Aktuelle Kardiologie 2019; 8(05): 385-388
DOI: 10.1055/a-1007-1660
Kurzübersicht
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Renale Denervation: Die Zeit ist noch nicht reif für den kommerziellen Einsatz

Renal Denervation: the Time is Not Yet Ready for Commercial Use
Jan Menne
Klinik für Nieren- und Hochdruckerkrankungen, Medizinische Hochschule Hannover
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
15 October 2019 (online)

Zusammenfassung

Eine blutdrucksenkende Wirkung der renalen Denervation ist bisher nur in Studien mit kurzer Nachbeobachtungsdauer (6 Monate) gesichert. Der placebokorrigierte Blutdruckeffekt ist gering und beträgt systolisch 4 – 8 mmHg. Den gleichen Effekt erreicht man mit einer antihypertensiven medikamentösen Therapie, die nur einen Bruchteil kostet und wofür ein kardiovaskulärer Vorteil belegt ist. Auch ist derzeit unklar, wie lange der Effekt einer renalen Denervation anhält. Im Tiermodell ist eine rasche Re-Innervation dokumentiert. Daher kann zum jetzigen Zeitpunkt der Einsatz einer renalen Denervation nicht empfohlen werden. Mehrere Fragen müssen in randomisierten, geblindeten Studien zuvor beantwortet sein: 1) Wie umfangreich muss die Ablation sein und wie sind die Langzeitergebnisse nach 3 – 5 Jahren? 2) Führen unterschiedliche Ablationstechniken zu unterschiedlichen Kurz- und Langzeitergebnissen? 3) Gibt es Patientenkollektive, die besonders profitieren? 4) Werden die kardiovaskuläre Morbidität und Letalität gesenkt? Bis diese Ergebnisse vorliegen, bleibt die medikamentöse Therapie mit Fixkombinationen das Mittel der Wahl.

Abstract

An antihypertensive effect of renal denervation has so far been only demonstrated in studies with a short follow-up period (6 months). The placebo corrected blood pressure effect is low and is systolic 4 – 8 mmHg. The same effect can be achieved with a drug therapy, which costs only a fraction and where a cardiovascular advantage is proven. It is also unclear how long the effect of renal denervation will last. In animal models, a rapid re-innervation is documented. Therefore, the use of renal denervation cannot be recommended at the present time. Several questions must be answered in advance in randomized, double blind studies: 1) How extensive must the ablation be and what are the long-term results after 3 – 5 years? 2) Do different ablation techniques lead to different short and long term outcomes? 3) Are there patient groups that benefit particularly? 4) Will cardiovascular morbidity and mortality be reduced? Until then, drug therapy with fixed combinations remains the treatment of choice.

Was ist wichtig?
  • Die renale Denervation ist weiterhin eine experimentelle Therapie und es fehlen verlässliche Langzeitdaten.

  • Der kurzfristig nachgewiesene Blutdruckeffekt beträgt nur 4 – 8 mmHg systolisch und ist somit nicht besser als der einer medikamentösen Monotherapie. Eine antihypertensive Fixkombination ist deutlich effektiver.

  • Ein Einsatz außerhalb von Studien ist derzeit nicht zu rechtfertigen.

 
  • Literatur

  • 1 Bhatt DL, Kandzari DE, OʼNeill WW. et al. A controlled trial of renal denervation for resistant hypertension. N Engl J Med 2014; 370: 1393-1401
  • 2 Agasthi P, Shipman J, Arsanjani R. et al. Renal Denervation for Resistant Hypertension in the contemporary era: A Systematic Review and Meta-analysis. Sci Rep 2019; 9: 6200
  • 3 Oliveras A, Armario P, Clara A. et al. Spironolactone versus sympathetic renal denervation to treat true resistant hypertension: results from the DENERVHTA study – a randomized controlled trial. J Hypertens 2016; 34: 1863-1871
  • 4 Rosa J, Widimsky P, Waldauf P. et al. Role of Adding Spironolactone and Renal Denervation in True Resistant Hypertension: One-Year Outcomes of Randomized PRAGUE-15 Study. Hypertension 2016; 67: 397-403
  • 5 Townsend RR, Mahfoud F, Kandzari DE. et al. Catheter-based renal denervation in patients with uncontrolled hypertension in the absence of antihypertensive medications (SPYRAL HTN-OFF MED): a randomised, sham-controlled, proof-of-concept trial. Lancet 2017; 390: 2160-2170
  • 6 Azizi M, Schmieder RE, Mahfoud F. et al. Endovascular ultrasound renal denervation to treat hypertension (RADIANCE-HTN SOLO): a multicentre, international, single-blind, randomised, sham-controlled trial. Lancet 2018; 391: 2335-2345
  • 7 Kandzari DE, Bohm M, Mahfoud F. et al. Effect of renal denervation on blood pressure in the presence of antihypertensive drugs: 6-month efficacy and safety results from the SPYRAL HTN-ON MED proof-of-concept randomised trial. Lancet 2018; 391: 2346-2355
  • 8 Yi BA, Huseinovic N, Hom D. et al. Safety and efficacy of LHW090 in patients with resistant hypertension: results of a randomized, double blind, parallel group, placebo-controlled study. Circulation 2018; 138 (Suppl. 01) Abstract. 12892
  • 9 Chow CK, Thakkar J, Bennett A. et al. Quarter-dose quadruple combination therapy for initial treatment of hypertension: placebo-controlled, crossover, randomised trial and systematic review. Lancet 2017; 389: 1035-1042
  • 10 Webster R, Salam A, de Silva HA. et al. Fixed Low-Dose Triple Combination Antihypertensive Medication vs. Usual Care for Blood Pressure Control in Patients With Mild to Moderate Hypertension in Sri Lanka: A Randomized Clinical Trial. JAMA 2018; 320: 566-579
  • 11 Hameed MA, Dasgupta I. Medication adherence and treatment-resistant hypertension: a review. Drugs Context 2019; 8: 212560
  • 12 Williams B, Mancia G, Spiering W. et al. 2018 ESC/ESH Guidelines for the management of arterial hypertension: The Task Force for the management of arterial hypertension of the European Society of Cardiology and the European Society of Hypertension: The Task Force for the management of arterial hypertension of the European Society of Cardiology and the European Society of Hypertension. J Hypertens 2018; 36: 1953-2041
  • 13 Booth LC, Nishi EE, Yao ST. et al. Reinnervation of renal afferent and efferent nerves at 5.5 and 11 months after catheter-based radiofrequency renal denervation in sheep. Hypertension 2015; 65: 393-400
  • 14 Schmieder RE, Hogerl K, Jung S. et al. Patient preference for therapies in hypertension: a cross-sectional survey of German patients. Clin Res Cardiol 2019; DOI: 10.1007/s00392-019-01468-0.
  • 15 Schmieder RE, Mahfoud F, Azizi M. et al. European Society of Hypertension position paper on renal denervation 2018. J Hypertens 2018; 36: 2042-2048
  • 16 Lobo MD, Sharp ASP, Kapil V. et al. Joint UK societiesʼ 2019 consensus statement on renal denervation. Heart 2019; DOI: 10.1136/heartjnl-2019-315098.