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DOI: 10.1055/a-2239-0453
Klinische Verläufe und Kosten für Hospitalisierungen von COVID-19-Patienten mit potenziell eingeschränktem Immunsystem in Deutschland
Clinical courses and costs for hospitalizations of potentially immunocompromised COVID-19 patients in Germany
Zusammenfassung
Hintergrund Patienten, die wegen ihrer Erkrankung bzw. Therapie ein erhöhtes Risiko haben, unzureichend auf COVID-19-Impfungen anzusprechen, sind potenziell vulnerabel gegenüber schweren COVID-19-Verläufen. Ziel ist es, ihre Populationsgröße, klinischen Verläufe und Hospitalisierungskosten in Deutschland zu beurteilen.
Methode Die retrospektive Kohortenstudie basiert auf Hochrechnungen einer repräsentativen Stichprobe von GKV-Abrechnungsdaten des Jahres 2020. Klinische COVID-19-Verläufe, Hospitalisierungskosten und -dauern werden zwischen der Gruppe mit erhöhtem Risiko für inadäquate Immunreaktion auf COVID-19-Impfungen (Risikogruppe) und der Gruppe ohne dieses Risiko verglichen.
Ergebnisse Es gibt ca. 1,82 Mio. GKV-Versicherte in der Risikogruppe, von denen schätzungsweise 240 000 Versicherte keine humorale Immunantwort nach 3 COVID-19-Impfungen bilden. Die Risikogruppe zeigt im Vergleich zur Gruppe ohne Risiko höhere Anteile mit COVID-19 (Relatives Risiko [RR] 1,21; 95 %-Konfidenzintervall [95 %-KI] 1,20–1,23), Hospitalisierungen wegen COVID-19 (RR 3,40; 95 %-KI 3,33–3,48), Hospitalisierungen wegen COVID-19 mit intensivmedizinischer Behandlung (RR 1,36; 95 %-KI 1,30–1,42) und Mortalität (RR 5,14; 95 %-KI 4,97–5,33). Zudem sind Hospitalisierungen in der Risikogruppe durchschnittlich 18 % länger (15,36 Tage vs. 13,00 Tage) und 19 % teurer (12 371 € vs. 10 410 €). Die erwarteten Hospitalisierungskosten in der Risikogruppe betragen das Vierfache der Gruppe ohne Risiko (4115 € vs. 1017 €).
Diskussion Die Risikogruppe ist vulnerabel gegenüber COVID-19 und beansprucht zusätzliche Ressourcen im deutschen stationären Sektor. Hieraus resultiert ein Bedarf an weiteren Schutzmöglichkeiten. Weitere Studien sind notwendig, um den Einfluss verschiedener Virusvarianten, aktiver/passiver Immunisierungen und Therapien auf die klinischen COVID-19-Verläufe und deren Kosten zu bewerten.
Abstract
Background Patients at increased risk of inadequate immune response to COVID-19 vaccinations due to their underlying disease or therapy are potentially vulnerable to severe COVID-19 courses. The aim is to assess the population size, clinical courses and hospitalization costs of these patients in Germany.
Methods This retrospective cohort study is based on extrapolations of a representative sample of statutory health insurance (SHI) claims data from 2020. Clinical COVID-19 courses, hospitalization costs and durations are compared between the insured group at increased risk for inadequate immune response to COVID-19 vaccinations (risk group) and the insured group without this risk.
Results There are approximately 1.82 million SHI-insured individuals in the risk group, of whom an estimated 240 000 insured individuals do not develop a humoral immune response after 3 COVID-19 vaccinations. The risk group shows higher proportions with COVID-19 (relative risk [RR] 1.21; 95 % confidence interval [95 % CI] 1.20–1.23), hospitalizations for COVID-19 (RR 3.40; 95 % CI 3.33–3.48), hospitalizations for COVID-19 with intensive care treatment (RR 1.36; 95 % CI 1.30–1.42), and mortality (RR 5.14; 95 % CI 4.97–5.33) compared with the group without risk. In addition, hospitalizations in the risk group are on average 18 % longer (15.36 days vs. 13.00 days) and 19 % more expensive (12 371 € vs. 10 410 €). Expected hospitalization costs in the risk group are four times greater than in the group without risk (4115 € vs. 1017 €).
Conclusions The risk group is vulnerable to COVID-19 and requires additional resources in the German hospital sector. This results in a need for further protective measures. Further studies are needed to evaluate the impact of different viral variants, active and passive immunizations, and therapies on clinical COVID-19 courses and their costs.
Schlüsselwörter
COVID-19 - immungeschwächt - Krankheitslast - Krankenhauskosten - PräexpositionsprophylaxeKeywords
COVID-19 - immunocompromised - burden of disease - health care resource utilization - pre-exposure prophylaxisPublication History
Article published online:
13 March 2024
© 2024. The Author(s). This is an open access article published by Thieme under the terms of the Creative Commons Attribution-NonDerivative-NonCommercial License, permitting copying and reproduction so long as the original work is given appropriate credit. Contents may not be used for commecial purposes, or adapted, remixed, transformed or built upon. (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/)
Georg Thieme Verlag KG
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