwelt 2009; 57: 29-35
  • 14 Kügler K, Grape J, Mertin M. et al. Die Wirksamkeit von Hautschutzseminaren bei Metallarbeitern. Dermatologie in Beruf und Umwelt 2010; 58: 165-177
  • 15 Kütting B, Weistenhöfer W, Baumeister T. et al. Current acceptance and implementation of preventive strategies for occupational hand eczema in 1355 metalworkers in Germany. Br J Dermatol 2009; 161: 390-396
  • 16 Wilke A, Skudlik C, Sonsmann FK. Individual prevention of occupational contact dermatitis: protective gloves and skin protection recommendations as part of the patient management scheme by the public statutory employers’ liability insurance. Hautarzt 2018; 69: 449-461
  • 17 Apfelbacher CJ, Soder S, Diepgen TL. et al. The impact of measures for secondary individual prevention of work-related skin diseases in health care workers: 1-year follow-up study. Contact Dermatitis 2009; 60: 144-149
  • 18 Diepgen TL, Schmidt A, Dickel H. Präventionsstrategien greifen: Das Friseurekzem ist zurückgegangen. Arbeitsmed Sozialmed Umweltmed 2003; 38: 18-19
  • 19 Soder S, Diepgen TL, Radulescu M. et al. Occupational skin diseases in cleaning and kitchen employees: course and quality of life after measures of secondary individual prevention. J Dtsch Dermatol Ges 2007; 5: 670-676
  • 20 Matterne U, Diepgen TL, Weisshaar E. Effects of a health-educational and psychological intervention on socio-cognitive determinants of skin protection behaviour in individuals with occupational dermatoses. Int Arch Occup Environ Health 2010; 83: 183-189
  • 21 Weisshaar E, Skudlik C, Scheidt R. et al. Multicentre study ‘rehabilitation of occupational skin diseases – optimization and quality assurance of inpatient management [ROQ]’ – results from 12-month follow-up. Contact Dermatitis 2013; 68: 169-174
  • 22 Schwantes H, Schliemann S, Elsner P. Rehabilitation for occupational dermatoses. Outpatient and inpatient measures. Hautarzt 2010; 61: 323-331
  • 23 Wilke A, Brans R, Nordheider K. et al. Skin Protection Seminars to Prevent Occupational Skin Diseases: Results of a Prospective Longitudinal Study in Apprentices of High-risk Professions. Saf Health Work 2018; 9: 398-407
  • 24 Graversgaard C, Agner T, Jemec GBE. et al. A long-term follow-up study of the Hand Eczema Trial [HET]: a randomized clinical trial of a secondary preventive programme introduced to Danish healthcare workers. Contact Dermatitis 2018; 78: 329-334
  • 25 John SM, Kezic S. Occupational skin diseases – Development and Implementation of European Standards on Prevention of Occupational Skin Diseases. J Eur Acad Dermatol Venereol 2017; 31: 3-4
  • 26 Alfonso JH, Bauer A, Bensefa-Colas L. et al. Minimum standards on prevention, diagnosis and treatment of occupational and work-related skin diseases in Europe – position paper of the COST Action StanDerm (TD 1206). J Eur Acad Dermatol Venereol 2017; 31: 31-43
  • 27 Voß H, Gediga G, Gediga K. et al. Secondary prevention of occupational dermatoses: first systematic evaluation of optimized dermatologist’s procedure and hierarchical multi-step intervention. J Dtsch Dermatol Ges 2013; 11: 662-671
  • 28 Fisker MH, Ebbehøj NE, Jungersted JM. et al. What do patients with occupational hand eczema know about skin care?. Contact Dermatitis 2013; 69: 93-98
  • 29 Zack B, Arrandale VH, Holness DL. Preventing Occupational Skin Disease: A Review of Training Programs. Dermatitis 2017; 28: 169-182
  • 30 Bock M, Radulescu M, Stein M. et al. Primärprävention beruflicher Hauterkrankungen – Entwicklung, Etablierung und Evaluierung einer Unterrichtseinheit zum Thema beruflicher Hautschutz und Hauterkrankungen bei Auszubildenden. ASU 2007; 42: 320-324