Klin Padiatr 2023; 235(01): 23-30
DOI: 10.1055/a-1692-8923
Original Article

Ambulante Antibiotika-Verordnungsrate und Mastoiditis-Fälle bei Kindern und Jugendlichen im Saarland, 2014–2019

Outpatient Antibiotic Prescription Rates and Mastoiditis in Children and Adolescents, Saarland, 2014–2019
Rebekka Brockhaus
1   Paediatric Hematology and Oncology, Children’s Hospital Medical Center, Homburg, Deutschland
,
Gentiana I. Wenzel
2   Otorhinolaryngology, Saarland University Hospital and Saarland University Faculty of Medicine, Homburg, Deutschland
,
Sören L. Becker
3   Medical Microbiology and Hygiene, Saarland University Medical Center, Homburg, Deutschland
,
Gudrun Wagenpfeil
4   Institutes for Medical Biometry, Epidemiology and Medical Informatics (IMBEI), Saarland University, Campus Homburg, Homburg, Deutschland
,
Bernhard Schick
5   Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg, Deutschland
,
Barbara Gärtner
6   Instituites for Medical Microbiology and Hospital Hygiene, Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg, Deutschland
7   Institues for Medical Microbiology and Hospital Hygiene, Hospital Hygiene and Infection Control, Homburg, Deutschland
,
Arne Simon
1   Paediatric Hematology and Oncology, Children’s Hospital Medical Center, Homburg, Deutschland
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Hintergrund Infektionen der Atemwege sind die Hauptindikation für eine ambulante Antibiotikatherapie im Kindes- und Jugendalter. In den letzten Jahren ist die Antibiotika-Verordnungsrate (AVR) in der pädiatrischen Bevölkerung im Saarland deutlich zurückgegangen.

Ziele und Fragestellung Ziel des retrospektiven Mastoiditis-Audits im PaedineSaar Netzwerk ist es, die Inzidenz der stationären akuten Mastoiditis (AM) im Saarland (2014–2019) im Hinblick auf die sinkende AVR bei Kindern zu untersuchen sowie Daten zum klinischen Verlauf der AM zu erheben.

Methoden Es wurden alle stationären AM-Fälle (2014–2019) aus 6 Kliniken für Kinderheilkunde und/oder HNO-Heilkunde im Saarland und Trier retrospektiv ausgewertet. Patienten mit AM im Alter von 0–17 Jahren mit Wohnsitz im Saarland wurden in die Studie eingeschlossen.

Ergebnisse Zwischen 2014 und 2019 wurden 53 stationär behandelte AM-Fälle erfasst. Während des Studienzeitraums gab es keinen signifikanten Anstieg der AM-Inzidenz (mittlere Inzidenz 2014–2019 6,1/100 000). 34% (18/53) der Patienten erhielten prästationär eine orale antibiotische Therapie. Mindestens eine Komplikation trat bei 30% der Patienten (16/53) auf. Es zeigte sich ein leichter Trend zu mehr Komplikationen bei Kindern ohne orale Antibiotikabehandlung vor der stationären Aufnahme (14/35 (40%) vs. 2/18 (11%) P=0,056).

Diskussion Die Inzidenz der stationär behandelten AM im Saarland ist 2014–2019 trotz eines signifikanten Rückgangs der ambulanten AVR nicht gestiegen. Die Ergebnisse dieses Audits sollen zur Entwicklung eines standardisierten Vorgehens bei der Diagnostik und Behandlung von Kindern mit AM dienen.

Abstract

Background Infections of the respiratory tract are the main indication for outpatient antibiotic therapy in children and adolescents. In recent years the antibiotic prescription rate (APR) in the pediatric population has decreased significantly.

Objectives The aim of the retrospective mastoiditis audit in the PaedineSaar network is to investigate the incidence of inpatient acute mastoiditis (AM) in Saarland (2014–2019) regarding to the decreasing APRs in children, as well as to gather data of the clinical course of AM.

Methods All inpatient AM cases 2014–2019 were analyzed retrospectively from 6 hospitals for pediatrics and/or otorhinolaryngology in Saarland and Trier. Children and adolescents aged 0–17 years and residing in Saarland were included in the study.

Results 2014–2019 53 inpatient treated AM cases have been recorded. During the study period there was no significant increase of AM incidence (mean incidence 2014–2019: 6.1/100,000). 34% (18/53) of the patients received prehospital antibiotic treatment (main indication: acute otitis media (AOM) 15/18, 83%). At least one complication occurred in 30% of the patients (16/53). There was a slight trend to more complications in children without oral antibiotic treatment before admission (14/35 (40%) vs. 2/18 (11%) p=0.056).

Conclusions The incidence of AM leading to inpatient treatment in children in Saarland did not increase 2014–2019 despite a significant and sustained decline in the outpatient APRs. The results of this audit should be used for the development of a more standardized approach concerning the diagnostics and treatment of children with AM.



Publication History

Article published online:
13 December 2021

© 2021. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Balsamo C, Biagi C, Mancini M. et al. Acute mastoiditis in an Italian pediatric tertiary medical center: a 15 – year retrospective study. Ital J Pediatr 2018; 44: 71 DOI: 10.1186/s13052-018-0511-z.
  • 2 Di Mario S, Gagliotti C, Buttazzi R. et al. Reducing antibiotic prescriptions in children is not associated with higher rate of complications. Eur J Pediatr 2021; 180: 1185-1192 DOI: 10.1007/s00431-020-03861-8.
  • 3 Exner V, Höser C, Trapp S. et al. Antibiotika-Verordnungen bei Atemwegsinfektionen im Kindesalter – Auswertung einer bundesweiten Umfrage bei Fachärzten für Kinder- und Jugendmedizin oder Allgemeinmedizin. Bundesgesundheitsblatt – Gesundheitsforschung – Gesundheitsschutz 2020; 63: 1231-1240 DOI: 10.1007/s00103-020-03214-8.
  • 4 Grossman Z, Silverman BG, Porter B. et al. Implementing the delayed antibiotic therapy approach significantly reduced antibiotics consumption in Israeli children with first documented Acute otitis media. Pediatr Infect Dis J 2010; 29: 595-599
  • 5 Grossman Z, Zehavi Y, Leibovitz E. et al. Severe Acute Mastoiditis Admission is Not Related to Delayed Antibiotic Treatment for Antecedent Acute Otitis Media. Pediatr Infect Dis J 2016; 35: 162-165 DOI: 10.1097/inf.0000000000000951.
  • 6 Groth A, Enoksson F, Hultcrantz M. et al. Acute mastoiditis in children aged 0-16 years--a national study of 678 cases in Sweden comparing different age groups. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 2012; 76: 1494-1500 DOI: 10.1016/j.ijporl.2012.07.002.
  • 7 Ho D, Rotenberg BW, Berkowitz RG. The relationship between acute mastoiditis and antibiotic use for acute otitis media in children. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 2008; 134: 45-48 DOI: 10.1001/archotol.134.1.45.
  • 8 Holstiege J, Garbe E. Systemic antibiotic use among children and adolescents in Germany: a population-based study. Eur J Pediatr 2013; 172: 787-795 DOI: 10.1007/s00431-013-1958-y.
  • 9 Holstiege J, Schulz M, Akmatov M. et al. Update: Die ambulante Anwendung systemischer Antibiotika in Deutschland im Zeitraum 2010 bis 2018 – Eine populationsbasierte Studie. Zentralinstitut für die kassenärztliche Versorgung. Zentralinstitut für die kassenärztliche Versorgung in Deutschland (Zi) 2019; Versorgungsatlas-Bericht Nr. 19/07 DOI: 10.20364/VA-19.07.
  • 10 Holstiege J, Schulz M, Akmatov MK. et al. Marked reductions in outpatient antibiotic prescriptions for children and adolescents - a population-based study covering 83% of the paediatric population, Germany, 2010 to 2018. Euro Surveill 2020; 25 DOI: 10.2807/1560-7917.es.2020.25.31.1900599.
  • 11 Holstiege JB, Akmatov J, Tillmann MK. et al. Rückgang der ambulanten Antibiotika-Verordnungen bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland 2010-2019 - Regionale Entwicklung in den deutschen KV-Regionen. Monatsschrift für Kinderheilkunde. 2021
  • 12 King LM, Bartoces M, Hersh AL. et al. National Incidence of Pediatric Mastoiditis in the United States, 2000-2012: Creating a Baseline for Public Health Surveillance. Pediatr Infect Dis J 2019; 38: e14-e16 DOI: 10.1097/INF.0000000000002049.
  • 13 Kvaerner KJ, Bentdal Y, Karevold G. Acute mastoiditis in Norway: no evidence for an increase. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 2007; 71: 1579-1583 DOI: 10.1016/j.ijporl.2007.06.022.
  • 14 Liese J, Berger C C, Berner R R. et al. Chapter 19.3: Mastoiditis. German Society for Pediatric Infectious Diseases (DGPI): Handbook Infections in Children and Adolescents. 2018. Thieme;
  • 15 Nussinovitch M, Yoeli R, Elishkevitz K. et al. Acute mastoiditis in children: epidemiologic, clinical, microbiologic, and therapeutic aspects over past years. Clin Pediatr (Phila) 2004; 43: 261-267 DOI: 10.1177/000992280404300307.
  • 16 Petersen I, Johnson AM, Islam A. et al. Protective effect of antibiotics against serious complications of common respiratory tract infections: retrospective cohort study with the UK General Practice Research Database. BMJ 2007; 335: 982 DOI: 10.1136/bmj.39345.405243.BE.
  • 17 Pritchett CV, Thorne MC. Incidence of pediatric acute mastoiditis: 1997-2006. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 2012; 138: 451-455 DOI: 10.1001/archoto.2012.269.
  • 18 Sapir A, Ziv O, Leibovitz E. et al. Impact of the 13-valent pneumococcal conjugate vaccine (PCV13) on acute mastoiditis in children in southern Israel: A 12-year retrospective comparative study (2005-2016). Int J Pediatr Otorhinolaryngol 2021; 140: 110485 DOI: 10.1016/j.ijporl.2020.110485.
  • 19 Thompson PL, Gilbert RE, Long PF. et al. Effect of antibiotics for otitis media on mastoiditis in children: a retrospective cohort study using the United kingdom general practice research database. Pediatrics 2009; 123: 424-430 DOI: 10.1542/peds.2007-3349.
  • 20 Van Zuijlen DA, Schilder AG, Van Balen FA. et al. National differences in incidence of acute mastoiditis: relationship to prescribing patterns of antibiotics for acute otitis media?. Pediatr Infect Dis J 2001; 20: 140-144 DOI: 10.1097/00006454-200102000-00004.