Der Klinikarzt 2020; 49(01/02): 14-21
DOI: 10.1055/a-1068-5127
Schwerpunkt
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Hitzestress im Krankenhaus

Anpassungsmaßnahmen für die stationäre Behandlung vulnerabler Patientengruppen am Beispiel der COPD
Benedikt Lenzer
1   Arbeitsbereich Ambulante Pneumologie, Charité – Universitätsmedizin Berlin, Berlin
,
Marija Drozdek
1   Arbeitsbereich Ambulante Pneumologie, Charité – Universitätsmedizin Berlin, Berlin
,
Alvaro Valera Sosa
2   Architecture for Health Department, Technische Universität Berlin, Berlin
,
Stefanie Matthys
3   European Network Architecture for Health (ENAH), Berlin
,
Christian Witt
1   Arbeitsbereich Ambulante Pneumologie, Charité – Universitätsmedizin Berlin, Berlin
,
Uta Liebers
1   Arbeitsbereich Ambulante Pneumologie, Charité – Universitätsmedizin Berlin, Berlin
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 February 2020 (online)

ZUSAMMENFASSUNG

Patienten mit chronischen Lungenkrankheiten sind von den Auswirkungen zunehmender Hitzewellen besonders betroffen, da die Lunge als „Grenzorgan zur Umwelt“ wirkt. COPD- und Asthma-Patienten reagieren mit verstärkter Bronchokonstriktion und stärkerer Entzündungsreaktion der Bronchialschleimhaut auf Hitzestress, was zur Symptomzunahme bis hin zur Hospitalisierung führen kann. Dies führt auch zu einem Anstieg der Mortalität.

Zur Prävention von Hitzestress im Krankenhaus können infrastrukturelle Anpassungen wie ein verbesserter Sonnenschutz oder das Anbringen von Kühldecken (konvektionsfreies Air Conditioning) vorgenommen werden. Ebenso können ein Monitoring der Flüssigkeitsaufnahme, körperliche Schonung und effektive Lüftungsregime Hitzestress abmildern. Im Falle Hitze-assoziierter Exazerbationen von COPD-Erkrankungen liegen erste Hinweise auf den therapeutischen Nutzen einer Krankenzimmer-Klimatisierung mit einer Raumtemperatur von 23° C vor. Hierfür bietet sich aufgrund energetischer und hygienischer Vorteile eine innovative Kühlung mithilfe konvektionsfreier Raumklimatisierung an. So könnte Patienten mit Hitze-assoziierter Krankheitsprogression ein ganzheitliches, über die traditionelle medikamentöse Therapie hinausgehendes, Behandlungskonzept angeboten werden.

Bei zukünftig häufigerem und intensiverem Hitzestress wird die Notwendigkeit präventiver Maßnahmen für Patienten mit chronischen Atemwegs-Krankheiten steigen. Zusätzlich wird für besonders vulnerable Gruppen der Bedarf an Raumklimatisierung steigen.

 
  • Literatur

  • 1 National Centers for Environmental Information. State of the Climate: Global Climate Report for August 2018
  • 2 Deutscher Wetterdienst (DWD) PB Deutschländer T, Imbery F, Haeseler S. et al Hitzewelle Juli 2019 in Westeuropa – neuer nationaler Rekord in Deutschland. In Offenbach: Deutscher Wetterdienst (DWD); 2019
  • 3 Scherer D, Fehrenbach U, Lakes T. et al Quantification of heat stress hazards, vulnerabilities and risks in cities – the example of heat-stress related mortality in Berlin, Germany. Die Erde 2013; 144: 238-259
  • 4 Basu R, Samet JM. Relation between Elevated Ambient Temperature and Mortality: A Review of the Epidemiologic Evidence. Epidemiologic Reviews 2002; 24: 190-202
  • 5 Stafoggia M, Forastiere F, Agostini D. et al Factors affecting in-hospital heat-related mortality: a multi-city case-crossover analysis. J Epidemiol Community Health 2008; 62: 209-215
  • 6 Österreichisches Bundesministerium für Gesundheit und Frauen Gesamtstaatlicher Hitzeschutzplan. 2017
  • 7 WHO Regional Office for Europe Public Health and Climate Change Adaptation Policies in the European Union – Final Report. 2018
  • 8 Kunst AE, Britstra R. Implementation evaluation of the Dutch national heat plan among long-term care institutions in Amsterdam: a cross-sectional study. BMC health services research 2013; 13: 135
  • 9 Built Infrastructure for Older People’s Care in Conditions of Climate Change (BIOPICCC); Design and Delivery of Robust Hospital Environments in a Changing Climate (DeDeRHECC). Community Resilience in a changing Climate: Key findings to date (April 2012) from two research projects supported by the Adaptation and Resilience in a Changing Climate Programme 2012
  • 10 Lomas KJ, Giridharan R. Thermal comfort standards, measured internal temperatures and thermal resilience to climate change of free-running buildings: A case-study of hospital wards. Building and Environment 2012; 55: 57-72
  • 11 Department of Health. National Heat Wave Plan for England: Protecting Health and reducing harm from severe heat and heatwaves 2012
  • 12 Deutsches Institut für Normierung, DIN 1946-4 Raumlufttechnik – Teil 4: Raumlufttechnische Anlagen in Gebäuden und Räumen des Gesundheitswesens 2018
  • 13 Ormandy D, Ezratty V. Health and thermal comfort: From WHO guidance to housing strategies. Energy Policy 2012; 49: 116-121
  • 14 Deutsches Institut für Normierung DIN EN ISO: -05 Ergonomie der thermischen Umgebung –Analytische Bestimmung und Interpretation der thermischen Behaglichkeit durch Berechnung des PMV- und des PPD-Indexes und Kriterien der lokalen thermischen Behaglichkeit. 2005
  • 15 Kovats RS, Hajat S. Heat Stress and Public Health: A Critical Review. Annual Review of Public Health 2008; 29: 41-55
  • 16 WHO Regional Office for Europe Public health advice on preventing health effects of heat. 2011
  • 17 Witt C, Schubert AJ, Jehn M. et al The Effects of Climate Change on Patients With Chronic Lung Disease. A Systematic Literature Review. Dtsch Arztebl int 2015; 112: 878-883
  • 18 Watts N, Amann M, Arnell N. et al The 2018 report of the Lancet Countdown on health and climate change: shaping the health of nations for centuries to come. Lancet 2018; 392: 2479-2514
  • 19 EB. COPD: Zahl der Diagnosen deutlich angestiegen Dtsch Arztebl. 2019; 116 A 1518
  • 20 Wang M, Aaron CP, Madrigano J. et al Association Between Long-term Exposure to Ambient Air Pollution and Change in Quantitatively Assessed Emphysema and Lung Function. JAMA 2019; 322: 546-556
  • 21 Hoffmann C, Hanisch M, Heinsohn JB. et al Increased vulnerability of COPD patient groups to urban climate in view of global warming. Int J Chron Obstruct Pulmon Dis 2018; 13: 3493-3501
  • 22 Chen K, Breitner S, Wolf K. et al Projection of temperature-related myocardial infarction in Augsburg, Germany. Dtsch Arztebl int 2019; 116: 521-527
  • 23 Westaway K, Frank O, Husband A. et al Medicines can affect thermoregulation and accentuate the risk of dehydration and heat-related illness during hot weather. J Clin Pharm Ther 2015; 40: 363-367
  • 24 Rifkin DI, Long MW, Perry MJ. Climate change and sleep: A systematic review of the literature and conceptual framework. Sleep Med Rev 2018; 42: 3-9
  • 25 Kenny GP, Yardley J, Brown C. et al Heat stress in older individuals and patients with common chronic diseases. CMAJ 2010; 182: 1053-1060
  • 26 Witt C, Liebers U, Dostal V. et al Mehr Hitzestress und Schadstoff-Belastung für die Lungen. MMW 2017; 159: 42-45
  • 27 European Academies Science Advisory Council (EASAC) The imperative of climate action to protect human health in Europe. In: Deutsche Akademie der Naturforscher Leopoldina GNAoS ed. Halle: Deutsche Akademie der Naturforscher Leopoldina, German National Academy of Science 2019
  • 28 Haines A, Ebi K. The Imperative for Climate Action to Protect Health. New Engl J Med 2019; 380: 263-273
  • 29 Bundesministerium für Umwelt, Naturschutz, Bau und Reaktorsicherheit Handlungsempfehlungen für die Erstellung von Hitzeaktionsplänen zum Schutz der menschlichen Gesundheit. In. Bonn: Bundesministerium für Umwelt, Naturschutz, Bau und Reaktorsicherheit 2017
  • 30 Hagens W, van Bruggen M. Nationaal Hitteplan: versie 2015. 2015
  • 31 Reusswig F, Becker C, Lass W. et al Anpassung an die Folgen des Klimawandels in Berlin (AFOK). Klimaschutz Teilkonzept. Hauptbericht. Gutachten im Auftrag der Senatsverwaltung für Stadtentwicklung und Umwelt, Sonderreferat Klimaschutz und Energie (SRKE).. In Potsdam; Berlin: 2016
  • 32 WHO Regional Office for Europe Improving Public Health Responses to Extreme Weather/Heat-Waves – EuroHEATMeeting Report In. 2007
  • 33 Coley D, Kershaw T, Eames M. A comparison of structural and behavioural adaptations to future proofing buildings against higher temperatures. Building and Environment 2012; 55: 159-166
  • 34 Carmichael C, Bickler G, Kovats S. et al Overheating and hospitals: what do we know. Journal of Hospital Administration 2013; 2: 1-7
  • 35 Akbari H. Energy saving potentials and air quality benefits of urban heat island mitigation. In Ernest Orlando Lawrence Berkeley National Laboratory; Berkeley, CA (US); 2005
  • 36 Nunes B, Paixao E, Dias CM. et al Air conditioning and intrahospital mortality during the 2003 heatwave in Portugal: evidence of a protective effect. Occupational and environmental medicine 2011; 68: 218-223
  • 37 Misset B, De Jonghe B, Bastuji-Garin S. et al Mortality of patients with heatstroke admitted to intensive care units during the 2003 heat wave in France: a national multiple-center risk-factor study. Crit Care Med 2006; 34: 1087-1092
  • 38 Gupta S, Carmichael C, Simpson C. et al Electric fans for reducing adverse health impacts in heatwaves. Cochrane Database of Systematic Reviews 2012 doi:10.1002/14651858.CD009888.pub2. doi:10.1002/14651858.CD009888.pub2
  • 39 Witt C, Kramer J, Liebers U. et al Climate-controlled hospital patient rooms reduce indoor heat stress in patients with chronic obstructive pulmonary diseases and prevent an increased cardiorespiratory coupling. Am J Respir Crit Care Med 2018
  • 40 Witt C, Drozdek M, Humbsch P. et al Accelerated Patient Recovery Through Improved Indoor Environment in Hospital Patient Rooms-an Adaptation Strategy to Urban Heat in View of Climate Change. In D26 Health Effects Associated With Indoor And Outdoor Air Pollution: American Thoracic Society 2019: A6011-A6011
  • 41 Simmons SF, Alessi C, Schnelle JF. An Intervention to Increase Fluid Intake in Nursing Home Residents: Prompting and Preference Compliance. J Am Geriatr Soc 2001; 49: 926-933
  • 42 Alessandrini J-M, Ribéron J, Da Silva D. Will naturally ventilated dwellings remain safe during heatwaves?. Energy and Buildings 2019; 183: 408-417
  • 43 Emerman CL, Cydulka RK. Use of Peak Expiratory Flow Rate in Emergency Department Evaluation of Acute Exacerbation of Chronic Obstructive Pulmonary Disease. Ann Emerg Med 1996; 27: 159-163
  • 44 Paladini L, Hodder R, Cecchini I. et al The MRC dyspnoea scale by telephone interview to monitor health status in elderly COPD patients. Respiratory Medicine 2010; 104: 1027-1034
  • 45 Borgstrom L, Asking L, Lipniunas P. An in vivo and in vitro comparison of two powder inhalers following storage at hot/humid conditions. J Aerosol Med 2005; 18: 304-310
  • 46 Striebel HW. Intensivtherapie nach erfolgreicher CPR. In: Striebel HW, Hrsg. Operative Intensivmedizin. Stuttgart; Schattauer: 2015: 455-460
  • 47 Iproplan TB. Nickl & Partner; GHP Green Hospital Study. In (GHA) GHA ed; Berlin: