Open Access
CC BY-NC-ND 4.0 · Geburtshilfe Frauenheilkd
DOI: 10.1055/a-2687-9258
GebFra Science
Original Article

High Adherence to Adjuvant Endocrine Therapy Improves Outcome in Early Breast Cancer – Results from a Large Real-World Claims Data Analysis in Germany

Eine hohe Adhärenz zur adjuvanten endokrinen Therapie verbessert das Outcome bei frühem Brustkrebs – Ergebnisse aus einer großen Real-World-Datenanalyse in Deutschland
Dominik Dannehl
1   Department of Women's Health, Tuebingen University, Tübingen, Germany (Ringgold ID: RIN74943)
,
Tjeerd Dijkstra
1   Department of Women's Health, Tuebingen University, Tübingen, Germany (Ringgold ID: RIN74943)
2   Institute for Translational Bioinformatics, University Hospital Tuebingen, Tübingen, Germany
,
Lea Volmer
1   Department of Women's Health, Tuebingen University, Tübingen, Germany (Ringgold ID: RIN74943)
,
Markus Hahn
1   Department of Women's Health, Tuebingen University, Tübingen, Germany (Ringgold ID: RIN74943)
,
Alexandra von Au
3   Department of Gynecology and Obstetrics, Heidelberg University, Heidelberg, Germany (Ringgold ID: RIN9144)
,
Sabine Hawighorst-Knapstein
4   AOK Baden-Wuerttemberg, Stuttgart, Germany
,
Ariane Chaudhuri
4   AOK Baden-Wuerttemberg, Stuttgart, Germany
,
Markus Wallwiener
5   University Hospital for Gynecology, Halle University, Halle, Germany (Ringgold ID: RIN9176)
,
Armin Bauer
1   Department of Women's Health, Tuebingen University, Tübingen, Germany (Ringgold ID: RIN74943)
,
Diethelm Wallwiener
1   Department of Women's Health, Tuebingen University, Tübingen, Germany (Ringgold ID: RIN74943)
,
Sara Brucker
1   Department of Women's Health, Tuebingen University, Tübingen, Germany (Ringgold ID: RIN74943)
,
Stephanie Wallwiener
6   University Hospital for Prenatal Medicine and Obstetrics, Halle, Germany (Ringgold ID: RIN14942)
,
Tobias Engler
1   Department of Women's Health, Tuebingen University, Tübingen, Germany (Ringgold ID: RIN74943)
,
Andreas Hartkopf
1   Department of Women's Health, Tuebingen University, Tübingen, Germany (Ringgold ID: RIN74943)
› Institutsangaben

Gefördert durch: AOK Baden-Württemberg
Preview

Abstract

In hormone-receptor positive (HR+) early breast cancer (EBC), adjuvant endocrine therapy (ET) significantly reduces recurrence and mortality. A common means of estimating therapy adherence is to use patient-reported outcome measures. Yet, this method is inaccurate due to social-desirability bias. We therefore aimed to analyze adherence to ET over the first five years of treatment by using claims data from a large health insurance provider in Germany (AOK Baden-Wuerttemberg).
Female patients diagnosed with HR+ EBC who received inpatient treatment and breast cancer surgery between 1 July 2010 and 31 December 2019 were included in the analysis. Adherence to ET was defined as the ratio between the sum of the number of pills from filled prescriptions and the duration of ET in days (from the start of the first prescription after completing surgery and chemotherapy). ET use was observed over five years. Low adherence was defined as a ratio smaller than 0.8 and high adherence as a ratio larger than or equal to 0.8. Distant recurrence-free survival (DRFS) was calculated from the day of the first diagnosis of EBC until onset of distant recurrence. Overall survival (OS) was defined as the period between first diagnosis of EBC until death of any cause.
In total, 16642 patients with EBC were included. Of these patients, 4303 (86%) showed high adherence to ET in the first year after initiating treatment. After five years, high adherence persisted in 68% of patients. Continuous high adherence to ET had a significant impact on DRFS (HR: 0.66; 95% CI: 0.58–0.76, p > 0.0001) and OS (HR 0.52, 95% CI: 0.47–0.57, p < 0.0001).
In conclusion, adherence to ET is an independent risk factor that significantly influences DRFS and OS. Further real-world studies should explore the factors contributing to treatment discontinuation and evaluate prospective strategies to enhance adherence.

Zusammenfassung

Bei Patientinnen mit hormonrezeptorpositivem (HR+) frühem Brustkrebs (EBC) reduziert die adjuvante endokrine Therapie (ET) signifikant das Rezidiv- und Mortalitätsrisiko. Eine gängige Methode zur Messung der Therapieadhärenz ist die direkte Befragung der Patientinnen, die jedoch ungenau sein kann. Daher war das Ziel dieser Studie, die Adhärenz zur ET über die ersten 5 Behandlungsjahre mithilfe von Abrechnungsdaten eines großen deutschen Krankenversicherers (AOK Baden-Württemberg) zu analysieren.
In die Analyse wurden weibliche Patientinnen mit der Diagnose HR+ EBC einbezogen, die zwischen dem 1. Juli 2010 und dem 31. Dezember 2019 eine stationäre Behandlung und eine Brustkrebsoperation erhielten. Die Adhärenz zur ET wurde als das Verhältnis zwischen der Summe der Tablettenanzahl aus eingelösten Rezepten und der Therapiedauer in Tagen definiert (beginnend mit der ersten Verschreibung nach Abschluss der Operation und Chemotherapie). Die Nutzung der ET wurde über 5 Jahre beobachtet. Eine niedrige Adhärenz lag bei einem Verhältnis von weniger als 0,8 vor, während eine hohe Adhärenz einem Verhältnis von 0,8 oder mehr entsprach. Das fernrezidivfreie Überleben (DRFS) wurde vom Tag der Erstdiagnose des EBC bis zum Auftreten eines Fernrezidivs berechnet. Das Gesamtüberleben (OS) wurde als der Zeitraum zwischen der Erstdiagnose und dem Tod jeglicher Ursache definiert.
Insgesamt wurden 16642 Patientinnen mit EBC in die Studie eingeschlossen. Davon zeigten 4303 (86%) im 1. Jahr nach Therapiebeginn eine hohe Adhärenz zur ET. Nach 5 Jahren hielten 68% der Patientinnen eine hohe Adhärenz aufrecht. Eine kontinuierlich hohe Adhärenz zur ET hatte einen signifikanten Einfluss auf das DRFS (HR: 0,66; 95%-KI: 0,58–0,76, p > 0,0001) und das OS (HR 0,52, 95%-KI: 0,47–0,57, p < 0,0001).
Zusammenfassend ist festzuhalten, dass die Adhärenz zur ET ein unabhängiger Risikofaktor ist, der DRFS und OS signifikant beeinflusst. Weitere Real-World-Analysen sollten die Faktoren, die zum Therapieabbruch beitragen, untersuchen und prospektive Strategien zur Verbesserung der Adhärenz evaluieren.

Highlights
  • This is the first German claims analysis to show the impact of adherence to endocrine therapy on recurrence and mortality.

  • High adherence to endocrine therapy (ET) improves survival in early breast cancer.

  • 68% maintained high adherence to ET after five years of treatment.

  • Low adherence significantly increased risks of recurrence and mortality.

  • Older age and higher comorbidities negatively impacted ET adherence.

Supplementary Material



Publikationsverlauf

Eingereicht: 20. Juli 2025

Angenommen nach Revision: 17. August 2025

Artikel online veröffentlicht:
10. September 2025

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