Bei Frauen mit unerfülltem Kinderwunsch sollte auch an eine Hyperprolaktinämie gedacht
werden. Dieser kann unter anderem ein Prolaktinom zugrunde liegen, ein benignes Hypophysenadenom
mit autonomer Prolaktinsekretion. Die Therapie ist häufig unproblematisch, jedoch
sind gerade in Zusammenhang mit einer Schwangerschaft einige Besonderheiten zu bedenken.
Abstract
Hyperprolactinemia should actively be investigated as a potential reason of infertility.
Underlying prolactinomas may successfully be treated with dopamine agonists. However,
patients with micro- or well-circumscribed macroprolactinomas (Knosp 0 or 1) should
also be informed about transsphenoidal surgery offering cure in contrast to long-lasting
medical therapy. Management prior to and during pregnancy is usually unremarkable
but may pose some specific challenges.
Schlüsselwörter
Hyperprolaktinämie - Hypophysenadenom - Prolaktin - Dopaminagonist
Keywords
hyperprolactinemia - pituitary adenoma - prolactin - dopamine agonist