Z Gastroenterol 2019; 57(11): 1281-1290
DOI: 10.1055/a-1013-4405
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Frequency and clinical presentation of alveolar and cystic echinococcosis in a tertiary medical center in Germany 2004–2018: lessons from a low-prevalence area

Häufigkeit und klinische Präsentation von alveolärer und zystischer Echinokokkose an einem tertiären Zentrum in Deutschland 2004–2018: Lehren aus einer Niedrigprävalenzregion
Thomas Karlas*
1   Leipzig University Hospital, Department of Gastroenterology, Hepatology, Infectious Diseases, Pneumology, Germany
,
Fabian Reinhardt*
2   Leipzig University Hospital, Division of Infectious Diseases and Tropical Medicine, Germany
,
Valentin Blank
1   Leipzig University Hospital, Department of Gastroenterology, Hepatology, Infectious Diseases, Pneumology, Germany
5   University of Leipzig, Faculty of Medicine, Integrated Research and Treatment Center Adiposity Diseases Leipzig, Germany
,
Norman Lippmann
3   Leipzig University Hospital, Institute for Medical Microbiology and Epidemiology of Infectious Diseases, Germany
4   Leipzig University Hospital, Interdisciplinary Center for Infectious Diseases, Germany
,
Daniel Seehofer
6   Leipzig University Hospital, Division of Hepatobiliar and Transplant Surgery, Germany
,
Christoph Lübbert
1   Leipzig University Hospital, Department of Gastroenterology, Hepatology, Infectious Diseases, Pneumology, Germany
2   Leipzig University Hospital, Division of Infectious Diseases and Tropical Medicine, Germany
4   Leipzig University Hospital, Interdisciplinary Center for Infectious Diseases, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

29 April 2019

10 September 2019

Publication Date:
18 November 2019 (online)

Abstract

Introduction The prevalence of alveolar echinococcosis (AE) and cystic echinococcosis (CE) in Germany is increasing. The number of cases in northern and eastern regions is low, so there is little experience with regard to diagnosis and therapy.

Objectives The objective of this paper was to evaluate the management of suspected and/or diagnosed echinococcosis at a university center in a low-prevalence region.

Methods All the patients at the Leipzig University Hospital between 2004 and 2018 who had been serologically examined for echinococci were included in a retrospective cohort study. Clinical course, imaging, histology, therapeutic characteristics, relevant comorbidities and risk factors for AE and CE were evaluated. A time-staggered prevalence estimation, as well as sensitivity and specificity calculations for the serological tests, were performed.

Results A total of 382 patients were enrolled, with 11 AE and 7 CE cases identified. The mean prevalence rate of AE in this cohort was 2.9 % and that of CE was 1.8 %. Among the patients, 56 % had known risk factors for AE and CE. The serological tests showed a sensitivity of 86 % and a specificity of 91 %. Two patients with false-negative serology were diagnosed by biopsy. All CE and 5 AE patients (45 %) were operated on. Six AE patients received long-term treatment with albendazole.

Conclusions AE and CE are rare diseases in the greater Leipzig region; however, case numbers are on the rise. Due to favorable factors such as the escalation of migration, a further increase is expected. Diagnosis and therapy are challenging and should be supported by specialists (experienced infectiologists, imaging experts and skilled hepatobiliary surgeons) who should be integrated in a German network.

Zusammenfasung

Einführung Die Prävalenz der alveolären (AE) und zystischen Echinokokkose (CE) in Deutschland nimmt zu, aber die Gesamtzahl der Fälle in den nördlichen und östlichen Bundesländern ist noch immer gering. Betroffene Patienten werden überwiegend in wenigen spezialisierten Zentren in Süddeutschland behandelt, sodass in anderen Regionen Deutschlands bislang nur relativ wenig klinische Erfahrung mit AE und CE vorhanden ist.

Ziele Ziel unserer Studie war es, das derzeitige Management von Patienten mit Verdacht auf oder bestätigter Echinokokkose an einem Zentrum der tertiären Versorgungsstufe in einer Niedrigprävalenzregion zu bewerten, um eine Verbesserung des Vorgehens bei Verdacht auf AE/CE bzw. bereits gesicherter Diagnose zu erreichen.

Methodik Alle Patienten, die am Universitätsklinikum Leipzig zwischen dem 01.01.2004 und dem 30.09.2018 infektionsserologisch auf Echinokokken untersucht wurden oder die Diagnose „AE“ bzw. „CE“ erhalten hatten, wurden in eine retrospektive Kohortenstudie eingeschlossen. Klinischer Verlauf, bildgebende sowie histopathologische Befunde, Therapiecharakteristika, relevante Begleiterkrankungen und mögliche Risikofaktoren für AE bzw. CE wurden bewertet. Die Datenanalyse umfasste weiter eine zeitlich gestaffelte Prävalenzabschätzung für unser Zentrum sowie Sensitivitäts- und Spezifitätsberechnungen für die durchgeführten serologischen Tests.

Ergebnisse Insgesamt wurden 382 Patienten in die Analyse einbezogen. 11 AE- und 7 CE-Fälle wurden identifiziert. Die mittlere Prävalenzrate der AE in dieser Kohorte lag bei 2,9 % und die der CE bei 1,8 %. Bei 4 Patienten war die Diagnose bereits auswärtig gesichert worden und eine gezielte Überweisung zur spezialisierten Behandlung erfolgt. 56 % der Patienten wiesen bekannte Risikofaktoren für CE bzw. AE auf. Mit Ausnahme eines Falls waren alle CE-Fälle Migranten mit ausländischer Herkunft. Die durchgeführten serologischen Tests zeigten für beide Erkrankungen eine Sensitivität von 86 % und eine Spezifität von 91 %. 2 Patienten mit zunächst falsch negativer Diagnose (einer mit AE und einer mit CE) wurden durch ultraschallgestützte Biopsie korrekt diagnostiziert. Alle CE-Fälle und 5 AE-Fälle (45 %) wurden unter Albendazolschutz chirurgisch versorgt. Die restlichen 6 AE-Fälle erhielten eine Langzeitbehandlung mit Albendazol. Es wurden keine Todesfälle infolge Echinokokkose beobachtet.

Schlussfolgerungen Sowohl AE als auch CE sind im Großraum Leipzig seltene Erkrankungen, wenngleich ein Anstieg der Fallzahlen an unserem Zentrum zu verzeichnen ist. Aufgrund unterschiedlicher begünstigender Faktoren wie z. B. Zunahme der Migration ist in Zukunft mit einem weiteren Anstieg zu rechnen. Diagnosestellung und Therapiemanagement stellen sowohl für die AE als auch für die CE eine Herausforderung dar und sollten von einem Expertenteam begleitet werden, darunter erfahrene Infektiologen, Bildgebungsspezialisten und versierte hepatobiliäre Chirurgen. Der Aufbau eines deutschen Echinokokkosenetzwerks wäre sinnvoll.

* TK and FR contributed equally to this work.


 
  • References

  • 1 Craig PS. Epidemiology of human alveolar echinococcosis in China. Parasitol Int 2006 55 (Suppl.):. S221-S225 . doi:10.1016/j.parint.2005.11.034
  • 2 Robert Koch-Institut. Infektionsepidemiologisches Jahrbuch meldepflichtiger Krankheiten für 2017: RKI-Bib1 (Robert Koch-Institut).
  • 3 Schmidberger J, Kratzer W, Stark K. et al. Alveolar echinococcosis in Germany, 1992–2016. An update based on the newly established national AE database. Infection. 2018; 46: 197-206 . doi:10.1007/s15010-017-1094-0
  • 4 Berke O, Romig T, von Keyserlingk M. Emergence of Echinococcus multilocularis among Red Foxes in northern Germany, 1991--2005. Vet Parasitol 2008; 155: 319-322 . doi:10.1016/j.vetpar.2008.05.017
  • 5 Denzin N, Schliephake A, Fröhlich A. et al. On the move? Echinococcus multilocularis in red foxes of Saxony-Anhalt (Germany). Transbound Emerg Dis 2014; 61: 239-246 . doi:10.1111/tbed.12026
  • 6 Richter J, Esmann L, Lindner AK. et al. Cystic echinococcosis in unaccompanied minor refugees from Afghanistan and the Middle East to Germany, July 2016 through June 2017. Eur J Epidemiol 2019; DOI: 10.1007/s10654-019-00492-8.
  • 7 Tennert U, Schubert S, Tröltzsch M. et al. Pitfall alveolar echinococcosis in non-endemic areas. Alveolar echinococcosis migrating northward. Ann Hepatol 2010; 9: 99-103
  • 8 Davidson RK, Romig T, Jenkins E. et al. The impact of globalisation on the distribution of Echinococcus multilocularis. Trends Parasitol 2012; 28: 239-247 . doi:10.1016/j.pt.2012.03.004
  • 9 Orhun A, Müller-Stöver I, Holtfreter MC. et al. Epidemiologisch-klinische Charakteristika von Patienten mit zystischer Echinokokkose. Dtsch Med Wochenschr 2012; 137: 1039-1044 . doi:10.1055/s-0032-1304951
  • 10 Deplazes P, Rinaldi L, Alvarez Rojas CA. et al. Global Distribution of Alveolar and Cystic Echinococcosis. Adv Parasitol 2017; 95: 315-493 . doi:10.1016/bs.apar.2016.11.001
  • 11 Grüner B, Kern P, Mayer B. et al. Comprehensive diagnosis and treatment of alveolar echinococcosis: A single-center, long-term observational study of 312 patients in Germany. GMS Infect Dis 2017; 5: Doc01 . doi:10.3205/id000027
  • 12 Kern P, Menezes da Silva A, Akhan O. et al. The Echinococcoses: Diagnosis, Clinical Management and Burden of Disease. Adv Parasitol 2017; 96: 259-369 . doi:10.1016/bs.apar.2016.09.006
  • 13 Stojković M, Weber TF, Junghanss T. Clinical management of cystic echinococcosis: state of the art and perspectives. Curr Opin Infect Dis 2018; 31: 383-392 . doi:10.1097/QCO.0000000000000485
  • 14 Richter PJ, Holtfreter M, Orhun A. et al. Echinokokkose-Erkrankungen. MMW Fortschr Med 2015; 157: 56-63 . doi:10.1007/s15006-015-2727-9
  • 15 Atanasov G, Benckert C, Thelen A. et al. Alveolar echinococcosis-spreading disease challenging clinicians: a case report and literature review. World J Gastroenterol 2013; 19: 4257-4261 . doi:10.3748/wjg.v19.i26.4257
  • 16 Lübbert C, Reinhardt F, Karlas T. et al. Seronegative alveolar echinococcosis in a patient with multiple myeloma. Int J Infect Dis 2018; 69: 47-49 . doi:10.1016/j.ijid.2018.02.001
  • 17 Hentze J, Kehres E. Krankenhaus-Controlling: Konzepte, Methoden und Erfahrungen aus der Krankenhauspraxis. 4th . ed. s. l.: Kohlhammer Verlag; 2010
  • 18 Working Group WHO. International classification of ultrasound images in cystic echinococcosis for application in clinical and field epidemiological settings. Acta Trop 2003; 85: 253-261 . doi:10.1016/S0001-706X(02)00223-1
  • 19 Kratzer W, Gruener B, Kaltenbach TEM. et al. Proposal of an ultrasonographic classification for hepatic alveolar echinococcosis: Echinococcosis multilocularis Ulm classification-ultrasound. World J Gastroenterol 2015; 21: 12392-12402 . doi:10.3748/wjg.v21.i43.12392
  • 20 Possenti A, Manzano-Román R, Sánchez-Ovejero C. et al. Potential Risk Factors Associated with Human Cystic Echinococcosis: Systematic Review and Meta-analysis. PLoS Negl Trop Dis 2016; 10: e0005114 . doi:10.1371/journal.pntd.0005114
  • 21 Otero-Abad B, Torgerson PR. A systematic review of the epidemiology of echinococcosis in domestic and wild animals. PLoS Negl Trop Dis 2013; 7: e2249 . doi:10.1371/journal.pntd.0002249
  • 22 Conraths FJ, Probst C, Possenti A. et al. Potential risk factors associated with human alveolar echinococcosis: Systematic review and meta-analysis. PLoS Negl Trop Dis 2017; 11: e0005801 . doi:10.1371/journal.pntd.0005801
  • 23 Auer H, Stöckl C, Suhendra S. et al. Sensitivität und Spezifität neuer kommerziell erhältlicher Tests zum Nachweis von Echinococcus-Antikörpern. Wien Klin Wochenschr 2009; 121 (Suppl. 03) 37-41 . doi:10.1007/s00508-009-1233-4
  • 24 Brunetti E, Tamarozzi F, Macpherson C. et al. Ultrasound and Cystic Echinococcosis. Ultrasound Int Open 2018; 4: E70-E78 . doi:10.1055/a-0650-3807
  • 25 Schantz PM, Wilson JF, Wahlquist SP. et al. Serologic tests for diagnosis and post-treatment evaluation of patients with alveolar hydatid disease (Echinococcus multilocularis). Am J Trop Med Hyg 1983; 32: 1381-1386
  • 26 Chauchet A, Grenouillet F, Knapp J. et al. Increased incidence and characteristics of alveolar echinococcosis in patients with immunosuppression-associated conditions. Clin Infect Dis 2014; 59: 1095-1104 . doi:10.1093/cid/ciu520
  • 27 Wen H, Vuitton L, Tuxun T. et al. Echinococcosis: Advances in the 21st Century. Clin Microbiol Reviews 2019; 32: 443 . doi:10.1128/CMR.00075-18
  • 28 Claudon M, Dietrich CF, Choi BI. et al. Guidelines and good clinical practice recommendations for contrast enhanced ultrasound (CEUS) in the liver--update 2012: a WFUMB-EFSUMB initiative in cooperation with representatives of AFSUMB, AIUM, ASUM, FLAUS and ICUS. Ultraschall in Med 2013; 34: 11-29 . doi:10.1055/s-0032-1325499
  • 29 Schwarze V, Mueller-Peltzer K, Negrão de Figueiredo G. et al. The use of contrast-enhanced ultrasound (CEUS) for the diagnostic evaluation of hepatic echinococcosis. Clin Hemorheol Microcirc 2018; 70: 449-455 . doi:10.3233/CH-189310
  • 30 Brunetti E, Kern P, Vuitton DA. Expert consensus for the diagnosis and treatment of cystic and alveolar echinococcosis in humans. Acta Trop 2010; 114: 1-16 . doi:10.1016/j.actatropica.2009.11.001
  • 31 Akhan O, Yildiz AE, Akinci D. et al. Is the adjuvant albendazole treatment really needed with PAIR in the management of liver hydatid cysts? A prospective, randomized trial with short-term follow-up results. Cardiovasc Intervent Radiol 2014; 37: 1568-1574 . doi:10.1007/s00270-014-0840-2