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DOI: 10.1055/a-2627-8336
Contrast-enhanced ultrasound (CEUS) is helpful for the characterization of solitary fibrous tumors of the pleura
Kontrastmittelverstärkter Ultraschall (CEUS) ist hilfreich bei der Charakterisierung solitärer fibröser Tumoren der PleuraAuthors

Abstract
Purpose
To describe the perfusion patterns of solitary fibrous tumors of the pleura (SFTP) using contrast-enhanced ultrasound (CEUS).
Materials and Methods
Between November 2012 and 2024, six patients with histologically confirmed SFTP underwent B-mode ultrasound (B-US) and CEUS. Parameters from the arterial phase, including flow-in pattern, extent of enhancement (EE; marked or reduced/absent), and homogeneity of enhancement (HE; homogeneous or inhomogeneous) were retrospectively analyzed.
Results
All 6 lesions displayed a flow-in perfusion pattern that originated from a peripheral point. Five lesions (83.3%) exhibited arterial hyperenhancement and 1 (16.7%) showed hypoenhancement. HE was inhomogeneous in 5 lesions (83.3%) and homogeneous in 1 (16.7%).
Conclusion
On CEUS, all cases showed an arterial flow-in perfusion that originated from a peripheral point in an SFT, which could be a diagnostic clue for the non-invasive diagnosis of SFTPs. Given the risk of tumor seeding, direct surgical resection may be preferable to biopsy in these cases.
Zusammenfassung
Ziel
Beschreibung der Perfusionsmuster solitärer fibröser Tumoren der Pleura (SFTP) mittels kontrastverstärkter Ultraschall-Untersuchung (CEUS).
Materialien und Methoden
Zwischen November 2012 und 2024 wurden 6 Patienten mit histologisch bestätigtem SFTP einer B-Modus-Ultraschall-Untersuchung (B-US) und einer CEUS unterzogen. Retrospektiv wurden Parameter der arteriellen Phase, einschließlich Flow-in-Muster, Ausmaß des Enhancements (EE; ausgeprägt oder reduziert/abwesend) und Homogenität des Enhancements (HE; homogen oder inhomogen), analysiert.
Ergebnisse
Alle 6 Läsionen zeigten ein Flow-in-Perfusionsmuster, das von einem peripheren Punkt ausging. Fünf Läsionen (83,3%) wiesen ein arterielles Hyperenhancement auf, eine Läsion (16,7%) zeigte ein Hypoenhancement. Das HE war in 5 Läsionen (83,3%) inhomogen und in einer (16,7%) homogen.
Schlussfolgerung
Bei der CEUS zeigte sich in allen Fällen ein arterielles Flow-in-Perfusionsmuster, das von einem peripheren Punkt ausging, was ein diagnostischer Hinweis auf die nicht invasive Diagnostik von SFTPs sein könnte. Aufgrund des Risikos eines Tumor-Seedings ist in diesen Fällen eine direkte chirurgische Resektion der Biopsie vorzuziehen.
Publication History
Received: 21 March 2025
Accepted after revision: 03 June 2025
Accepted Manuscript online:
04 June 2025
Article published online:
17 September 2025
© 2025. The Author(s). This is an open access article published by Thieme under the terms of the Creative Commons Attribution License, permitting unrestricted use, distribution, and reproduction so long as the original work is properly cited. (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).
Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany
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