Psychiatr Prax 2021; 48(05): 227-230
DOI: 10.1055/a-1500-9805
Editorial

Spravato oder die Frage: „Wie viel darf ein Antidepressivum kosten?“

Spravato or the Question: „How Much May an Antidepressant Cost?“
Hermann Spießl
Bezirkskrankenhaus Landshut, Deutschland
› Author Affiliations
Zoom Image
Hermann Spießl

Über 10 Jahre ist es her, dass mit Agomelatin ein neues Antidepressivum auf den Markt kam. Große Hoffnungen ruhen daher auf (Es)Ketamin. Ketamin – eine aufgrund der Wirkmechanismen pharmakologisch interessante Substanz – konnte seine Wirkung im klinischen Alltag als i. v. Infusion in der Dosierung 0,5 mg/kg KG (off-label) wie auch in einer Reihe offener Studien und RCTs zeigen, in Einzelfällen mit oft beeindruckenden Effekten. Die Kosten für eine Ketamin-i. v.-Behandlung inkl. Überwachung lagen bei etwa 200 Euro.

Mit Spannung wurde daher die Zulassung von (Es)Ketamin in einer einfacheren Applikationsform erwartet. Diese erfolgte für Esketamin Nasenspray (Spravato) 2019 in den USA und im EWR, seit Frühjahr 2021 ist Spravato nun zum Einsatz im stationären Bereich unter Beachtung besonderer Sicherheitsvorkehrungen verfügbar. Spravato kann auf Antrag des Krankenhauses als sog. „Neue Untersuchungs- und Behandlungsmethode“ (NUB) abgerechnet werden – außerbudgetär, zeitlich befristet und fallbezogen/sachgerecht (was letztendlich aber erst in den Verhandlungen der Vertragsparteien vor Ort mit dem Krankenhaus festgelegt wird und somit ein wirtschaftliches Risiko für die Kliniken darstellt). Seit 01.03.2021 läuft das AMNOG-Verfahren der frühen Nutzungsbewertung, der Beschluss des G-BA soll am 19.08.2021 erfolgen. Der vom Hersteller aktuell festgesetzte Preis für Spravato in Deutschland: 345 Euro pro Nasenspray (28 mg), Mindestabnahme 24 Nasensprays (entsprechend 8280 Euro für 4 Behandlungswochen).



Publication History

Article published online:
14 July 2021

© 2021. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Fedgchin M, Trivedi M, Daly E. et al. Efficacy and safety of fixed-dose esketamine nasal spray combined with a new oral antidepressant in treatment-resistant depression: Results of a randomized, double-blind, active-controlled study (TRANSFORM-1). Int J Neuropsychopharmacol 2019; 22: 616-630
  • 2 Popova V, Daly EJ, Trivedi M. et al. Efficacy and safety of flexibly dosed esketamine nasal spray combined with a newly initiated oral antidepressant in treatment-resistant depression: a randomized double-blind active-controlled study. Am J Psychiatry 2019; 176: 428-438
  • 3 Ochs-Ross R, Daly E, Zhang Y. et al. Efficacy and safety of esketamine nasal spray plus an oral antidepressant in elderly patients with treatment-resistant depression – TRANSFORM-3. Am J Geriatr Psychiatry 2020; 28: 121-141
  • 4 Daly E, Trivedi MH, Janik A. et al. Efficacy of esketamine nasal spray plus oral antidepressant treatment for relapse prevention in patients with treatment-resistant depression. A randomized clinical trial. JAMA Psychiatry 2019; 76: 893-903
  • 5 Wajs E, Aluisio L, Holder R. et al. Esketamine nasal spray plus oral antidepressant in patients with treatment-resistant depression: Assessment of long-term safety in a Phase 3, open-label study (SUSTAIN-2). J Clin Psychiatry 2020; 81: 19m12891
  • 6 Christea IA, Daudet F. US Food and Drug Administration approval of esketamine and brexanolone. Lancet Psychiat 2019; 6: 975-977
  • 7 Turner EH. Esketamine for treatment-resistant depression: seven concerns about efficacy and FDA approval. Lancet Psychiat 2019; 6: 977-979
  • 8 Gastaldon C, Papola D, Ostuzzi D. et al. Esketamine for treatment resistant depression: a trick of smoke and mirrors?. Epidemiol Psychiatr Sci 2020; 29: e79, 1-4
  • 9 Horowitz MA, Moncrieff J. Are we repeating mistakes of the past? A review of the evidence of esketamine. Br J Psychiatry 2020; 1-4 DOI: 10.1192/bjp2020.89.
  • 10 Mahase E. Esketamine for treatment resistant depression ist not recommended by NICE. BMJ 2020; 368: m329
  • 11 Ross EL, Soeteman D. Cost-effectiveness of esketamine nasal spray for patients with treatment-resistant depression in the United States. Psychiatr Serv 2020; 71: 988-997
  • 12 Agboola F, Atlas SJ, Touchette DR. et al. The effectiveness and value of esketamine for the management of treatment-resistant depression. J Manag Care Spec Pharm 2020; 26: 16-20
  • 13 Donuhoe JM, Pincus HA. Reducing the societal burden of depression: a review of economic costs, quality of care and effects of treatment. Pharmacoeconomics 2007; 25: 7-24
  • 14 Fu D-J, Ionescu DF, Li X. et al. Esketamine nasal spray for rapid reduction of major depressive disorder symptoms in patients who have active suicidal ideation with intent: double-blind, randomized study (ASPIRE I). J Clin Psychiatry 2020; 81: 19m13191
  • 15 Ionescu DF, Fu D-J, Qiu X. et al. Esketamine nasal spray for rapid reduction of depressive symptoms in patients with major depressive disorder who have active suicide ideation with intent: Results of a Phase 3, double-blind, randomized study (ASPIRE II). Int J Neuropsychopharmacol 2021; 24: 22-31
  • 16 Plöderl M, Volkmann C. Esketamin. Ein berechtigter Hype in der Suizidprävention?. Suizidprophylaxe 2021; 48: 10-14
  • 17 Duru G, Fantino B. The clinical relevance of changes in the Montgomery-Asberg Depression Rating Scale using the minimum clinically important difference approach. Curt Med Res Open 2008; 24: 1329-1335
  • 18 Leucht S, Fennema H, Engel RR. et al. What does the MADRS mean? Equipercentile linking with the CGI using a company database of mirtazapine studies. J Affect Disord 2017; 210: 287-293
  • 19 Hengartner MP, Jakobsen JC, Sorensen A. et al. Efficacy of new-generation antidepressants assessed with Montgomery-Asberg Depression Rating Scale, the gold standard clinician rating scale: A meta-analysis of randomised placebo-controlled trials. PLoS ONE 2020; 15: e0229381
  • 20 Eden J-L, Konnopka A, König HH. Kosten der Depression in Deutschland. Psychiat Prax 2021; DOI: 10.1055/a-1399-4430.