CC BY-NC-ND 4.0 · Z Gastroenterol 2020; 58(06): 556-563
DOI: 10.1055/a-1157-9787
Originalarbeit

Onlinebasierte, qualifizierte Zweitmeinung für Patienten mit kolorektalem Karzinom – eine Pilotstudie der Felix Burda Stiftung in Zusammenarbeit mit dem Netzwerk gegen Darmkrebs

Online-based, qualified second opinion for patients with colorectal cancer – A pilot study of the Felix Burda Foundation in co-operation with the Network against Colorectal Cancer
Ursula Berger
1   Institut für medizinische Informationsverarbeitung, Biometrie und Epidemiologie, Ludwig-Maximilians-Universität München
,
Udo E. Beckenbauer
2   HMO Health Management Online AG
,
Caroline Rimkus
3   Abteilung für Allgemein-, Viszeral- und Kinderchirurgie, Universitätsmedizin Göttingen
,
Franz G. Bader
4   Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Minimalinvasive Chirurgie, Isarklinikum München
,
Thomas Theodor Werner Seufferlein
5   Klinik für Innere Medizin I, Universitätsklinikum Ulm
,
Christa Maar
6   Hubert Burda Stiftung/Felix Burda Stiftung
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Hintergrund Moderne, individualisierte Therapien können das Überleben von Patienten mit kolorektalem Karzinom verbessern. Jedoch werden nicht alle Patienten zur Behandlung in ein zertifiziertes Darmkrebszentrum überwiesen, wo ihre Therapie, unterstützt durch ein Tumorboard, leitliniengerecht durchgeführt wird. Daher wird derzeit die Zweitmeinung bei Krebserkrankungen diskutiert. Diese Studie beschreibt Ergebnisse einer Pilotstudie hinsichtlich der Machbarkeit und des Bedarfs einer strukturierten, onlinebasierten, qualifizierten Zweitmeinung für Patienten mit kolorektalem Karzinom.

Methoden Im Rahmen einer 15-monatigen Pilotphase zwischen 2009 und 2011 konnten Patienten mit kolorektalem Karzinom mittels einer onlinebasierten Elektronischen Patientenakte, unterstützt durch einen Case Manager, kostenfrei eine qualifizierte Zweitmeinung eines Tumorboards einholen. Ihre Zufriedenheit und ihre Lebensqualität (EORCT QLQ-C30) wurden über ein Jahr nachbeobachtet.

Ergebnisse In 95 % der Fälle konnten eine vollständige Elektronische Patientenakte und eine Zweitmeinung erstellt werden. Weniger als die Hälfte der Teilnehmer erhielt die erste Therapieempfehlung aus einer Klinik mit Tumorboard. Die Erstmeinung konnte in 40 % der Fälle durch die Zweitmeinung bestätigt werden, in 33 % zeigte sich ein teilweises, in 27 % ein deutliches Abweichen. Bei Umsetzung der abweichenden Zweitmeinung verbesserte sich die Lebensqualität der Patienten.

Schlussfolgerung Die Erstellung einer onlinebasierten, qualifizierten Zweitmeinung durch ein interdisziplinäres Tumorboard ist technisch und logistisch gut durchführbar. Die onlinebasierte Zweitmeinung könnte zukünftig die Qualität der Behandlung von Patienten mit kolorektalem Karzinom deutlich verbessern und damit ihre Lebensqualität erhöhen.

Abstract

Background Modern, individualised therapies can improve the survival of patients with colorectal cancer. However, not all patients are referred for treatment to a certified colorectal cancer centre, where a tumor board supports the implementation of their therapy in accordance to guidelines. This study examines the feasibility and demand of a structured, online-based, qualified second opinion for patients with colorectal cancer.

Method A 15-month pilot study between 2009 and 2011, offered patients with colorectal cancer to obtain a qualified second opinion of a tumour board based on an electronic patient record completed online with the assistance of a case manager. Life-satisfaction levels and quality of life (EORCT QLQ-C30) of the participants has been monitored for a year.

Results In 95 % of the cases, a complete electronic patient record and a second opinion could be generated. Less than half of the participants received their first therapy recommendation from a clinic with a tumour board. The second opinion confirmed the initial medical opinion in 40 % of the cases — 33 % showed a partial and 27 % showed a significant deviation. In case of a deviation, the implementation of the second opinion improved the patients’ quality of life.

Conclusion Generating an online-based, qualified second opinion by an interdisciplinary tumour board is technically and logistically well feasible. The online-based second opinion could significantly improve the quality of treatment for patients with colorectal cancer in the future and thus improve their quality of life.



Publication History

Received: 23 January 2020

Accepted: 08 April 2020

Article published online:
25 May 2020

© .

© Georg Thieme Verlag KG
Stuttgart · New York

 
  • Literatur

  • 1 Zentrum für Krebsregisterdaten im Robert Koch-Institut. Bericht zum Krebsgeschehen in Deutschland 2016. Berlin: 2016 http://www.krebsdaten.de/Krebs/DE/Content/Publikationen/Krebsgeschehen/Krebsgeschehen_node.html (last accessed on 1 October 2019)
  • 2 Prades J, Remue E, van Hoof E. et al. Is it worth reorganising cancer services on the basis of multidisciplinary teams (MDTs)? A systematic review of the objectives and organisation of MDTs and their impact on patient outcomes. Health Policy (Amsterdam, Netherlands) 2015; 119 (04) 464-474
  • 3 Junor EJ, Hole DJ, Gillis CR. Management of ovarian cancer: referral to a multidisciplinary team matters. Br J Cancer 1994; 70: 363-370
  • 4 Hong NJ, Wright FC, Gagliardi AR. et al. Examining the potential relationship between multidisciplinary cancer care and patient survival: an international literature review. J Surg Oncol 2010; 102: 125-134
  • 5 Homayounfar K, Bleckmann A, Helms HJ. et al. Discrepancies between medical oncologists and surgeons in assessment of resectability and indication for chemotherapy in patients with colorectal liver metastases. Br J Surg 2014; 101 (05) 550-557
  • 6 Ali J, Pieper D. Kaum aktuelle Daten zu Zweitmeinungsverfahren vorhanden – eine systematische Übersichtsarbeit. Gesundheitswesen 2017; 79 (10) 871-874
  • 7 Weyerstraß J, Prediger B, Neugebauer E. et al. Erste Ergebnisse eines deutschen Zweitmeinungsportals zeigen neben einer hohen Patientenzufriedenheit große Diskrepanzen zwischen Erstempfehlung und Zweitmeinung. Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes 2018; 133: 46-50
  • 8 Leitlinienprogramm Onkologie (Deutsche Krebsgesellschaft, Deutsche Krebshilfe, AWMF): S3-Leitlinie Kolorektales Karzinom, Langversion 1.0, AWMF Registernummer: 021-007OL. http://leitlinienprogramm-onkologie.de/Leitlinien.7.0.html
  • 9 UICC (International Union Against Cancer). TNM Classification of malignant tumours. Sobin LH, Wittekind Ch. (eds) 6th ed. New York: Wiley; 2002
  • 10 Aaronson NK, Ahmedzai S, Bergman B. et al. The European Organization for Research and Treatment of Cancer QLQ-C30: A quality-of-life instrument for use in international clinical trials in oncology. J Natl Cancer Inst 1993; 85: 365-376
  • 11 McLachlan SA, Devins GM, Goodwin PJ. Validation of the European Organization for Research and Treatment of Cancer Quality of Life Questionnaire (QLQ-C30) as a measure of psychosocial function in breast cancer patients. European journal of cancer (Oxford, England: 1990) 1998; 34 (04) 510-517
  • 12 Renahy E, Parizot I, Chauvin P. Determinants of the frequency of online health information seeking: results of a web-based survey conducted in France in 2007. Inform Health Soc Care 2010; 35 (01) 25-39
  • 13 Heiman H, Keinki C, Huebner J. EHealth literacy in patients with cancer and their usage of web-based information. J Cancer Res Clin Oncol 2018; 144 (09) 1843-1850
  • 14 Tustin N. The role of patient satisfaction in online health information seeking. J Health Commun 2010; 15 (01) 3-17
  • 15 Baumann E, Czerwinski F, Reifegerste D. Gender-specific determinants and patterns of online health information seeking: Results from a representative German health survey. J Med Internet Res 2017; 19 (04) e92
  • 16 Homayounfar K, Lordick F, Ghadimi M. Qualitätssicherung: Multidisziplinäre Tumorboards – trotz Problemen unverzichtbar. Dtsch Arztebl 2014; 111 (22) A-998 / B-852 / C-806
  • 17 Hillen MA, Medendorp NM, Daams JG. et al. Patient-driven second opinions in oncology: A systematic review. . Oncologist 2017; 22 (10) 1197-1211
  • 18 Clauson J, Hsieh YC, Acharya S. et al. Results of the Lynn Sage Second-Opinion Program for local therapy in patients with breast carcinoma. Changes in management and determinants of where care is delivered. Cancer 2002; 94 (04) 889-894
  • 19 Kim KK, Joseph JG, Ohno-Machado L. Comparison of consumers’ views on electronic data sharing for healthcare and research. J Am Med Inform Assoc 2015; 22 (04) 821-830