Neuropediatrics 1979; 10(4): 332-347
DOI: 10.1055/s-0028-1085336
Original article

© 1979 by Thieme Medical Publishers, Inc.

EEG-Changes During Intensified Induction-Therapy of Acute Lymphoblastic Leukemia

R. Korinthenberg, D. Palm, A. Rübig, G. Schellong
  • Neuropädiatrische Abteilung und hämatologisch-onkologische Abteilung der Universitäts-Kinderklinik Münster
Further Information

Publication History

1979

1979

Publication Date:
18 November 2008 (online)

Abstract

In 49 children with acute lymphoblastic leukemia serial EEGs were performed during the course of treatment. Therapy in the first four weeks consisted of: Prednisone, vincristine, daunorubicine and L-aspa-raginase. In the second month 6-mercaptopurine, cytosin-arabinoside, cyclophosphamide, me-thotrexate-i. th. and cranial irradiation were administered. Maintenance-therapy consisted of 6-mercaptopurine, cyclophosphamide and methotrexate i. v. Before treatment only 24 % of patients showed normal EEG-findings, whereas 57 % presented slight and 19 % moderate alterations of background-activity. These were partly induced by leukemic infiltrations and partly due to the impaired clinical state. At the end of the first phase of therapy, the combined toxicity of vincristine and L-asparaginase led to the finding of 23 % severely and 37 % moderately slowed EEGs. Slightly disturbed EEGs were found in 29% and normal ones in 11 % of children. Regression occurred during the phase of CNS-prophylaxis. At its end 37 % of recordings were normal and 57 % slightly abnormal. After maintenance-therapy of œ to 1 year duration, there were 65 % normal findings. Moderate and severe disorders were no longer demonstrated.

Paroxysmal activity developed twice, each during the first phase of therapy and accompanying convulsions. In both cases we saw slowing of background-activity and signs of increased excitability still months after. In one of these patients, the probable cause was a vincristin-encephalopathy, the cause of the second case remained unknown. EEGs of two further patients with rubella-encephalitis and subarachnoideal hemorrhage exhibited severe unspecific changes.

Zusammenfassung

Bei 49 Kindern mit akuter lymphoblastischer Leukämie wurden regelmäßige EEG-Untersuchungen im Verlauf der Behandlung durchgeführt. Diese bestand in einer ersten 4wöchigen Phase aus der Verabreichung von Prednison, Vincristin, Daunomycin und L-Asparaginase. Im zweiten Monat 6-Mercaptopurin, Cytosin-Arabinosid, Cyclophosphamid, Methotrexatintrathekal und Schädelbestrahlung. In der anschließenden Dauerbehandlung kamen 6-Mercaptopurin, Cyclophosphamid und Methotrexat-intravenös zum Einsatz.

Bereits vor Behandlungsbeginn wiesen nur 24% der Patienten normale EEG-Befunde auf, 57% zeigten leichte und 19% mittelschwere Allgemeinveränderungen, deren Ursache teils in leukämischen Infiltraten des ZNS, zum groößeren Teil in der Beeinträchtigung des Allgemeinzustandes zu suchen sein dürfte. Die kombinierte Toxizität von L-Asparaginase und Vincristin führte am Ende der ersten Therapiephase zum Auftreten von 23% schweren und 37% mittelgradigen Allgemeinstörungen, leicht pathologische EEGs fanden sich nur noch bei 29% und normale bei 11% der Kinder. In der Phase der ZNS-Prophylaxe bildeten sich diese Veränderungen weitgehend zurück, Normbefunde lagen jetzt bei 37% und leichte Störungen bei 57% vor. Nach œ-bis ljähriger Dauertherapie fanden sich dann 65% normale EEGs, keine mittelschweren und schweren Befunde mehr. Pathologische hypersynchrone Aktivität trat zweimal auf, jeweils in der ersten Behandlungsphase und in Begleitung manifester Krämpfe, bei beiden Kindern fanden sich noch nach Monaten deutliche Verlangsamungen und Zeichen gesteigerter Erregbarkeit. In einem Fall handelte es sich wahrscheinlich um eine Vincristinenzephalopathie, die Ursache im zweiten Fall blieb unklar. Die EEGs zweier weiterer Patienten mit Subarachnoidalblutung und Rötelnenzephalitis wiesen schwere unspezifische Störungen auf.

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