Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-1490-5244
Buccal mucosa graft tube urethroplasty for the treatment of bulbopenile urethral trauma accompanied with massive tissue loss due to improvised explosive device injury
Urethroplastik der bukkalen Mukosa-Transplantatröhre zur Behandlung eines bulbopenilen Harnröhrentraumas mit massivem Gewebeverlust ausgelöst durch einen improvisierten Sprengkörper
Abstract
Urinary diversion with suprapubic cystostomy and delayed urethroplasty is recommended for the treatment of penetrating posterior urethral traumas. A devastating urethral trauma caused by a blast injury due to an improvised explosive device is an extremely rare clinical condition and treatment options are limited due to accompanying massive tissue and muscle loss. Staged urethral reconstruction using a pedicled gracilis muscle flap with a skin or buccal mucosa graft is the preferred treatment option for complex urethral traumas. In case of a devastated urethra due to an intensive explosive device injury, treatment options are limited, especially if the gracilis muscle cannot be used. We report the case of a 30-year-old male patient with a devastated bulbopenile urethra and massive local tissue and adjacent muscle loss including the gracilis muscle. The patient was successfully treated by buccal mucosa graft tube urethroplasty. Urethral stricture recurred but was successfully treated by means of endoscopy. At 24 months’ follow-up, the patient was continent and urinated normally.
Zusammenfassung
Eine Harnableitung mit suprapubischer Zystostomie und verzögerter Urethroplastik wird zur Behandlung von durchdringenden posterioren Harnröhrentraumata empfohlen. Ein verheerendes Harnröhrentrauma, das durch eine Explosionsverletzung durch einen improvisierten Sprengkörper verursacht wird, ist eine äußerst seltene klinische Erkrankung, und die Behandlungsmöglichkeiten sind aufgrund des damit einhergehenden massiven Gewebe- und Muskelverlusts begrenzt. Eine abgestufte Rekonstruktion der Harnröhre unter Verwendung eines gestielten Gracilis-Muskellappens mit Haut- oder Mundschleimhauttransplantat ist die bevorzugte Behandlungsoption für komplexe Harnröhrentraumata. Bei einer zerstörten Harnröhre aufgrund einer intensiven Verletzung durch Sprengstoff sind die Behandlungsmöglichkeiten begrenzt, insbesondere wenn der Gracilis-Muskel nicht verwendet werden kann. Wir berichten über einen 30 Jahre alten männlichen Patienten mit einer zerstörten bulbopenilen Harnröhre und massivem lokalem Gewebe und angrenzendem Muskelverlust einschließlich Gracilis-Muskel. Der Patient wurde erfolgreich durch Urethroplastik der bukkalen Mukosa-Transplantatröhre behandelt. Eine wieder auftretende Harnröhrenstriktur wurde erfolgreich endoskopisch behandelt. Nach 24 Monaten war der Patient kontinent und urinierte normal.
Publication History
Received: 16 April 2021
Accepted: 01 June 2021
Article published online:
13 July 2021
© 2021. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
-
References
- 1 Al-Azzawi IS, Koraitim MM. Lower genitourinary trauma in modern warfare: the experience from civil violence in Iraq. Injury 2014; 45: 885-889
- 2 Bryk DJ, Zhao LC. Guideline of guidelines: a review of urological trauma guidelines. BJU Int 2016; 117: 226-234
- 3 Mundy AR, Andrich DE. Entero-urethroplasty for the salvage of bulbo-membranous stricture disease or trauma. BJU Int 2010; 105: 1716-1720
- 4 Camp S, Cartwright P, Siddiqi F. The prefabricated gracilis muscle flap with full-thickness skin graft and delay for urethral channel reconstruction. Ann Plast Surg 2011; 67: 59-61
- 5 Crane C, Cornejo A, Lyons R. et al. Urethral reconstruction using a prefabricated pedicled gracilis flap. Ann Plast Surg 2013; 70: 691-693
- 6 Zinman L. Muscular, myocutaneous, and fasciocutaneous flaps in complex urethral reconstruction. Urol Clin North Am 2002; 29: 443-viii
- 7 Nikolavsky D. Prelaminated Gracilis Flap with Buccal Mucosal Graft for Salvage of Devastated Urethra. Case Rep Urol 2015;
- 8 Chapple C, Andrich D, Atala A. et al. SIU/ICUD Consultation on Urethral Strictures: The management of anterior urethral stricture disease using substitution urethroplasty. Urology 2014; 83: S31-S47