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DOI: 10.1055/s-0028-1095361
Anomalous carotid-vertebral anastomosis: primitive cervical segmental artery
Publication History
Publication Date:
18 November 2008 (online)

Summary
The authors describe a case of anomalous carotid-vertebral anastomosis as an occasional finding in angiographie examination. They believe this vessel could represent a “primitive cervical segmental artery”. As the shape and form of this artery may be similar to the primitive hypoglossal artery, the authors point out the peculiarities which allow a differentiation between the two primitive arteries. In the case described they found the following neuroradiological signs:
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the course of the anomalous anastomotic branch is characterized, after its departure from the internal carotid artery in the neck, by a double curve; it continues into the vertebral artery at the level of the first cervical vertebra, resting against the transverse process;
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this transverse process, as shown by tomography, appeared hypoplastic homolaterally to the anomalous artery, with irregularity of the border, compared with the contralateral side. There is no evident enlargement or modification of the shape and diameter of the hypoglossal foramen, which usually is the case in patients with persistent primitive hypoglossal artery.
The differential diagnostic features described by the authors can be useful and almost always sufficient to distinguish one from the other embryonic artery.
Zusammenfassung
Die Verfasser beschreiben einen Fall von Karotis-Vertebralis-Mißbildungsanastomose, die durch eine Karotisangiographie dargestellt wurde. Sie sind der Meinung, daß es sich um eine „arteria primitiva segmentaria cervicalis” handelt. Da die Unterscheidung zwischen der obengenannten Arteria und der Arteria primitiva hypoglossi schwierig sein kann, analysieren die Verfasser die klinischen Daten, um so die beiden Arterien zu differenzieren. In dem beschriebenen Fall wurden die folgenden radiologischen Kennzeichen festgestellt:
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nach der Abzweigung aus der Arteria carotis interna am Hals beschreibt das anastomotische Gefäß eine doppelte Kurve und setzt sich auf Höhe des ersten zervikalen Wirbelkörpers neben dem ersten Querfortsatz fort in die Arteria vertebralis;
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der erste Querfortsatz ist nach der axialen und stratigraphischen Stenvers-Röntgenaufnahme unregelmäßig und hypoplastisch gegenüber der Gegenseite. Es besteht keine Erweiterung und Formveränderung des Canalis hypoglossi, wie es offenbar immer der Fall ist bei einer persistierenden A. primitiva hypoglossi.
Die differentialdiagnostischen Kriterien, wie sie von den Autoren beschrieben wurden, können nützlich sein und ermöglichen nahezu immer die embryonalen Arterien zu unterscheiden.
Résumé
Les auteurs décrivent un cas de malformation vasculaire sous forme d'une anastomose entre la carotide et la vertébrale mise en évidence par l'angiographie carotidienne. Ils sont d'avis qu'il s'agit d'une artère segmentaire cervicale primitive. Etant que la distinction d'une telle artère d'une artère hypoglosse peut s'avérer difficile ils analysent les données cliniques permettant une telle différenciation. Dans le cas décrit la Symptomatologie radiologique était la suivante:
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Le vaisseau anastomotique quitte l'artère carotide interne au cou, décrit une courbe double et va se jeter dans l'artère vertébrale au niveau de l'apophyse transverse de la première vertèbre cervicale.
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A en juger d'après une radiographie axiale et stratigraphique d'après Stenvers la première apophyse transverse est hypoplastique comparée à son homologue du côté opposé. Il n'y a pas d'élargissement ni de modification de la forme du trou hypoglosse comme c'est apparemment toujours le cas lorsque persiste une artère hypoglosse primitive.
Resumen
Los autores describen un caso de malformación con anastomosis carotídea vertebral, que se puso de manifiesto en una angiografía de la carótida. Son de la opinión de que se trata de una «arteria primitiva segmentaria cervical». Como la diferenciación entre dicha arteria y la arteria primitiva hipoglosa puede ser difícil, los autores analizan los datos clínicos para poder distinguir ambas arterias. En el caso descrito se pusieron de manifiesto las siguientes características radiológicas:
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Después de la ramificación de la arteria carótida interna en el cuello el vaso anastomósico des cribe una curva y se continua a la altura del cuerpo de la primera vertebra cervical junto a la apófisis transversa en la arteria vertebral.
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La primera apófisis transversa se presenta en las radiografías de Stenvers -axial y estratigráfica, y regular e hipoplástica en comparación con la del lado opuesto. No existe ninguna dilatación o malformación del canal hipogloso como al parecer siempre aparece en el caso de la persistencia de la arteria primitiva hipoglósica.