Z Gastroenterol 2020; 58(09): 847-854
DOI: 10.1055/a-1217-7465
Originalarbeit

Preliminary Clinical Experience with Shear Wave Dispersion Imaging for Liver Viscosity in Preoperative Diagnosis of Focal Liver Lesions

Vorläufige klinische Erfahrung mit der Scherwellendispersionsbildgebung für die Leberviskosität bei der präoperativen Diagnose fokaler Leberläsionen
Yi Dong
1   Ultrasound Department, Zhongshan Hospital Fudan University, Shanghai, China
,
Yijie Qiu
1   Ultrasound Department, Zhongshan Hospital Fudan University, Shanghai, China
,
Qi Zhang
1   Ultrasound Department, Zhongshan Hospital Fudan University, Shanghai, China
,
Daohui Yang
1   Ultrasound Department, Zhongshan Hospital Fudan University, Shanghai, China
,
Lingyun Yu
1   Ultrasound Department, Zhongshan Hospital Fudan University, Shanghai, China
,
Wen-Ping Wang
1   Ultrasound Department, Zhongshan Hospital Fudan University, Shanghai, China
,
Christoph F. Dietrich
2   Caritas-Krankenhaus Bad Mergentheim gGmbH, Bad Mergentheim, Germany
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Abstract

Background The aim of our study is to analyze viscosity characteristics of focal liver lesions (FLLs) and the diagnostic performance of shear wave dispersion (SWD) in differentiating benign and malignant FLLs.

Methods Between January 2018 and April 2018, 58 consecutive patients (median age 57, age range 21–74 years, 37 males) with 58 FLLs located on the right lobe of liver were prospectively studied. The Aplio i900 series diagnostic ultrasound system (Canon Medical systems) equipped with a curvilinear PV1-475BX transducer (1–8 MHz) was used. SWD slope and viscosity measurements were expressed as mean ± standard deviation for both liver tumors and background liver parenchyma. Histopathological results after surgery were regarded as the gold standard for diagnosis.

Results Final diagnosis included 40 cases of malignant and 18 cases of benign FLLs. The mean viscosity value were 14.78 ± 1.86 m/s/kHz for hepatocellular carcinoma (n = 30), 14.81 ± 2.35 m/s/kHz for liver metastasis lesions (n = 10), 13.23 ± 1.31 m/s/kHz for hemangioma (n = 13), and 13.67 ± 2.72 m/s/kHz for focal nodular hyperplasia (n = 5). Malignant FLLs showed higher mean viscosity values (14.79 ± 3.15 m/s/KHz) than benign FLLs (13.36 ± 2.76 m/s/KHz) (p < 0.05). The best performing cut-off value of lesion viscosity was 13.15 m/s/kHz (sensitivity 83.3 %; specificity 56.5 %; area under the curve (AUC) 0.71) for malignancy) (p < 0.05).

Conclusions The analysis of SWD slope and liver viscosity parameters provide additional viscoelastic information about FLLs before operation.

Zusammenfassung

Einleitung Ziel der Studie ist es die Viskosität fokaler Leberläsionen (FLL) zu bestimmen und die Aussagekraft der Scherwellendispersion zur Differenzierung von benignen und malignen Leberraumforderung zu validieren.

Methode Zwischen Januar und April 2018 wurden 58 konsekutive Patienten (medianes Alter der Patienten 57 (21–74) Jahre, 37 Männer) mit FLL im rechten Leberlappen prospektiv untersucht. Die Untersuchungen erfolgten mit einem hochauflösenden Ultraschallgerät Canon Aplio i900, ausgerüstet mit einem kurvilinearen Schallkopf PV1-475BX (1–8 MHz). Die Scherwellendispersion und Viskositätmessungen wurden ausgedrückt als Mittelwert ± Standardabweichung, sowohl für die FLL, als auch für das Leberparenchym. Der Goldstandard war die histopathologische Untersuchung der FLL nach chirurgischer Resektion.

Ergebnisse Die finale Diagnose beinhaltete 40 Patienten mit malignen und 18 Patienten mit benignen FLL. Die mittleren Viskositätswerte lagen bei 14,78 ± 1,86 m/s/kHz für hepatozelluläre Karzinome (n = 30), 14,81 ± 2,35 m/s/kHz für Lebermetastasen (n = 10), 13,23 ± 1,31 m/s/kHz für Hämangiome (n = 13) und 13,67 ± 2,72 m/s/kHZ für fokale noduläre Hyperplasien (n = 5). Maligne fokale Leberläsionen zeigten (14.79 ± 3.15 m/s/KHz) höhere Viskositätswerte als gutartige fokale Leberläsionen (13.36 ± 2.76 m/s/KHz) (P < 0,05). Bei einem angenommenen Wert von 13,15 m/s/kHz betrug die Sensitivität für die richtige Erkennung maligner Raumforderungen 83,3 %, die Spezifität 56,5 %, die Fläche unter der Kurve (area under the curve (AUC) 0,71, p < 0,05).

Schlussfolgerung Die Analyse der Leberviskositätsmessung mittels Scherwellendispersion gibt zusätzliche Informationen zur Charakterisierung fokaler Leberläsionen.



Publikationsverlauf

Eingereicht: 09. Oktober 2019

Angenommen: 06. Juli 2020

Artikel online veröffentlicht:
18. September 2020

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