Aktuelle Urol 2021; 52(01): 50-53
DOI: 10.1055/a-1170-8373
Case Report

A case of primary adenocarcinoma of the seminal vesicle treated by total laparoscopic pelvic exenteration

Ein Fall eines primären Adenokarzinoms der Samenblase, behandelt durch totale laparoskopische Beckenexenteration
Kosuke Tochigi
Nagoya University Graduate School of Medicine Faculty of Medicine, Department of Urology, Nagoya
,
Yoshihisa Matsukawa
Nagoya University Graduate School of Medicine Faculty of Medicine, Department of Urology, Nagoya
,
Shohei Ishida
Nagoya University Graduate School of Medicine Faculty of Medicine, Department of Urology, Nagoya
,
Yasuhito Funahashi
Nagoya University Graduate School of Medicine Faculty of Medicine, Department of Urology, Nagoya
,
Takashi Fujita
Nagoya University Graduate School of Medicine Faculty of Medicine, Department of Urology, Nagoya
,
Masashi Kato
Nagoya University Graduate School of Medicine Faculty of Medicine, Department of Urology, Nagoya
,
Momokazu Gotoh
Nagoya University Graduate School of Medicine Faculty of Medicine, Department of Urology, Nagoya
› Author Affiliations

Abstract

An adenocarcinoma of the seminal vesicle is a rare malignancy with a poor prognosis. Its symptoms are non-specific, rendering diagnosis difficult. We present the case of a 74-year-old male with haematospermia. Magnetic resonance imaging revealed a bulky tumour of the seminal vesicle infiltrating the prostate gland, bladder and rectum. A transrectal ultrasound-guided biopsy revealed an adenocarcinoma. Computed tomography revealed multiple lung metastases. The serum CA-125 level was high. Androgen deprivation therapy and chemotherapy (docetaxel) were prescribed. After 12 courses of docetaxel, the primary tumour and the lung metastases decreased in size and the serum CA-125 level returned to normal. The patient underwent total laparoscopic pelvic exenteration with placement of a neobladder. Histological examination revealed a mucinous adenocarcinoma with negative surgical margins. The patient did not receive adjuvant chemotherapy or radiation. He shows no evidence of recurrence 19 months after surgery.

Zusammenfassung

Das Adenokarzinom der Samenblase ist eine seltene Malignität mit schlechter Prognose. Seine Symptome sind unspezifisch, was die Diagnose erschwert. Der von uns vorgestellte Fall betrifft einen 74-jährigen Mannes mit Hämatospermie. In der Magnetresonanztomographie fand sich ein sperriger Tumor der Samenblase mit Infiltration von Prostata, Blase und Rektum. Die transrektale ultraschallgeführte Biopsie ergab ein Adenokarzinom. In der Computertomographie wurden mehrere Lungenmetastasen festgestellt. Des Weiteren wurde eine hohe Serumkonzentration von CA-125 gemessen. Dem Patienten wurden eine Androgendeprivationstherapie und eine Chemotherapie (Docetaxel) verordnet. Nach 12 Zyklen mit Docetaxel schrumpften die primären Tumor- und Lungenmetastasen und der CA-125-Spiegel normalisierte sich. Der Patient unterzog sich einer totalen laparoskopischen Beckenexenteration mit Platzierung einer Neoblase. Die histologische Untersuchung ergab ein muzinöses Adenokarzinom mit negativen Resektionsrändern. Der Patient erhielt keine adjuvante Chemotherapie oder Bestrahlung. Er zeigt 19 Monate nach der Operation keine Anzeichen eines Rezidivs.



Publication History

Article published online:
27 August 2020

© 2020. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • References

  • 1 Katafigiotis I, Sfoungaristos S, Duvdevani M. et al. Primary adenocarcinoma of the seminal vesicles. A review of the literature. Arch Ital Urol Androl 2016; 88: 47-51
  • 2 Ohmori T, Okada K, Tabei R. et al. CA125-producing adenocarcinoma of the seminal vesicle. Pathol Int 1994; 44: 333-337
  • 3 Ormsby AH, Haskell R, Jones D. et al. Primary seminal vesicle carcinoma: an immunohistochemical analysis of four cases. Mod Pathol 2000; 13: 46-51
  • 4 Eken A, Izol V, Aridogan A. et al. An unusual cause of hematospermia: primary adenocarcinoma of the seminal vesicle. Can Urol Assoc J 2012; 6: E259-262
  • 5 Sollini M, Silvotti M, Casali M. et al. The role of imaging in the diagnosis of recurrence of primary seminal vesicle adenocarcinoma. World J Mens Health 2014; 32: 61-65
  • 6 Uehara K, Nakamura H, Yoshino Y. et al. Initial experience of laparoscopic pelvic exenteration and comparison with conventional open surgery. Surg Endosc 2016; 30: 132-138
  • 7 Guindalini RS, Mak MP, Takahashi TK. et al. Multiagent chemotherapy for metastatic adenocarcinoma of the seminal vesicle. Anticancer Drugs 2014; 25: 115-119