Dem/der HNO-/MKG-Chirurg*in kommt in der Diagnostik und Therapie bei fast allen Weichgewebesarkomen
im Kopf-Hals-Bereich eine zentrale Rolle zu. Die Patient*innen sind unverzüglich spezialisierten
Zentren zuzuführen; der Tumor darf nur durch eine zurückhaltende Biopsie gesichert
werden. Bei feststehender Histologie und Tumorausdehnung sollte interdisziplinär ein
Therapiekonzept erarbeitet und der/die Patient*in möglichst im Rahmen von Studien
behandelt werden.
Abstract
The present work discusses soft tissue sarcoma in the head and neck area, due to the
new published German S3-Guideline “adult soft tissue sarcoma”. The head and neck surgeon
plays the central role in the diagnosis and treatment of the vast majority of cases.
It is crucial to admit the patients immediately to specialized centers for diagnoses
and specific treatment. Regarding correct diagnostic procedures, in contrast to squamous
cell carcinoma, a larger accidental excisional biopsy within the tumor tissue is strongly
prognostic negative. After confirmation of histology and tumor extension, it is mandatory
to discuss the interdisciplinary treatment concept. If possible, introduction of the
patient in ongoing clinical studies is key.
Schlüsselwörter
Weichgewebesarkom - Sarkom - Kopf-Hals-Sarkom - Chondrosarkom - Ewing-Sarkom - Rhabdomyosarkom
Keywords
soft tissue sarcoma - sarcoma - head and neck sarcoma - chondrosarcoma - Ewingʼs sarcoma
- rhabdomyosarcoma