Nuklearmedizin 2022; 61(02): 111-119
DOI: 10.1055/a-1697-8126
Original Article

Vorausschauende Entlassungskriterien nach Lu-177-PSMA-Therapie – Diskussion unterschiedlicher Szenarien

Anticipating Criteria for Discharge after Lu-177-PSMA Treatment – Discussion of Several Scenarios
Wolfgang Tilman Kranert
1   University Hospital, Department of Nuclear Medicine, Goethe University Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany (Ringgold ID: RIN9173)
,
Benjamin Bockisch
1   University Hospital, Department of Nuclear Medicine, Goethe University Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany (Ringgold ID: RIN9173)
,
Jennifer Wichert
1   University Hospital, Department of Nuclear Medicine, Goethe University Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany (Ringgold ID: RIN9173)
,
Daniel Gröner
1   University Hospital, Department of Nuclear Medicine, Goethe University Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany (Ringgold ID: RIN9173)
,
Amir Sabet
1   University Hospital, Department of Nuclear Medicine, Goethe University Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany (Ringgold ID: RIN9173)
,
Justus Baumgarten
1   University Hospital, Department of Nuclear Medicine, Goethe University Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany (Ringgold ID: RIN9173)
,
Linh Quyen Christina Nguyen Ngoc
1   University Hospital, Department of Nuclear Medicine, Goethe University Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany (Ringgold ID: RIN9173)
,
Frank Grünwald
1   University Hospital, Department of Nuclear Medicine, Goethe University Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany (Ringgold ID: RIN9173)
,
Christian Happel
1   University Hospital, Department of Nuclear Medicine, Goethe University Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany (Ringgold ID: RIN9173)
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Ziel Ziel ist es, einen praxisorientierten Beitrag zur Diskussion eines Algorithmus zur Entlassung unter Strahlenschutzgesichtspunkten von Patienten nach Therapien mit Lu-177 markiertem PSMA zu leisten. Dieser kann als Basis zur Weiterentwicklung von Vorgaben für die Entlassungspraxis für andere zukünftige Therapien mit offenen radioaktiven Stoffen dienen.

Material und Methoden Anhand der Analyse der Behandlungsdaten von 478 Zyklen Lu-177-PSMA-617 (140 Patienten) wurde der Zusammenhang zwischen Restaktivität im Patienten und der damit verbundenen Dosisleistung erstellt. Aus den kinetischen Daten regelmäßiger intratherapeutischer Ganzkörpermessungen mit einer Sonde (biexponentieller Fit) wurden daraus Szenarien für die Entlassung entwickelt.

Ergebnis 34 % der Patienten wurden 3- bis 5-mal in einem Kalenderjahr behandelt. 1 mSv pro Kalenderjahr in 2 m Entfernung kann bei der prospektiven Entlassung von 3 bzw. 4 Therapiezyklen pro Jahr nach 72 Stunden stationärem Aufenthalt in 10 % bzw. 15 % der Fälle nicht eingehalten werden. Die mittlere spezifische Dosisleistung im Patienten betrug 0,00462µSv/(h MBq) in 1 m Entfernung. Ein allgemeingültiger quantitativer Zusammenhang der Dosisleistung mit der Restaktivität im Patienten konnte nicht gefunden werden.

Schlussfolgerung Wegen des Ansatzes einer Mehrfachbehandlung der mit Lu-177-PSMA therapierten Patienten müssen die Entlassungsbedingungen prospektiv angepasst werden. Die Zugrundelegung der physikalischen Halbwertszeit von Lu-177 und von 4 Behandlungen im Kalenderjahr führt zu einer konservativen, übersichtlichen Regelung.

Abstract

Aim The aim is to add a pragmatic contribution to the discussion of an algorithm to discharge patients treated with Lu-177-PSMA under the aspect of radiation protection. This also may be applied to therapies with other radioactive tracers in the future.

Material and Methods 478 cycles of Lu-177-PSMA-617 (140 patients) were analyzed. The remaining activity in the patient and the dose rate were correlated. From frequent intratherapeutic measurements (biexponential fit) scenarios for discharging patients are deduced.

Results Thirty-four per cent of all patients treated with Lu-177-PSMA received 3 to 5 cycles per calendar year. The dose limit of 1 mSv per calendar year (German Law) at a distance of 2 m from the patient would be exceeded in 10 % and 15 % of the treated patients if discharged 72 hours after treatment given 3 and 4 cycles per calendar year, respectively. Mean specific dose rate was 0.00462µSv/(h MBq) at a distance of 1 m. A universal correlation between dose rate and the remaining activity in the patient could not be found.

Conclusion The multi cycle concept of the therapies with Lu-177 PSMA has to be taken into account prospectively when discharging the patients. Given the physical half-life of Lu-177 an anticipation of 4 treatment cycles per calendar year leads to a clearly arranged, conservative rule.



Publication History

Received: 07 September 2020

Accepted after revision: 15 November 2021

Article published online:
15 February 2022

© 2022. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
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