Abstract
Background Kawasaki disease (KD) may cause cardiac and coronary
complications. Since definite markers to accurately predict coronary involvement
is not present, we aimed to analyze the role of hematological indices
[neutrophil-to lymphocyte ratio (NLR), platelet-to lymphocyte ratio (PLR),
lymphocyte-to monocyte ratio (LMR), and mean platelet volume (MPV)-to lymphocyte
ratio (MPVLR)], prognostic nutritional index (PNI) and systemic
immune-inflammation index (SII) in predicting coronary involvement of KD.
Patients The medical records of 134 KD patients admitted between January
2008 and December 2019 were investigated. Also, 268 age-matched healthy controls
(HCs) were included in the study.
Methods KD patients were divided into two groups: KD with coronary artery
lesions (KD-CALs) and KD without CALs. Logistic regression analysis was
performed to determine parameters that may predict coronary involvement in
children with KD.
Results Among KD patients, 39 (29.1%) had CALs. When compared with
HCs, the median levels of WBC, neutrophils, monocytes, eosinophils, platelets,
MPV and, the values of NLR, PLR, MPVLR, SII were significantly higher; whereas
lymphocyte count, PNI, platelet distribution width (PDW), LMR were markedly
lower in the KD group (p˂0.001 for all, except for p=0.010 for
eosinophil count). The CALs group's SII, PLR, and PNI values were
significantly lower than those without (p=0.030, p=0.032, and p
˂0.001; respectively). Multivariable regression analysis revealed that PNI, SII,
and gender (male) were associated with CALs in KD.
Conclusion Our analysis revealed that male sex, lower PNI, and lower SII
levels were independently associated with CALs in children with KD.
Zusammenfassung
Hintergrund Die Kawasaki-Krankheit (KD) kann kardiale und koronare
Komplikationen verursachen. Da definitive Marker zur genauen Vorhersage einer
koronaren Beteiligung nicht vorhanden sind, wollten wir die Rolle
hämatologischer Indizes [Neutrophilen-zu-Lymphozyten-Ratio (NLR),
Thrombozyten-zu-Lymphozyten-Ratio (TLR), Lymphozyten-zu-Monozyten-Ratio (LMR)
und mittleres Thrombozytenvolumen (MPV)-zu-Lymphozyten-Ratio (MPVLR)],
prognostischer Ernährungsindex (PNI) und systemischer
Immunentzündungsindex (SII) bei der Vorhersage einer koronaren
Beteiligung von KD analysieren.
Patienten Die Krankenakten von 134
KD-Patienten, die zwischen Januar 2008 und Dezember 2019 aufgenommen wurden,
wurden untersucht. Außerdem wurden 268 altersangepasste gesunde
Kontrollen in die Studie aufgenommen.
Methoden KD-Patienten wurden in
zwei Gruppen eingeteilt: KD mit Koronararterien-Läsionen (CALs) und KD
ohne CALs. Es wurde eine logistische Regressionsanalyse durchgeführt, um
Parameter zu bestimmen, die eine koronare Beteiligung bei Kindern mit KD
vorhersagen können.
Ergebnisse Unter den KD-Patienten hatten 39
(29,1 %) Koronararterien-Läsionen. Verglichen mit gesunde
Kontrollen, waren die Medianwerte von Leukozyten, Neutrophilen, Monozyten,
Eosinophilen, Blutplättchen, MPV und die Werte von NLR, TLR, MPVLR, SII
signifikant höher, während Lymphozytenzahl, PNI,
Blutplättchenverteilungsbreite (PDW), LMR deutlich niedriger als in der
KD-Gruppe (p=0,001 für alle, außer p=0,010
für die Eosinophilenzahl) waren. Die SII-, PLR- und PNI-Werte der
CALs-Gruppe waren signifikant niedriger als die ohne (p=0,030,
p=0,032 bzw. p ˂ 0,001). Eine multivariable Regressionsanalyse
ergab, dass PNI, SII und Geschlecht (männlich) mit CALs bei KD
assoziiert waren.
Schlussfolgerung Unsere Analyse ergab, dass
männliches Geschlecht, niedrigere PNI- und niedrigere SII-Werte
unabhängig voneinander mit CALs bei Kindern mit KD assoziiert
waren.
Key words
coronary artery lesions - Kawasaki disease - prognostic nutritional index - systemic
immune-inflammation index
Schlüsselwörter
Koronararterienläsionen - Kawasaki-Krankheit - prognostischer Ernährungsindex - systemischer
Immunentzündungsindexpublished online 2022