Subscribe to RSS
Please copy the URL and add it into your RSS Feed Reader.
https://www.thieme-connect.de/rss/thieme/en/10.1055-s-00000162.xml
physiopraxis 2025; 23(04): 28-31
DOI: 10.1055/a-2518-6530
DOI: 10.1055/a-2518-6530
Therapie
Unsichtbar und effektiv – CMD-Therapie mit Alignern

Craniomandibuläre Dysfunktionen sind eine Herausforderung. Ihre Ätiologie ist multifaktoriell, die Symptomatik facettenreich, die pathologischen Mechanismen sind komplex. Julia Camilla Bulski und Christina Erbe erklären, warum Zahnfehlstellungen oder Zwangsbisse zu Schmerzen und Verspannungen führen können. Eine optisch diskrete Abhilfe schaffen transparente und herausnehmbare Zahnschienen, wobei Physiotherapie in der modernen Aligner-Therapie eine wichtige Rolle spielt.
Publication History
Article published online:
22 April 2025
© 2025. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literaturverzeichnis
- 1 Peroz I, Bernhardt O, Kares H. et al S3-Leitlinie: Diagnostik und Behandlung von Bruxismus. Deutsche Gesellschaft für Funktionsdiagnostik und -therapie in der Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde (DGFDT) und Deutsche Gesellschaft für Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde (DGZMK). 2019. Zugriff am: 03.02.2025 unter: https://www.dgfdt.de/documents/266840/3732791/Leitlinie+Bruxismus/40b51e33-c45e-49a6-80fd-0889132e8aaf
- 2 Imhoff DB, Peroz PDI. S2k-Leitlinie Okklusionsschienen zur Behandlung craniomandibulärer Dysfunktionen und zur präprothetischen Therapie. Deutsche Gesellschaft für Funktionsdiagnostik und -therapie in der Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde (DGFDT) und Deutsche Gesellschaft für Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde (DGZMK). Version 1.0. AWMF-Registernummer: 083-051.
- 3 Hugger A, Lange M, Schindler HJ. et al Funktionsstörung, Dysfunktion, craniomandibuläre Dysfunktion (CMD), Myoarthropathie des Kausystems (MAP). Deutsche Gesellschaft für Funktionsdiagnostik und -therapie in der Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde (DGFDT) und Deutsche Gesellschaft für Zahn-, Mund- und Kieferheilkunde (DGZMK). 2016. Zugriff am: 03.02.2025 unter:. https://www.dgzmk.de/documents/10165/2216101/WM_DGFDT_Terminologie_CMD_final_2016_01_26.pdf/8d10d024-78ac-446b-be51-afefca18feb2
- 4 Bertoli FMP, Bruzamolin CD, Pizzatto E. et al Prevalence of diagnosed temporomandibular disorders: A cross-sectional study in Brazilian adolescents. PLoS One 2018; 13: e0192254
- 5 Bumann A, Lotzmann U. Farbatlanten der Zahnmedizin. Funktionsdiagnostik und Therapieprinzipien. Band 12. Thieme: Stuttgart; 2015
- 6 De Leeuw R.. Orofacial Pain: Guidelines for Assessment, Diagnosis, and Management. Vol. 4th edition. Quintessence Publishing Co Inc; U.S: 2008
- 7 Chemelo VDS, YGS N, Frazao DR. et al Is There Association Between Stress and Bruxism? A Systematic Review and Meta-Analysis. Front Neurol 2020; 11: 590779
- 8 Vlăduțu D, Popescu SM, Mercut R. et al Associations between Bruxism, Stress, and Manifestations of Temporomandibular Disorder in Young Students. Int J Environ Res Public Health 2022; 19: 5415
- 9 Kuang B, Aarab G, Wei Y. et al Associations between signs of sleep bruxism and insomnia: A polysomnographic study. J Sleep Res 2023; 32: e13827
- 10 Schmitter M, Ohlmann B, John MT. et al Research diagnostic criteria for temporomandibular disorders: a calibration and reliability study. Cranio 2005; 23: 212-218
- 11 Schmitter M, Zahran M, Duc JM. et al Conservative therapy in patients with anterior disc displacement without reduction using 2 common splints: a randomized clinical trial. J Oral Maxillofac Surg 2005; 63: 1295-1303
- 12 Eriksson P, Ankarberg E, Viberg H, Fredriksson A. The developing cholinergic system as target for environmental toxicants, nicotine and polychlorinated biphenyls (PCBs): implications for neurotoxicological processes in mice. Neurotox Res 2001; 3: 37-51
- 13 Reissmann DR, John MT, Schierz O, Wassell RW. Functional and psychosocial impact related to specific temporomandibular disorder diagnoses. J Dent 2007; 35: 643-650
- 14 Macfarlane TV, Kenealy P, Kingdon HA. et al Twenty-year cohort study of health gain from orthodontic treatment: temporomandibular disorders. Am J Orthod Dentofacial Orthop 2009; 135: 692.e1-8 discussion 692–693
- 15 Michelotti A, Iodice G. The role of orthodontics in temporomandibular disorders. J Oral Rehabil 2010; 37: 411-429
- 16 Iodice G, Danzi G, Cimino R. et al Association between posterior crossbite, masticatory muscle pain, and disc displacement: a systematic review. Eur J Orthod 2013; 35: 737-744
- 17 Mohlin B, Axelsson S, Paulin G. et al TMD in relation to malocclusion and orthodontic treatment. Angle Orthod 2007; 77: 542-548
- 18 Henrikson T. Temporomandibular disorders and mandibular function in relation to Class II malocclusion and orthodontic treatment. A controlled, prospective and longitudinal study. Swed Dent J Suppl 1999; 134: 1-144
- 19 Sonnesen L, Svensson P. Temporomandibular disorders and psychological status in adult patients with a deep bite. Eur J Orthod 2008; 30: 621-629
- 20 Inchingolo AD, Dipalma G, Ferrara I. et al Clear Aligners in the Growing Patient: A Systematic Review Children (Basel); 2024: 11.
- 21 Weir T. Clear aligners in orthodontic treatment. Aust Dent J 2017; 62 Suppl 1 58-62
- 22 Al-Nadawi M, Kravitz ND, Hansa I. et al Effect of clear aligner wear protocol on the efficacy of tooth movement. Angle Orthod 2021; 91: 157-163
- 23 Castroflorio T, Parrini S, Rossini G. Aligner biomechanics: Where we are now and where we are heading for. J World Fed Orthod 2024; 13: 57-64