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DOI: 10.1055/s-0028-1095868
Traumatische Hämolyse verschiedener Herz-Lungen-Maschinen und Oxygenatorentypen*
Traumatic Hämolysis of Verious Heart-Lung-Machines on Oxygenators *mit Unterstützung der Österr. Nationalbank, Jubiläumsfonds Projekt Nr. 267.Publication History
Publication Date:
11 December 2008 (online)

Zusammenfassung
Im Zeitraum von 1962 bis 1974 konnten 1250 Protokolle von Herz-Lungen-Maschinen einer Varianzanalyse unterzogen werden. Die Ergebnisse zeigen, daß Rollerpumpen mit großem Pumpvolumen (80 ccm) nicht signifikant geringer hämolisierend wirken als mit 40 ccm Pumpvolumen. Die Hämolyse ist direkt dem Blutflow proportional. Membranoxygenatoren bewirken geringere Traumatisierung als Gitter- und Bubbleoxygenatoren. Ebenso zeigt sich bei Verwendung von frischem ACD-Blut eine geringere Hämolyse als bei Hämodilution und älterem ACD-Konservenblut. Die Art des Vitiums und das Alter haben keinen Einfluß auf die traumatische Hämolyse. Die Verwendung der orthograden Perfusion ist signifikant besser als die retrograde Perfusion; die Verwendung von Blutfilter bedingt keine Ursache einer traumatischen Hämolyse.
Summary
1250 protocols of heart-lung-machines, taken between 1962-1974, underwent a variance analysis. The results show that roilerpumps with high pumpvolumes (80 ccm) are not significantly lower hemolytic than roilerpumps with a pumpvolume of 40 ccm. The hemolysis stands in direct proportion to the blood flow. Membranoxygenators effect a less traumatisation than screen- and bubbleoxygenators. Furthermore the use of fresh ACD-blood shows a lower hemolysis than hemodilution and older ACD stored blood. Type and age of the vitium have no influence on the traumatic hemolysis. The use of orthograde perfusion is significantly better than the retrograde perfusion; the use of blood-filters is no cause for traumatic hemolysis.
The above mentioned results are in accordance to literature, but the facts cannot be objectivated that easily than in invitro experiments.