Obwohl sich die Prognose hämatologischer und onkologischer Patienten in den letzten
Jahrzehnten drastisch verbessert hat, ist ihre Sterblichkeit auf der Intensivstation
im Vergleich zu Nicht-Krebspatienten immer noch hoch. Daher ist das interdisziplinäre
Management von entscheidender Bedeutung, um zu ermitteln, welche Patienten von einer
Verlegung auf die Intensivstation profitieren, und um die Behandlung zu optimieren.
Dieser Beitrag gibt einen Überblick über den aktuellen Stand der Intensivtherapie
dieser gefährdeten und oft komplexen Patienten.
Abstract
Cancer patients compromise about 15–20 % of all patients on the intensive Care Unit
(ICU). Moreover, recent therapeutic developments in hematology oncology as chimeric
T-cells (CAR T-cells) regularly require critical care and therefore the amount of
cancer patients in the ICU is expected to grow in the coming years. Although their
prognosis has dramatically improved over the past decades, the mortality on cancer
patients on the ICU is still high compared to non-cancer patients. Therefore, the
interdisciplinary management of these patients is crucial in order to accurately identify
patients who benefit from transfer to the ICU and to optimize treatment of these vulnerable
and often complex patients. Consequently, large cohort studies have shown a positive
impact of daily interdisciplinary patient visits including hematology-oncology and
critical care medicine on survival of cancer patients on the ICU. This short review
summarizes current knowledge and open questions in the critical care management of
cancer patients.
Schlüsselwörter
Krebspatienten Intensivstation - CAR-T - Sepsis - ECMO - respiratorisches Versagen
Key words
cancer patients - intensive care unit - CAR-T - sepsis - ECMO - respiratory failure