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CC BY 4.0 · Ultraschall Med
DOI: 10.1055/a-2627-8336
Original Article

Contrast-enhanced ultrasound (CEUS) is helpful for the characterization of solitary fibrous tumors of the pleura

Kontrastmittelverstärkter Ultraschall (CEUS) ist hilfreich bei der Charakterisierung solitärer fibröser Tumoren der Pleura

Authors

  • Ehsan Safai Zadeh

    1   Department of Biomedical Imaging and Image-guided Therapy, Medical University of Vienna, Vienna, Austria (Ringgold ID: RIN27271)
    2   Interdisciplinary Center of Ultrasound Diagnostics, Gastroenterology, Endocrinology, Metabolism and Clinical Infectiology, University Hospital of Giessen and Marburg Campus Marburg, Marburg, Germany (Ringgold ID: RIN61061)
  • Christian Görg

    2   Interdisciplinary Center of Ultrasound Diagnostics, Gastroenterology, Endocrinology, Metabolism and Clinical Infectiology, University Hospital of Giessen and Marburg Campus Marburg, Marburg, Germany (Ringgold ID: RIN61061)
  • Hajo Findeisen

    3   Department for Internal Medicine, Red Cross Hospital Bremen, Bremen, Germany (Ringgold ID: RIN39539)
  • Philip Eckwolf

    1   Department of Biomedical Imaging and Image-guided Therapy, Medical University of Vienna, Vienna, Austria (Ringgold ID: RIN27271)
  • Lea Dibon

    1   Department of Biomedical Imaging and Image-guided Therapy, Medical University of Vienna, Vienna, Austria (Ringgold ID: RIN27271)
  • Helmut Prosch

    1   Department of Biomedical Imaging and Image-guided Therapy, Medical University of Vienna, Vienna, Austria (Ringgold ID: RIN27271)
Preview

Abstract

Purpose

To describe the perfusion patterns of solitary fibrous tumors of the pleura (SFTP) using contrast-enhanced ultrasound (CEUS).

Materials and Methods

Between November 2012 and 2024, six patients with histologically confirmed SFTP underwent B-mode ultrasound (B-US) and CEUS. Parameters from the arterial phase, including flow-in pattern, extent of enhancement (EE; marked or reduced/absent), and homogeneity of enhancement (HE; homogeneous or inhomogeneous) were retrospectively analyzed.

Results

All 6 lesions displayed a flow-in perfusion pattern that originated from a peripheral point. Five lesions (83.3%) exhibited arterial hyperenhancement and 1 (16.7%) showed hypoenhancement. HE was inhomogeneous in 5 lesions (83.3%) and homogeneous in 1 (16.7%).

Conclusion

On CEUS, all cases showed an arterial flow-in perfusion that originated from a peripheral point in an SFT, which could be a diagnostic clue for the non-invasive diagnosis of SFTPs. Given the risk of tumor seeding, direct surgical resection may be preferable to biopsy in these cases.

Zusammenfassung

Ziel

Beschreibung der Perfusionsmuster solitärer fibröser Tumoren der Pleura (SFTP) mittels kontrastverstärkter Ultraschall-Untersuchung (CEUS).

Materialien und Methoden

Zwischen November 2012 und 2024 wurden 6 Patienten mit histologisch bestätigtem SFTP einer B-Modus-Ultraschall-Untersuchung (B-US) und einer CEUS unterzogen. Retrospektiv wurden Parameter der arteriellen Phase, einschließlich Flow-in-Muster, Ausmaß des Enhancements (EE; ausgeprägt oder reduziert/abwesend) und Homogenität des Enhancements (HE; homogen oder inhomogen), analysiert.

Ergebnisse

Alle 6 Läsionen zeigten ein Flow-in-Perfusionsmuster, das von einem peripheren Punkt ausging. Fünf Läsionen (83,3%) wiesen ein arterielles Hyperenhancement auf, eine Läsion (16,7%) zeigte ein Hypoenhancement. Das HE war in 5 Läsionen (83,3%) inhomogen und in einer (16,7%) homogen.

Schlussfolgerung

Bei der CEUS zeigte sich in allen Fällen ein arterielles Flow-in-Perfusionsmuster, das von einem peripheren Punkt ausging, was ein diagnostischer Hinweis auf die nicht invasive Diagnostik von SFTPs sein könnte. Aufgrund des Risikos eines Tumor-Seedings ist in diesen Fällen eine direkte chirurgische Resektion der Biopsie vorzuziehen.



Publication History

Received: 21 March 2025

Accepted after revision: 03 June 2025

Accepted Manuscript online:
04 June 2025

Article published online:
17 September 2025

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