Aktuelle Urol 2024; 55(05): 452-457
DOI: 10.1055/a-2359-7990
Original Article

The Effect of the HALP Score on the Development of Bladder Cancer Recurrence in Patients Undergoing Radical Nephroureterectomy for Upper Urinary Tract Tumours

Der Einfluss des HALP-Scores auf die Entwicklung eines Blasenkrebsrezidivs bei Patienten, die sich einer radikalen Nephroureterektomie aufgrund eines Tumors des oberen Harntrakts unterziehen
Mehmet Yoldas
1   Urology, Izmir Provincial Health Directorate Izmir University of Health Sciences Tepecik Training and Research Hospital, Konak, Turkey (Ringgold ID: RIN64205)
,
Yusuf Arikan
1   Urology, Izmir Provincial Health Directorate Izmir University of Health Sciences Tepecik Training and Research Hospital, Konak, Turkey (Ringgold ID: RIN64205)
,
Tuba Kuvvet Yoldas
2   Anesthesiology and Reanimation, Izmir Provincial Health Directorate Izmir University of Health Sciences Tepecik Training and Research Hospital, Konak, Turkey (Ringgold ID: RIN64205)
› Author Affiliations

Abstract

Background We aimed to investigate the effect of the haemoglobin, albumin, lymphocyte and platelet (HALP) score on pathologic results and bladder cancer recurrence (BCR) in patients operated for upper urinary tract tumours (UTUCs).

Material and Methods HALP scores of all patients were calculated. Demographic data, preoperative blood parameters, pathologic data and the BCR development status of patients with low and high HALP scores were compared.

Results Haemoglobin (11.2±2.3 g/dL vs. 12.9±2.4 g/dL), albumin (4.0±0.8 g/dL vs. 4.4±0.9 g/dL) and HALP score (38.2±2.9 vs. 43.4±3.1) were statistically lower in the BCR (+) group compared with the BCR (–) group (p<0.001). The ROC curve showed that the optimal cut-off point for the HALP score was 40.8. Multivariate analyses showed that the HALP score was effective on Tumour Grade, Tumour Stage, BCR.

Conclusion We have shown that patients with lower HALP scores have a more advanced stage and higher-grade pathologic outcomes and have a higher risk of developing BCR.

Zusammenfassung

Hintergrund Unser Ziel war es, die Wirkung von Hämoglobin, Albumin, Lymphozyten und Blutplättchen Scores± (HALP) auf pathologische Ergebnisse und auf das Wiederauftreten von Blasenkrebs (BCR) bei Patienten zu untersuchen, die wegen Tumoren der oberen Harnwege (UTUCs) operiert wurden.

Material und Methoden HALP-Scores aller Patienten wurden berechnet. Demografische Daten, präoperative Blutparameter, pathologische Daten und der BCR-Entwicklungsstatus von Patienten mit niedrigen und hohen HALP-Werten wurden verglichen.

Ergebnisse Hämoglobulin (11,2±2,3d/dL vs. 12,9±2,4g/dL), Albumin (4,0±0,8 g/dL vs. 4,4±0,9 g/dL) und HALP-Score (38,2±2,9 vs. 43,4±3,1) waren statistisch niedriger in der BCR-Gruppe (+) im Vergleich zur BCR-Gruppe (–) (p<0,001). Die ROC-Kurve zeigte, dass der optimale Grenzwert für den HALP-Score bei 40,8 lag. Die multivariate Analyse zeigte dann, dass Tumorgrad, Tumorstadium und BCR signifikante Faktoren für den HALP-Score waren.

Schlussfolgerung Wir haben gezeigt, dass Patienten mit niedrigeren HALP-Werten pathologische Ergebnisse in einem fortgeschritteneren und höhergradigen Stadium aufweisen und ein höheres Risiko für die Entwicklung einer BCR haben.



Publication History

Received: 08 September 2023

Accepted after revision: 27 November 2023

Article published online:
29 August 2024

© 2024. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
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